Topic-icon Budki

3 miesiąc 2 tygodni temu #32039 przez Stanisław Jegier
W metrykach zgonu z Częstochowy, z końca XVIII w. występują Budki /często/.
Na mapie z 1835 r. nie mogę ich zlokalizować, gdzie one leżały?

Pozdrawiam
Stanisław

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

3 miesiąc 2 tygodni temu #32045 przez Roman Wierus
Witam,

Panie Stanisławie, temat "tych" Budek był już poruszany 5 lat temu na naszym forum - link:
por.genealodzy.czestochowa.pl/forum/forum-ogolne/6086-budki

ale sprawa jest chyba dosyć trudna, bo ówczesna dyskusja nie dała jednoznacznej odpowiedzi.:)

pozdrawiam,
Roman

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

3 miesiąc 2 tygodni temu #32046 przez Stanisław Jegier
Dziękuję Panie Romanie, 5 lat temu nie uczestniczyłem jeszcze w "życiu" TGZCz.
Moim zdaniem, wynik tamtej dyskusji, jak Pan też napisał, jest nieprawidłowy, bowiem aktów zgonów jest dużo, a więc mieszkańców Budek musiało być także dużo.

Pozdrawiam
Stanisław

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

3 miesiąc 2 tygodni temu #32064 przez Andrzej Kuśnierczyk
Pytania pomocnicze:
Co znaczy określenie: "często" ?
Ile to aktów w porównaniu do całego zasobu rozległej parafii?
O jaki przedział czasowy chodzi?

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

3 miesiąc 2 tygodni temu - 3 miesiąc 2 tygodni temu #32072 przez Stanisław Jegier
Szanowny Panie Andrzeju.
Ponieważ od ponad 50 lat nie mieszkam w Częstochowie, ale moje rodzeństwo tam żyje, to byłem ciekawy gdzie znajdowały się Budki. Pan natomiast chce statystyki, jakby miała ona odpowiedzieć na zadane pytanie /ponieważ uczyłem się na studiach statystyki. to wiem, że ona nie pomoże/.
Aby przynajmniej częściowo zaspokoić Pana statyczną ciekawość, to policzyłem dane z 1781 r. /więcej mi się nie chciało/ i wyszło: ogółem zmarłych 180 osób, z Budek pochodziło 40 zmarłych /22,(22)%/.
Czy to jest często czy rzadko pozostawiam do Pana oceny.

Pozdrawiam
Stanisław

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

3 miesiąc 2 tygodni temu - 3 miesiąc 2 tygodni temu #32073 przez Roman Wierus
Witam,

Może dorzucę swoją koncepcję:).
Przejrzałem urodzenia w parafii Św. Zygmunta w latach 1779-1801 (bazując na naszej wyszukiwarce - 7777 urodzeń) i nasuwa mi się jedno rozwiązanie, Budki to po prostu Częstochówka, oczywiście dlaczego w okresie 1780-1782 skryba pisał Budki a nie Częstochówka w aktach ur. to pytanie do historyków:).

Cały plik w załączeniu, tabelę można dowolnie filtrować, na żółto Budki i Częstochówka.

Jeśli w naszej wyszukiwarce będą już dostępne zgony za ten okres, to można będzie sprawdzić czy faktycznie przyrost zgonów w Budkach skutkuje ich spadkiem w Częstochówce i odwrotnie:)

Tyle mojej hipotezy:)
pozdrawiam,
Roman
Załączniki:
The following user(s) said Thank You: Michał Mugaj, Stanisław Jegier

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

3 miesiąc 2 tygodni temu - 3 miesiąc 2 tygodni temu #32074 przez Stanisław Jegier
Brawo Panie Romanie !!!

W 1781 i I połowie 1782 r. występowały wyłącznie Budki, ani razu Częstochówka a od II połowy 1782 r. i w 1783 r. odwrotnie.

Pozostaje teraz pytanie, które Pan zadał - dlaczego ksiądz /skryba/ nazywał Częstochówkę Budkami?

Pozdrawiam
Stanisław
The following user(s) said Thank You: Roman Wierus, Michał Mugaj

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

3 miesiąc 2 tygodni temu #32079 przez Andrzej Kuśnierczyk
Pojawiły się fakty. Teraz odpowiedź na pytanie jest oczywista. Często..
To pora dobrać się do Budek (Nowej Częstochowy?) . Nazwa topograficzna (terenowa), czy zwyczajowa - nie uwzględniona na mapach.
The following user(s) said Thank You: Michał Mugaj

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

3 miesiąc 6 dni temu #32200 przez Andrzej Henryk Żak
Witam
Metryki Częstochowy w poszukiwaniu swoich przodków wertuję już kilka lat. Tak się składa, że moi przodkowie ze strony babci: Gaieccy, Masłowscy w XVIII wieku żyli w Częstochówce. Też kiedyś pytałem o Budki. Też nie uzyskałem na tym forum odpowiedzi. Szukałem więc dalej. Okazuje się, że ta nazwa w metrykach parafii Św. Zygmunta pojawiała się w latach bodajże (piszę z pamięci, na gorąco) na przestrzeni dwóch lat : 1781 - 1783. Sprawdzałem nazwiska i doszedłem do wniosku, że chodziło tutaj o Częstochówkę (Nowa Częstochowę). Nazwiska bowiem były zbieżne. W księgach wtedy kiedy występowała nazwa Budki nie było Częstochówki. Wynika więc z tego, że z jakiegoś powodu, chwilowo zmieniono nazwę tej podjasnogórskiej miejscowości. Pozdrawiam serdecznie
Andrzej
The following user(s) said Thank You: Michał Mugaj

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

3 miesiąc 5 dni temu #32207 przez Arkadiusz Pluta
Nazwa Budki najpewniej pochodzi od kramarzy-straganów pod Jasną Górą. Na Śląsku do dzisiaj mówi się na nie budy.
The following user(s) said Thank You: Michał Mugaj

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

3 miesiąc 3 dni temu #32250 przez Andrzej Kuśnierczyk
Określenie 'buda' (czeskie: bouda) pochodzące z języka niemieckiego w dziejach osadnictwa odnosi się do pojedynczego gospodarstwa położonego w miejscu odludnym, najczęściej w lesie. Buda to synonim prowizorycznego budynku o prostej (by nie powiedzieć niedbałej) konstrukcji, zaledwie zapewniającej dach nad głową. Zasiedlali takie gospodarstwo zazwyczaj pracownicy leśni, bartnicy, dziegciarze, smolarze, maziarze i potażnicy. W sprzyjających okolicznościach z pojedynczych gospodarstw mógł czasem powstać przysiółek lub osada.
Dziś słowo budka kojarzy się raczej z wolnostojącym kioskiem - budka z lodami, budka z piwem (w PRL-u), z hamburgerami lub frytkami, budka wartownicza, budka lęgowa dla ptaków (o budce suflera i psiej budzie już nie wspominając).
Co mogło oznaczać określenie 'budki” w odniesieniu do miasta (miasteczka) lub jego części ? Zapewne skupisko prymitywnych, skleconych z byle czego domków, w których mieszkali ludzie. A jeśli te małe gospodarstwa (budki) znajdowały się w przestrzeni sąsiadującej z klasztorem? Żyjący w nich ludzie oferowali jakieś usługi bądź produkty potrzebne klasztorowi lub przybywającym do klasztoru. W jakiej odległości od murów klasztornych mogły być usytuowane? Tuż obok, w pobliżu prowadzących do klasztoru dróżek , czy może w pobliżu najbliższego targu, czy rynku? A może jednak na obrzeżach tej przestrzeni? Czy mogły spełniać funkcję sklepiku (kramu)? Co wiemy o zabudowie okołoklasztornej w XVIII wieku? Tak naprawdę niewiele. Na pewno nie było tu zwartej zabudowy, istniały oddalone od siebie dwie osady - św. Barbara i św. Roch, istniał ryneczek Wieluński, z drewnianymi domami - a wszystko narażone na zniszczenia w czasie działań zbrojnych.
W latach 80. XVIII w. na krótko pojawia się w metrykach częstochowskiej parafii nazwa miejscowa (terenowa?) Budki. Czy można było przemianować istniejącą wcześniej osadę na Budki? To niemożliwe. Na dodatek nazwa szybko zanikła – można uznać ją za epizodyczną.
Czy prowadzący księgi kościoła farnego pauliński zakonnik mógł, ot, tak sobie, Częstochówkę nazwać Budkami? Nieprawdopodobne.
Domniemanie: może rzeczywiście pojawiło się (z jakiegoś powodu) skupisko domków o niskim standardzie, które nie egzystowało zbyt długo. Budki zostały rozebrane ( z czyjegoś nakazu?), czy może spaliły się?
Nie mogły to być kramy w dzisiejszym rozumieniu, a nawet XIX-wiecznym. (pierwsze murowane kramy powstały w 1846 r. z inicjatywy miasta), bowiem odnotowywano w Budkach narodziny i zgony - chodziło zatem o gospodarstwa rodzinne.
Gdyby szukać analogii w XIX w., należałoby przypomnieć osiedla chaotycznej zabudowy, skupiające najuboższą ludność; każde dynamiczne rozwijające się miasto miało swoje „fawele” zwane Abisynią, Pekinem lub, jak w Częstochowie, Sachalinem.
Każdy może wysunąć swoją „budkową” hipotezę. Miejmy nadzieję, że w jasnogórskim archiwum istnieje jakiś dokument pozwalający w sposób jednoznaczny wyjaśnić zagadkę. Sukcesem genealogicznym będzie sporządzenie w miarę pełnej listy mieszkańców tajemniczych Budek. Ciekawe byłoby poznanie ich profesji.

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

Czas generowania strony: 0.597 s.