Topic-icon Szlachta okolic Częstochowy

4 lata 11 miesiąc temu - 4 lata 11 miesiąc temu #14224 przez TZP (Teresa Z.)
Znałam wnuczkę tego lekarza, kuzynkę mojej teściowej...Ostatnio 2 wnuczki (siostry) mieszkały w Warszawie, kontakt się urwał, gdy odeszła moja teściowa(mama). Z naszego Towarzystwa bywał w Warszawie u niej nasz szef, który napisał o doktorze Brzozowskim artykuł. Wiem też, gdzie ta wnuczka w Częstochowie mieszkała...
Teresa

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

4 lata 10 miesiąc temu #14661 przez tomkrzywanski (Tomasz Krzywanski)
Skrzeszowski, Krzywanski, Strzelecka (Borowno, Nieznanice, Bartkowice, Witkowice)
familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-267-128...,362754601,362770201

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

4 lata 8 miesiąc temu - 4 lata 8 miesiąc temu #15232 przez PiotrG (Piotr Gospodarek)
Tomasz Sokołowski z Turowa i Anna Garłowska wzięli ślub w Przybynowie w 1786. Anna zmarła w 1797, Tomasz w 1818, niestety nigdzie nie wpisano imion rodziców.
Wojciech Sokołowski, ich syn, ożenił się z Rozalią z Marciszewskich (córką Macieja i Marianny, w niektórych aktach nazwisko występuje w formie Maciszewscy) - daty nie udało mi się ustalić.

[to w odpowiedzi na post Pani Teresy Z.]
The following user(s) said Thank You: sebol (Sebastian Górecki)

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

4 lata 6 miesiąc temu #15829 przez Krystian (Krystian Zamorowski)
Nawiązując do nazwiska Garłowski
W trakcie indeksacji natrafiłem na akt nr. 15 z 1727 r. w Przybynowie. Akt dot. ur. Jana Garłowskiego s. Generosi Francisci Garłowski Sculrenarum Polseporis Villa Biskupice Cap..deaneatios Olsztynenis.
Może ktoś z Was będzie więcej wiedział na temat tych dopisków.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

4 lata 6 miesiąc temu #15831 przez PiotrG (Piotr Gospodarek)
Udało mi się tylko odcyfrować "possessoris" (nie "polseporis") - forma od "possessor" - właściciel. Czyli posiadał majątek w Biskupicach.
PS - Aktu urodzenia Anny Garłowskiej nadal nie znalazłem, zastanawiam się, czy przypadkiem nie została adoptowana przez krewnych, a urodziła się gdzie indziej i może nawet pod innym nazwiskiem.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

4 lata 6 miesiąc temu #15832 przez Krystian (Krystian Zamorowski)
Dziękuje za szybką odpowiedź i poprawę. Styl pisania ówczesnych księży jest niestety często mylący.
Gdyby mi się udało odnaleźć akt ur. Anny o którym Pan wspominał to dam znać.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

4 lata 6 miesiąc temu #15841 przez tomkrzywanski (Tomasz Krzywanski)
Lemański dziedzic Blachowni ok.1816

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

4 lata 5 miesiąc temu - 4 lata 5 miesiąc temu #16434 przez Godzimir (Krzysztof Łągiewka)
Posesor nie zawsze znaczyło właściciel. Jeżeli chodzi o majątki ziemskie to posesor znaczyło dzierżawca. Natomiast słowo haeres w księgach metrykalnych łacińskich oznaczało właściciela - dziedzica.
Biskupice w okresie I RP były wsią królewską (czyli królewszczyzną) wchodzącą w skład starostwa w Olsztynie. Tym bardziej wieś ta nie mogła mieć prywatnego właściciela, lecz wyłącznie dzierżawcę. Sculrenarum Posesoris Villa Biskupice Cap..deaneatios Olsztynenis - ... dzierżawca wsi Biskupice starostwa ... olsztyńskiego. Cap. jest skrótem od capitanensis - starostwo. Słowo capitaneus oznaczało starostę.
W czasie rozbiorów wieś weszła w skład Dóbr Narodowych Olsztyn.
7 lipca 1868 r. folwark Biskupice o powierzchni 89 mórg i 138 prętów wszedł w skład majoratu Turów i został darowany na własność Aleksandrowi Sztadenowi synowi Karola. 25 lipca 1919 r. majorat Turów wraz z folwarkiem Biskupice przeszedł na własność Państwa Polskiego na mocy ustawy o przejęciu dóbr donacyjnych. W 1924 r. powierzchnię folwarku oceniono na 50.3434 ha. W okresie międzywojennym folwark ten został przez władze rozparcelowany.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

4 lata 5 miesiąc temu #16435 przez Godzimir (Krzysztof Łągiewka)
Blachownia wchodziła w skład dóbr Wielka Wręczyca.
Na zachód i północny zachód od Częstochowy istniały cztery duże majątki ziemskie:
1.Dobra Ziemskie Wielka Wręczyca z folwarkiem, sołectwem i młynem tegoż nazwiska, z folwarkiem Kopskie, Koloniami Długi Kąt, Kopiec Borowy, Borowie, Grodzisko z folwarkiem, sołectwem i młynem tegoż nazwiska, Pierzchno część A, z folwarkiem Błaszczyki i wsiami Piaszczyki, Wyrazów, Blachownia, Trzepizury.
2.Dobra Ziemskie Kocin z folwarkiem i młynem oraz osadą leśną Lemańsk.
3.Dobra Ziemskie Ostrowy z folwarkiem, sołectwem i młynem dawniej do dóbr Kłobuckich należące. Do dóbr tych należały również: osada leśna "Nowy Folwark" i młynarska zwana Morga.
4.Dobra Ziemskie miasto Kłobuck, wsie przyległe Zagórze z folwarkiem i młynem tegoż nazwiska, Łobodno z sołectwem i młynem tegoż nazwiska, Mała Wręczyca, wieś i folwark Nowa Wieś, folwark Puchały.
Te cztery majątki ziemskie utworzone zostały z dawnych królewszczyzn i wsi należących do klasztoru Ojców Paulinów na Jasnej Górze. Po 2 rozbiorze w 1793 r. znalazły się w Prusach.
29 marca 1797 r. król pruski Fryderyk Wilhelm II nadaje wyżej wymienione dobra Chrystianowi Henrykowi Kurcyuszowi hr. Haugwitz (1752 - 1832).
23 stycznia 1833 r. na mocy postępowania spadkowego po poprzednim właścicielu, nowym zostaje jego syn, Paweł hr. Haugwitz.
Benedykt Lemański nabył te dobra od Pawła hr. Haugwitza 15 stycznia 1833 r. za 480.000 zł. Paweł hr. Haugwitz sprzedał dobra nie czekając nawet na zakończenie postępowania spadkowego, a jedynie okazując testament ojca sporządzony w dniu 31 stycznia 1820 r.
Edward Lemański nabył dobra od swego ojca Benedykta Lemańskiego 4 / 16 grudnia 1851 r. za 750.000 zł.
Edward Lemański został zamordowany przez powstańców w marcu 1863 r. Po jego śmierci na mocy regulacji spadku z dnia 17 / 29 stycznia 1864 r. dobra przejęło jego rodzeństwo: 1.Ludwik Lemański, 2.Karolina z Lemańskich Stojowska - żona Hipolita Stojowskiego, 3.Marianna z Lemańskich Steinkeller, 4.Kamilla z Lemańskich - żona barona Karola de Maltzan, 5.Wiktor Lemański.
5 / 17 maja 1865 r. dobra od poprzednich właścicieli nabył Guido Henckel von Donnersmarck za 850.000 zł.
Car Rosji Aleksander III Romanow nabył dobra od Guido Henckel von Donnersmarcka 23 marca / 4 kwietnia 1891 r. za 1.700.000 rubli.
Na mocy Najwyższego Ukazu z dnia 3 czerwca 1899 r. dobra te nadał car Mikołaj II swemu bratu wielkiemu księciu Michałowi Aleksandrowiczowi.
Ostatnim właścicielem stało się Państwo Polskie na zasadzie ustawy z 15 kwietnia 1921 r. o ratyfikacji traktatu pokoju między Polską, a Rosją i Ukrainą podpisanego w Rydze w dniu 18 marca 1921 r. oraz zgodnie z art. 12 tegoż traktatu.
W okresie międzywojennym lasy tych dóbr weszły w skład lasów państwowych, pozostałe ziemie były parcelowane, niektóre folwarki wypuszczano w dzierżawę, a później również parcelowano. Niewielkie pozostałe po tych dobrach obszary rozparcelowano w 1945 r.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

4 lata 5 miesiąc temu - 4 lata 5 miesiąc temu #16442 przez sebol (Sebastian Górecki)
być może rodzicami Tomasza Sokołowskiego są Jakub i (Marianna, Katarzyna)

uzupełnienie wpisu - Piotr Gospodarek
[to w odpowiedzi na post Pani Teresy Z.]

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

4 lata 5 miesiąc temu #16451 przez PiotrG (Piotr Gospodarek)
Zakładam, że są rodzicami Tomasza, choć z metryk tego nie wyciągnę, bo brakuje kart z okresu urodzin Tomasza. Ale nazwisko Sokołowski nie występuje w Olsztynie przed przybyciem Jakuba (a przynajmniej ja nie znalazłem), więc zapewne był pierwszym z rodu na tym terenie. Zapewne, być może, prawdopodobnie;)

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

4 lata 5 miesiąc temu #16455 przez tomkrzywanski (Tomasz Krzywanski)
tutaj Sokolowska zona Billewicza, corka Jozefa i Eleonory Zarembskiej

familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1951-23...c=M93F-B75:228159997

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

4 lata 5 miesiąc temu - 4 lata 5 miesiąc temu #16464 przez Krystian (Krystian Zamorowski)
Biskupice - Franciszek i Maria Garłowscy
Suliszowice - Mikołaj i Anna Łyszkowscy (Łyżkowscy)
Suliszowice - Michał i Elżbieta Łodzińscy
Bukowno - Anna Gołuchowska
Choron (dwór) - Józef i Marianna Frąciszowscy

To nazwiska, które najczęściej pojawiają się w parafii Przybynów na początku XVIII w.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

4 lata 4 miesiąc temu - 4 lata 4 miesiąc temu #17059 przez kareng236 (Karen Gladysz-Gryff)
Szanowie Panie,
Proszę wybaczyć mój słaby polski. Nazywam się Karen Gladysz- Gryff i mieszkam w Szkocji. Mój Ojciec był Mieczysław Kazimierz Gładysz, który urodził się w Częstochowie w 1911 roku jego ojciec urodził się w Warszawie w 1891 roku.

Po dziesięciu latach badań w całej Polsce, odkryłem, że mój pra pra pra Dziadek ożenił się w Częstochowie. Miał na imię Kajetan Roman Gładysz, który urodził się około 1803 roku poślubił Lucyna Skupińska w Sw Zygmunta, Częstochowa w 1834 roku i zmarł w 1848 roku w Jasianna (Wojkow).
Wiem, że rodzice byli Ignacy Kajetan i Tekla Brodzka Gładysz (lub Brocka).
Wierzę, że pochodził z rodziny Skupiński ewentualnie Wczerpy Szlach. Teraz chciałbym dowiedzieć się, gdzie Kajetan Gładysz urodził.

Czy pan wie coś więcej na ten temat Jan Skupiński, który został wymieniony w artykule w internecie. Moze on jest jakies Rodzina o Lucyna.

Dziękuję.

Karen Gładysz-Gryff
Załączniki:

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

4 lata 4 miesiąc temu - 4 lata 4 miesiąc temu #17062 przez Piotr Gerasch (Piotr Gerasch)
Replied by Piotr Gerasch (Piotr Gerasch) on topic Szlachta okolic Częstochowy
Karen,
poziom Twojego języka jest tu nieistotny. Wszystko jest zrozumiałe (szacunek). Z załączonego aktu wynika, że Kajetan Gładysz urodził się w Kuźnicy Marianowej i to się potwierdza. W aktach metrykalnych par. św. Zygmunta odnotowano:

1805 Sierpień
10
Marianowa Kuźniczka. Ja O(jciec) Bernard Bambuski ochrzciłem dziecko imionami Kajetan Wawrzyniec, urodzone 5-go tego samego [miesiąca] z wielmożnych państwa Ignacego z Gładyszów i Tekli z Brockich prawych małżonków. Rodzicami chrzestnymi byli wielmożni państwo Wojciech i Eleonora Kalinowscy

akt: familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-267-115...,362234901,362415601
miejsce: pl.wikipedia.org/wiki/Ku%C5%BAnica_%28Cz%C4%99stochowa%29

Nie zgadza się drugie imię. Chyba, że nosił więcej niż 2 czego nie odnotowano w akcie.

pozdrawiam
Piotr

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

4 lata 4 miesiąc temu #17066 przez kareng236 (Karen Gladysz-Gryff)
Drogi Pan Piotr, jestem bardzo wdzięczny za pomoc. Jestem zachwycona z tego fragmentu informacji. Wiedziałem, że rodzina mojej babci pochodzi z Częstochowy, ale nie okaże się, że przodkowie mojego dziadka też.

Jestem bardzo wdzięczny.

Pozdrowienia z Edynburga.

Karen

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

4 lata 3 miesiąc temu #17518 przez jr120065 (J K R)
1815 r. Franciszek Gnoiński posesor (właściciel, posiadacz) wsi Hutka (Huta dawniej) i jego żona Elżbieta z Wiśniowskich.

Pozdrawiam JKR.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

4 lata 1 miesiąc temu - 4 lata 1 miesiąc temu #18372 przez Tomson (Tomek Janas)
Dziś znalazłem coś takiego:

Osiek, parafia Koziegłówki
Ur Kazimierz Schender de Schmieden Kowalski ekonom z Osieka
i Antonina Lochmann
Załączniki:
The following user(s) said Thank You: molendowski (Paweł Molendowski)

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

4 lata 1 miesiąc temu #18379 przez molendowski (Paweł Molendowski)
Kowalscy pisali się czasem Saccander de Schmieden h.Wieruszowa. Kazimierz Kowalski poślubił Antoninę Karolinę Lochman (ur.27.05.1810 w Tuliszowie) dnia 26.02.1829 w Potoku.Po ślubie państwo młodzi przenieśli się do Osieka, gdzie Kazimierz Kowalski był ekonomem.Tam urodziło się co najmniej dwoje dzieci Antoniny i Kazimierza Kowalskich. Józef Jan Grzegorz-ur. 17.04.1830 był ochrzczony z wody w tym samym dniu.Świadkami byli Wlm Jan Stojowski sędzia pokoju i dziedzic Pińczyc oraz Wlm Marianna Karońska dziedziczka Osieka. W drugiej parze Roman Karoński dziedzic Osieka i Elżbieta Bontaniówna, panna z Pińczyc(córka Jana Kazimierza późniejsza małżonka Żarnowskiego) Drugie dziecko-jeśli dobrze odczytałem Bernard Michał Jan.Kowalscy byli powiązani z Lochmanami już wcześniej.Adam Kowalski-brat Kazimierza kupił Tuliszów od Konstacji Lochmanowej-babki Antoniny.Lochmanowie byli potomkami przybyłych ze Szwajcarii w 17 w. kupców, późniejszych patrycjuszy krakowskich.Znanymi przedstawicielami rodu był Marcin Lochman (zm.1680)kupiec i rajca krakowski, Dominik i Karol Lochmanowie, obaj archipresbiterzy, których odpowiednio medalion pamiątkowy i grobowiec znajdują się w bazylice Mariackiej w Krakowie.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

4 lata 1 miesiąc temu #18385 przez terluk (Teresa Łukasik)
A gdzie znajdowała się wymieniona Hutka ? Do jakiej parafii należała?

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

3 lata 10 miesiąc temu #19492 przez PiotrG (Piotr Gospodarek)
Z bazy właścicieli dóbr ziemskich:
Jakub Sokołowski i Katarzyna z Kmitów - Turów, ok. 1770, królewszczyzna, wybranictwo, 14 zł, 13 gr, 9 denarów kwarty rocznie.
Piotr Garłowski - Biskupice, ok. 1770, królewszczyzna, wójtowstwo, 99 zł, 13 gr, 9 denarów kwarty rocznie.
Dane na stronie przytoczono za: Summarjusz królewszczyzn w całej Koronie Polskiej, Żytomierz, 1861 r.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

3 lata 10 miesiąc temu #19812 przez Chmielowska (Anna Chmielowska)
Feliks i Roman Elżanowski - bracia chyba bliżniacy .Akt zgonu ojca
Jóefa Tomasza Elżanowskiego -jego rodzice to Mikolaj Elżanowski i Katarzyna Domaradzka , jego żona to Eufrozyna Nieniewska. Akt zgonu
zm 17 11 1864 Akt zgonu nr 34 Wąsosz Górny zmarł w Działoszynie.To
Feliks i Roman zgłosili zgon obaj po 25 lat.
Pozdrawiam anna

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

3 lata 10 miesiąc temu #19854 przez jr120065 (J K R)

Teresa Łukasik napisał: A gdzie znajdowała się wymieniona Hutka ? Do jakiej parafii należała?


Parfia Truskolasy.
Hutka znajduje się na północ od Truskolas .
https://pl.m.wikipedia.org/wiki/Hutka_(województwo_śląskie)

Pozdrawiam JKR.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

3 lata 5 miesiąc temu #22286 przez WLOGED (Włodzimierz Gędek)
Witam
Brzozowskich dużo. Mam w drzewie Władysława Brzozowskiego ur.22.IX.1829 syna Liboriusza. Jeżeli chodzi o tego - co mogę coś więcej dodać.o jego Rodzinie.
Pozdrawiam
Włodzimierz Gędek

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Czas generowania strony: 0.953 s.