Topic-icon Spis grobów na cmentarzu przy ul. Ogrodowej w Częstochowie w 1911 r.

3 lata 8 miesiąc temu #13358 przez Krzysztof Łągiewka
Przeglądając Goniec Częstochowski z 1911 r. natknąłem się na artykuł dotyczący likwidowania cmentarza w Częstochowie położonego w granicach ulic Ogrodowej, Piotrkowskiej i Mielczarskiego. Znajdowały się na nim groby, którymi nikt się nie interesował. Goniec zamieścił listę liczącą 92 pozycje, apelując aby zgłaszały się rodziny pochowanych i przeniosły szczątki. Nie wiadomo jakie efekty przyniosło ogłoszenie. Ale przypuszczać należy, że nikłe. Dziś te groby już nie istnieją. Niniejsza lista będzie więc chyba jedyną po nich pozostałością. Publikuję ją w tej formie, w jakiej zamieszczono ją w Gońcu. Autor podaje personalia, a także rok zgonu. W niektórych przypadkach zapisał nieczytelne, a więc napis musiał być mocno zatarty. Spis dotyczy oczywiście tych grobów, które posiadały pomniki czy płyty z których można było odczytać inskrypcje.

Goniec Częstochowski, Nr. 304 z 4.11.1911 s.2
O szczątki zmarłych.
W celu powiadomienia rodzin członków zmarłych, spoczywających na cmentarzu w śródmieściu w Częstochowie, a noszących się z zamiarem przeniesienia ich szczątków na inny cmentarz, dozór kościelny parafii św.Zygmunta przypomina, że niedługi jest już termin do zupełnego jego skasowania. Załączamy listę nazwisk, które jeszcze odczytać się dały na pozostałych na cmentarzu pomnikach i płytach kamiennych.
1. Jan Piotrowicz - zmarł 1872 roku.
2. Aniela Koźmińska - zmarła 1866 r.
3. Lucyna Mazurkiewicz - zmarła 1856 r.
4. Józef Myszkowski - zmarł 1857 r.
5. Adam Krzyżanowski - zmarł 1860 r.
6. Józefa Pietrzykowska - zmarła 1861 r.
7. Fryderyk Lippa, b. Sędzia pokoju okręgu częstoch., b. opiekun szpitala Panny Marji, 32 letni wychowawca młodzieży - zmarł 1871 r.
8. Helena z Iżyckich Lippa - zmarła 1880 r.
9. Wincenty Muzolf - zmarł 1881 r.
10. Antoni Sieciński, inżynier, b. sędzia pokoju - zmarł 1881 r.
11. Aniela Januszewska - zmarła 1875 r.
12. Ksawery Grodzicki, obywatel - zmarł 1865 r.
13. Fryderykowa z Adeltów Hejmans - zmarła 1865 r.
14. Melanja z Milanowskich Nejman - zmarła 1849 r.
15. Antoni Berger, b. urzędnik górnictwa - zmarł 1883 r.
16. Józef Bauer b. Major i Kawalerzysta b. Wojsk Polskich - zmarł 1874 r.
17. Maria Dąbkowska - zmarła 1868 r.
18. Zuzanna Zachert - zmarła 1835 r.
19. Elżbieta z Mackich Iwanow - zmarła 1870 r.
20. Aleksander Iwanow - zmarł 1868 r.
21. Paulina Rubiszewska i Leonora Salkiewicz - zmarli, nieczytelne
22. Leon i Karol Wodzyńscy - zmarli w ogniu 1856 r.
23. Jakób Bogucki - zmarł 1849 r.
24. Ignacy Fuchs, kupiec i obywatel - zmarł 1852 r.
25. Antonina Zieleniewska - zmarła 1857 r.
26. Stanisław Jankowski - zmarł 1848 r.
27. Ludwika z Grzybowskich Tkaczyńska - zmarła 1880 r.
28. Julia z Głudnowskich Trepczyna - zmarła 1863 r.
29. Franciszek Tkaczyński - zmarł 1833 r.
30. Wiktoria z Górskich Kamińska - zmarła 1880 r.
31. Jan Grzybowski - zmarł 1845 r.
32. Jan Piętkowski, b. oficer wojsk polskich, b. inżynier gubernialny, Kawaler Orderów - zmarł 1869 r.
33. Kazimierz Majewski - zmarł 1874 r.
34. Eleonora Swaryczewska - zmarła 1865 r.
35. Zofia z Przybylskich i Tomasz Otfinowscy - zmarli, nieczytelne
36. Józefa z Bachowiczów Wiśniewska, przełożona pensji żeńskiej - zmarła 1872 r.
37. ś.p. z Chrzanowskich Aleksandrowicz - zmarła 1860 r. [nie podano imienia].
38. Michał Cieciński, kapitan b. wojsk Pol. - zmarł 1869 r.
39. Joanna z Lenartowiczów Kalińska - zmarła, niecz.
40. Franciszka z Muśkiewiczów Lesińska - zmarła 1863 r.
41. Stanisław Lesiński - zmarł 1864 r.
42. Joanna z Kamockich Rogawska - zmarła 1869 r.
43. Wacław Marjan Lubek - zmarł 1874 r.
44. Tomasz Dziedzic, obywatel z Galicji - zmarł 1873 r.
45. Wojciech Stasiakowski - zmarł 1854 r.
46. Antonina z Dyznerów Krzyżanowska - zmarła 1869 r.
47. Józef Dyzner - zmarł 1869 roku
48. Janina Wędrychowska - zmarła 1878 r.
49. Leopold Gogolewski, obywatel ziemski - zmarł 1879 r.
50. Karolina z Migurskich Girszyńska - zmarła 1883 r.
51. Józef Ibkowski - zmarł 1880 r.
52. Florian Mikucki, kasjer m. Częstochowy, wraz z córką Bronisią - zmarli 1879 r.
53. Antonina z Ostrzyckich Musiałek - zmarła 1868 r.
54. Emilia Wenda - zmarła 1862 r.
55. Władysław Wenda - zmarł 1857 r.
56. Józio Wenda - zmarł 1866 r.
57. Stanisława Rompalska - zmarła 1880 r.
58. Agnieszka Szmidt - zmarła 1872 r.
59. Andrzej Kobyliński - zmarł 1853 r.
60. Józef i Katarzyna Bombczyńscy - zmarli 1866 r.
61. Katarzyna z Chwalbińskich Zarankiewicz - zmarła 1874 r.
62. Marjanna z Poniatów Bzowska - zmarła 1873 r.
63. Antonina z Garlickich Wędrychowska - zmarła 1879 r.
64. Anna z Zarańskich Rudnicka - zmarła 1876 r.
65. Feliks Jezierski - zmarł 1879 r.
66. Mateusz Statera - zmarł 1851 r.
67. Józef Jeziorkowski, córka Marja i Kazimierz Skorupka - nieczyt.
68. Tomasz Piątkowski - zmarł 1851 r.
69. ś.p. Goldman - zmarł 1881 r. [nie podano imienia]
70. Helena z Trepków, 1-go ślubu Bełożyńska, 2-go śl. Karśnicka - zmarła 1880 r.
71. Edzio Neuman - zmarł 1876 r.
72. Józef Seweryn Sawicki - zmarł 1880 r.
73. Stefan Polerski - zmarł 1878 r.
74. Franciszek Król, nauczyciel - zmarł 1859 r.
75. Antoni Przypkowski, herbu Radwan - zmarł 1868 r.
76. Maria Magdalena z Boguckich Przypkowska - zmarła 1868 r.
77. Wiktoria Swierczko - zmarła 1879 r.
78. Matylda z Pilców Borakowska - zmarła 1874 r.
79. Józef Borakowski - zmarł 1872 r.
80. Wanda z Wierkowskich Jankowska - zmarła 1867 r.
81. Marja Pawłowna Koseńko - zmarła 1879 r.
82. Agrafena Szumition - zmarła 1881 r.
83. Lukrecja Ignatjew - zmarła 1881 r.
84. Ekaterina Potujewa - zmarła 1861 r.
85. Marja Michałowna Benewieńska - zmarła 1868 r.
86. Leonid Juljewicz Aszenbrener - zmarł 1883 r.
87. Nikołaj Aleksandrowicz Dobrowolski - zmarł 1869 r.
88. Ilja Michajłowicz Ponomarjew - zmarł 1871 r.
89. Matwiej Fiederowicz Prygut - zmarł 1877 r.
90. Stepan Jakowlewicz Browarinkow - rok nieczytelny
91. Olga Wirska - zmarła 1873 roku
92. Ewgenia Ponomarjewa - zmarła 1866 r.

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

3 lata 8 miesiąc temu - 3 lata 8 miesiąc temu #13360 przez Teresa Z.
Pełne akty zejścia mogą znajdować się w parafii św.Zygmunta w Częstochowie, lub w parafii zamieszkania osoby zmarłej.
Teresa

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

3 lata 8 miesiąc temu #13361 przez Wojciech Stasiakowski
Szok, na liście odnalazłem swojego praprapra dziadka. Dziękuję za listę i pozdrawiam
Wojtek

Pozdrawiam serdecznie
Wojtek

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

3 lata 8 miesiąc temu #13365 przez Andrzej Kuśnierczyk
poz. 70. W naszej dokumentacji: Helena z Trepków - żona Grzegorza Błeszynskiego (2 v. Karśnicka) .

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

3 lata 8 miesiąc temu - 3 lata 8 miesiąc temu #13368 przez Tadeusz Tarnowski
10. Antoni Sieciński, inżynier, b. sędzia pokoju - zmarł 1881 r.
Foto nagrobka z cm Kule.
Załączniki:
The following user(s) said Thank You: Hanna Hofman-Polańska

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

3 lata 8 miesiąc temu - 3 lata 8 miesiąc temu #13370 przez Hanna Hofman-Polańska
bezcenny dokument!

znalazłam tez rodzinę!! zginął w ogniu czyli chyba pożarze..

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

3 lata 8 miesiąc temu #13371 przez Krzysztof Łągiewka

Andrzej Kuśnierczyk napisał: poz. 70. W naszej dokumentacji: Helena z Trepków - żona Grzegorza Błeszynskiego (2 v. Karśnicka) .


Czyli prawidłowo powinno być napisane 1-go ślubu Błeszyńska, a nie Bełożyńska. Spis zacytowałem dosłownie, bez poprawek, ale przeglądając starą prasę zauważyłem, że często zdarzało się przekręcanie nazwisk i nazw miejscowości. Tak się zastanawiam czy w powyższym spisie też wszystkie nazwiska i daty są zgodne z prawdą. Być może też w niektórych przypadkach napis na grobie był tak przetarty, że spisujący mógł popełnić błąd.
The following user(s) said Thank You: Wojciech Stasiakowski

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

3 lata 8 miesiąc temu - 3 lata 8 miesiąc temu #13372 przez Krzysztof Łągiewka

Tadeusz Tarnowski napisał: 10. Antoni Sieciński, inżynier, b. sędzia pokoju - zmarł 1881 r.
Foto nagrobka z cm Kule.


W tym przypadku mamy dowód na to, że co najmniej jeden grób z listy udało się przenieść ze starego cmentarza i uratować przed zniszczeniem. Ciekawe ile w sumie nagrobków ze spisu przeniesiono, i ile z nich następnie zachowało się do naszych czasów ?

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

3 lata 8 miesiąc temu #13373 przez Alicja Baranowska
23. Jakób Bogucki - zmarł 1849 r.
24. Ignacy Fuchs, kupiec i obywatel - zmarł 1852 r.

Ignacy Fuchs był ojcem Juliana Bogumiła Antoniego, przemysłowca, kupca, działacza społecznego i dobroczynnego, matką zaś Karolina z Boguckich. Julian Bogumił Antoni (ok. 1846-1894), pochowany został na cmentarzu Kule kw. 19, rząd I, grób 9. W małżeństwie z Marianną Muszewską przypuszczalnie nie miał dzieci (podaję za: Juliusz Sętowski, Cmentarz Kule w Częstochowie. Przewodnik biograficzny, Częstochowa 2005, s. 79 i 80). Fakt nieposiadania potomstwa przez syna Ignacego Fuchsa może tłumaczyć brak odpowiedzi na informację Gońca Częstochowskiego z 1911 roku.

I tu ciekawostka związana z Julianem:
W Kurierze Warszawskim z 13 lipca 1884 r. Bolesław Prus pisze o ofiarności częstochowskiego kupca [Juliana] Fuchsa, "prawdopodobnie człowieka nie najbogatszego", który odpowiedział rok wcześniej na apel w sprawie konieczności organizowania kolonii letnich dla sierot z ochrony Jachowicza i 200 chłopców "podejmował przez tydzień na własny koszt". (B. Prus, Kroniki, opr. Z. Szweykowski, Warszawa 1954-1970, t. VII, s. 189 i 190).

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

3 lata 8 miesiąc temu #13376 przez Wojciech Stasiakowski
45. Wojciech Stasiakowski - zmarł 1854 r. faktycznie zmarł w 1855 r. Raczej chyba nie został przeniesiony, pod koniec XIX w. rodzina przeniosła się do Warszawy.

Pozdrawiam serdecznie
Wojtek

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

3 lata 8 miesiąc temu - 3 lata 8 miesiąc temu #13378 przez Hanna Hofman-Polańska
troszkę faktów dotyczacych rodu Fuchs i Wodzińskich(ta oststnia to moja linia rodzinna).
Julian Fuchs był synem Ignacego i Karoliny z Boguckich.Julian miał siostrę Helenę.
Julian prowadził po ojcu-firmę-Handel Win,Herbaty,Cukru i Delikatesów(od roku 1845 Aleja 7) Częstochowa.
Do niego też należał Hotel angielski(potem Polonia)i restaurację w ogrodach Aleja 12(kamienica Wolbergów).Miał tez fabryke w Czeladzi(niestety nie wiem czego?)zakładał tez Straż Pożarną w 1871r
Po smierci Ignacego Fuchsa ,wdowa Karolina Bogucka Fuchs,wysz la za maż(była w 5 miesiacu ciazy)za Leona Wodzińskiego,kupca,właściciela składu win,kamienicy lub kamienic??a róówniez członka rady Miasta
Ślub odbył sie 10.05 1854r w Częstochowie.

we wrześniu rodzi sie pierwzy syn Leon,potem Karol(to właśnie oni spłonęli w pożarze w 1856r,kolejny syn Cyprian ur 1857.

Leon Wodziński zmarł 1870r w częstochowie.
Zapewne prowadzili razem interesy(Winiarstwo) z Julianem Fuchsem.

Julian nie miał dzieci z Marianna Muszewską,dlatego rodzina Wodzińskich zajęła sie budową mauzoleum(tak to okreslano wtedy) dla Juliana Fuchsa na cmentarzu KUle.Budowę zapoczątkował Edmund Wodziński(załozyciel i członek koła cyklistów)a syn Leona(Cyprian,Edmund)

to takie ciekawostki rodzinne....
The following user(s) said Thank You: Alicja Baranowska

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

3 lata 8 miesiąc temu - 3 lata 8 miesiąc temu #13379 przez Hanna Hofman-Polańska

Wojciech Stasiakowski napisał: 45. Wojciech Stasiakowski - zmarł 1854 r. faktycznie zmarł w 1855 r. Raczej chyba nie został przeniesiony, pod koniec XIX w. rodzina przeniosła się do Warszawy.



a propos!!! Jan Stasiakowski był świadkiem urodzenia Karola Wodzińskiego w 1856r!!!
Jan Stasiakowski był kotlarzem
The following user(s) said Thank You: Wojciech Stasiakowski

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

3 lata 8 miesiąc temu - 3 lata 8 miesiąc temu #13380 przez Wojciech Stasiakowski
W 1861 r. Jan Stasiakowski wybrany został do Rady Miejskiej w Częstochowie, razem z Leonem Wodzińskim. Wynika z tego, że dobrze się znali

Pozdrawiam serdecznie
Wojtek

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

3 lata 8 miesiąc temu #13381 przez Hanna Hofman-Polańska

Wojciech Stasiakowski napisał: W 1861 r. Jan Stasiakowski wybrany został do Rady Miejskiej w Częstochowie, razem z Leonem Wodzińskim. Wynika z tego, że dobrze się znali




napewno tak było!
Jan Stasiakowski wystepuje za kazdym razem raz jako swiadek raz jako chzestny
The following user(s) said Thank You: Wojciech Stasiakowski

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

3 lata 8 miesiąc temu #13393 przez Anna Fukushima
Wspaniala dokumentacja historyczna!

Znalazlam na liscie swojego Wincentego Muzolfa (data zgonu sie zgadza), ktory byl plenipotentem prapradziadka Jana Muzolfa w Redzinach, administratorem poreczajacym folwarku donacyjnego w Mirowie (za rynkiem Zawodzie). Dodatkowe o nim informacje uzyskalam dzieki uprzejmosci p. A. Kusnierczyka, ktory przegladal ksiegi notarialne A. Owsianego w AP w Czestochowie: "W 1873 r. dymisjonowany gen. Moller oddał administracje poreczającą dóbr Rędziny Wincentemu Muzolfowi na 18 lat (...), folwark przeszedl na wlasność Wincentego bez żywych i martwych inwentarzy, Rejnhold Moller zastrzegł sobie prawo do zalegających w ziemi metali i węgla".

W watku "Tydzien - piotrkowski gubernialny tygodnik, 1873 - 1906", p. Andrzej Kusnierczyk napisal: (...) Popularna nazwa: cmentarz przy ul.Ogrodowej. To smutne, że nie ma nawet tablicy upamiętniającej to miejsce pochówku. Miasto po raz drugi w swych dziejach straciło tożsamość historyczną.[To tak, jakby splantowano cmentarz Rakowicki albo Powązki]".

Wiele z wymienionych nazwisk znam z lektury XIX w. prasy. Sa na liscie osoby, ktore uczestniczyly w zyciu publicznym Czestochowy.
_________
AF
The following user(s) said Thank You: Hanna Hofman-Polańska, Wojciech Stasiakowski

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

3 lata 7 miesiąc temu #13814 przez Joanna Januszewska
Pozycja 18. Zuzanna Zachert - zmarła w 1835 roku - to "moja"
Bardzo długo szukałam jej aktu zgonu, ale nigdy nie brałam pod uwagę Częstochowy. Jaka to może być parafia?
Joanna

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

3 lata 7 miesiąc temu #13815 przez Joanna Januszewska
Akt zgonu Zuzanny Zachert już znaleziony!!!! :)
Ciekawe, czy 1911 zgłosiła się jakaś rodzina...

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

3 lata 7 miesiąc temu #13816 przez Jacek Tomczyk
The following user(s) said Thank You: Joanna Januszewska

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

3 lata 7 miesiąc temu #13818 przez Joanna Januszewska
Dziękuję. Tam właśnie go znalazłam.
Joanna

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

2 tygodni 2 dni temu #31544 przez Katarzyna Góra
Witam,
Poszukuję informacji o p. Wodzińskim, który ok roku 1859 był nauczycielem w Cykarzewie...

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

2 tygodni 2 dni temu #31545 przez Hanna Hofman-Polańska
proszę napisać do mnie na priv.
Ja tez interesowałam sie tym tematem.Kilka informacji mam.

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

Czas generowania strony: 0.973 s.