Topic-icon Wybraniectwo w Biskupicach

4 lata 9 miesiąc temu - 4 lata 9 miesiąc temu #15386 przez kera (Arkadiusz Pluta)
Ze względu na powiązania z moim drzewem zainteresował mnie temat rodziny Trąbów(Trąbskich)- wybrańców osiadłych w Biskupicach. Zgodnie z opracowaniem Karola Nabiałka "Starostwo Olsztyńskie od XIV do połowy XVII wieku" Rodzina ta poczynając od 1631 r. aż do połowy XVIII w. była w posiadaniu łanu wybranieckiego. W 1631 wybrańcem był Maciej Trąba (rewizja 1631), w 1660 r. Jan Trąbka (lustracja królewska 1660 r. - nadany przywilej 22 czerwca 1658 r.,w trakcie wojny północnej ze Szwedami za czasów Jana Kazimierza). Niestety nie mam dostępu do tych dokumentów.

W internecie znalazłem lustrację z 1711 r. woj. krakowskiego, gdzie wymieniony jest Jan Trąba z małżonką Katarzyną w Biskupicach wraz z synami: Antonim i Janem. Jest też tam mowa o potwierdzeniu przywileju wybranieckiego w 1684 r. roku w Jaworowie (dzisiejsza Ukraina) przez króla Jana III Sobieskiego. Prawdopodobnie więc Jan Trąba uczestniczył w odsieczy wiedeńskiej 1683 roku.

Natomiast lustracja łanów wybranieckich 1778 r.(do której też nie mam dostępu) wymienia Jana i Idziego Trąbskich z Biskupic. Prawdopodobnie Idzi(zmarł w 1797 roku w wieku 80 lat, drugi ślub wziął w 1757 r. z Agnieszką Szewczyk) był prawdopodobnie synem Jana lub jego dzieci wymienionych lub nie wymienionych w lustracji 1711 roku. Co do wymienionego w 1778 r. Jana Trąbskiego to nie mogę go zlokalizować.

Gdyby ktoś miał jakieś inne informację o rodzinie Trąbów (Trąbskich)wybrańców z Biskupic lub dostęp do tych wyżej wymienionych dokumentów lustracyjnych lub informacji o wojnach z wybrańcami to byłbym bardzo wdzięczny.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

4 lata 9 miesiąc temu #15480 przez kera (Arkadiusz Pluta)
W internecie znalazłem także informacje rodu Misiów z Zawady (gmina Kłomnice) żyjących także przez wiele lat z wybraniectwa - link www.klomnice.pl/index.php?option=com_con...&catid=44:informacje

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

4 lata 2 miesiąc temu #18707 przez Zbyszek_M (Zbigniew Małolepszy)
Idzi Trąbski, mój (4x)pradziad, miał z Agnieszką z Szewczyków 11 dzieci, a Agnieszka prawdopodobnie urodziła się w 1739 roku z Sebastiana i Barbary (akt nr 1 familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1942-21...,364347301,364381601 ). Wiek Idziego wskazuje, że to mógł być jego drugi ślub ale jestem ciekawy czy jest to jakoś udokumentowane.
Natomiast poszukiwany Jan Trąbski może być synem Sebastiana i Marianny z 1732 roku (akt 26 familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1951-21...,364347301,364381601 )

Czy mógłby Pan podać internetowe źródło dokumentów lustracyjnych obejmujących Biskupice?

Pozdrawiam,
Zbigniew
The following user(s) said Thank You: Konwalia (Zdzisława Rajczyk)

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

4 lata 2 miesiąc temu #18708 przez kera (Arkadiusz Pluta)
Oto link do lustracji sołectw woj. krakowskiego 1711 - Biskupice strona 63 - mbc.malopolska.pl/dlibra/doccontent?id=17751

Są też dostępne lustracje na stronie - www.agad.gov.pl/inwentarze/Metr_Korx.xml

a w pliku zamieszczam przywilej Jana Trąby z 1660 r.
Załączniki:
The following user(s) said Thank You: Maria N (Maria Nowicka-Ruman), Konwalia (Zdzisława Rajczyk)

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

4 lata 2 miesiąc temu - 4 lata 2 miesiąc temu #18710 przez kera (Arkadiusz Pluta)
Co do Jana Trąbskiego to istnieje także możliwość, że był tym który wziął ślub w 1713 z Łucją Szewczykową z Biskupic w parafii Przybynów. Występuje tu pewna zbieżność z nazwiskiem drugiej żony Idziego(też Szewczykowej), chociaż określany jest jak z Poczesny? Ale chyba byłby za stary? - familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1951-24...,364347301,364390201

Notabene w Olsztynie byli też Trąbscy, którzy byli szewcami.

Niestety nie znalazłem nic więcej po ślubie na poparcie tej tezy, chociaż bardzo możliwe że był tym Janem Trąbą (ojcem) z lustracji 1711 r, który wkrótce zmarł?

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

4 lata 2 miesiąc temu #18717 przez Ewa57 (Ewa Żak)
W Będzinie w metrykach ur.z 1658 wpisano jako chrzestną Mariannę Trębecką żonę żołnierza.Imię jej męża nie jest podane.Później w metrykach nazwisko to się nie pojawia.Widocznie byli na będzińskim zamku krótko.
Będzin ur.1636-1700 str102
Proszę jeszcze zobaczyć Potok Złoty zgony1734-1773 str.25

pozdrawiam
E.Żak
The following user(s) said Thank You: kera (Arkadiusz Pluta)

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

3 lata 9 miesiąc temu - 3 lata 9 miesiąc temu #20611 przez Zbyszek_M (Zbigniew Małolepszy)
Idzi i Marcin Trąbscy z Biskupic otrzymali "zachowanie" przywileju wybranieckiego w dniu 14 maja 1766. Odnalazłem dzisiaj dokument z którego wynika, że są synami Antoniego Mikołaja i Agnieszki (wnukami Jana).

Dokument na dwóch stronach AGAD:
agadd.home.net.pl/metrykalia/4/4/sygn.%2...PL_1_4_4-30_0625.htm

W kolejnym dokumencie z 17 maja 1770 Marcin staje się Janem, chyba, że było trzech synów Antoniego Mikolaja (Idzi, Marcin i Jan):

agadd.home.net.pl/metrykalia/4/4/sygn.%2...PL_1_4_4-43_0399.htm

Jan i Idzi są dalej wymieniani w lustracji wybraniectw 1778:
agadd.home.net.pl/metrykalia/4/7/sygn.%2.../1_4_0_7_27_0007.htm

Pozdrawiam i życzę ciekawej lektury,
Zbyszek
The following user(s) said Thank You: Maria N (Maria Nowicka-Ruman)

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

3 lata 9 miesiąc temu - 3 lata 9 miesiąc temu #20641 przez kera (Arkadiusz Pluta)
Marcin i Jan Trąba to prawdopodobnie ta sama osoba - ochrzczony jako Marcin Jan Nepomucen 15 maja 1740 r w Przybynowie jako syn Mikołaja (Antoniego) i Agnieszki akt 22. Co ciekawe, wcześniej urodził się im też Marcin (1737) ale po roku zmarł. Drugi Marcin dostał już ochronę w postaci św. Jana Nepomucena. Niestety nie mogę zlokalizować jego dalszych losów, aby potwierdzić powyższe?

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

3 lata 5 miesiąc temu - 3 lata 5 miesiąc temu #22860 przez Maria N (Maria Nowicka-Ruman)
W Archiwum na Wawelu odnalazłam dwa dokumenty z 1720 roku:
-pierwszy dotyczy skargi Jana Trąby i jego braci Mikołaja i Jakuba na Pana Wiklińskiego dzierżawcę dóbr w starostwie olsztyńskim
-drugi dotyczy pobicia ze skutkiem śmiertelnym :( w którym brał udział Wawrzyniec Jakub i Piotr Trąba.
Jeśli ktoś byłby zainteresowany służę zdjęciami dokumentów.
The following user(s) said Thank You: PiotrG (Piotr Gospodarek), Zbyszek_M (Zbigniew Małolepszy)

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

3 lata 5 miesiąc temu - 3 lata 5 miesiąc temu #22909 przez PiotrG (Piotr Gospodarek)
Mam w swoim drzewku Mariannę Błasik (ur. 1726, ślub w 1745 w Biskupicach), córkę Mikołaja i Agnieszki Trąbów. Czy to ten sam Mikołaj, czy jakaś inna rodzina? Czy Trąbowie, o których mowa, to szlachta? Moja gałąź wygląda raczej na pracowitych niż urodzonych.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

3 lata 5 miesiąc temu #22921 przez kera (Arkadiusz Pluta)
Jeżeli jest urodzona w 1726 r w Biskupicach, to to jest ta rodzina. To nie jest szlachta, ale chłopi - wybrańcy (piechota wybraniecka), Więcej tutaj - pl.wikipedia.org/wiki/Piechota_wybraniecka
The following user(s) said Thank You: PiotrG (Piotr Gospodarek)

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

3 lata 5 miesiąc temu #22927 przez PiotrG (Piotr Gospodarek)
Dziękuję za wyjaśnienia. Tak mi właśnie piechota wybraniecka chodziła po głowie, ale moje pierwsze skojarzenie z nazwiskiem Trąba to prymas, więc wolałem się upewnić, czy w Biskupicach i jakiejś szlachty o tym nazwisku nie było.
Pani Mario, byłbym bardzo wdzięczny za udostępnienie wawelskich dokumentów, dotyczących moich przodków.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

3 lata 5 miesiąc temu - 3 lata 5 miesiąc temu #22932 przez Maria N (Maria Nowicka-Ruman)

Maria Nowicka napisał: W Archiwum na Wawelu odnalazłam dwa dokumenty z 1720 roku:
-pierwszy dotyczy skargi Jana Trąby i jego braci Mikołaja i Jakuba na Pana Wiklińskiego dzierżawcę dóbr w starostwie olsztyńskim
-drugi dotyczy pobicia ze skutkiem śmiertelnym :( w którym brał udział Wawrzyniec Jakub i Piotr Trąba.
Jeśli ktoś byłby zainteresowany służę zdjęciami dokumentów.

Przesłałam do biblioteki treść dokumentu dotyczącego pobicia pracowitego Merdy/Mordy we wsi Wiercica w roku 1720. W dokumencie tym występują nazwiska : Merda/Morda, Kuczela, Trąba, Zdroiowski, Witliński, Piekarski, Nabożny, Puka, Połacik, Wałęka, Gołuchowski, Zacwilichowski, Łyk, Jankowski, Czałus/Całus, Małolepszy, Milaczewski, Kowalski, Piwo, Kupica, Wosik
The following user(s) said Thank You: mariazgora (Maria Mroczek), Zbyszek_M (Zbigniew Małolepszy)

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Czas generowania strony: 0.497 s.