Topic-icon Kopacz? Walaszczyk? Zagadka genealogiczna

6 miesiąc 5 dni temu #34868 przez Florian27 (Michał Urbaniak)
Witam, 

natrafiłem dziś na zagadkę genealogiczną - chodzi o akt ślubu 36/1826

www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:33S7...362438801&cc=2115410

Otóż żeni się wówczas Dominik Walaszczyk błędnie Kopaczem zwany - z Małgorzatą Kopacz. 
Figuruje on jako syn Jana i Katarzyny z Zająców Kopaczów (istotnie: Kopaczów?). Nie umiem odczytać. Skąd to podwójne nazwisko? Moi przodkowie Jan i Katarzyna z Zająców Kopaczowie przecież go nie zmieniali. Pobrali się w 1794, niedługo później przyszły na świat ich dzieci. Najstarszy syn - Tomasz Kopacz - brał ślub osiem lat przed Dominikiem i nie było takich niezgodności nazwiska. 

Skąd to się mogło wziąć?  Czy ktoś może mi pomóc to wyjaśnić?

Pozdrawiam serdecznie
Michał Urbaniak

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

6 miesiąc 5 dni temu #34871 przez wmacoch (Wiesław Macoch)
"...z Jana i Katarzyny z Zająców małżonków Walaszczyków istotnie, mylnie zaś Kopaczami zwanych urodzonem w wsi...." tak to odczytuję. Co do "przezwiska" Kopacz mogło się wziąć z wielu przyczyn, może Dominik był "kopaczem" - zawód górniczy?
The following user(s) said Thank You: Florian27 (Michał Urbaniak)

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

6 miesiąc 5 dni temu #34872 przez Florian27 (Michał Urbaniak)
Dziękuję za odpowiedź! Zastanawiam się, skąd ta rzekoma pomyłka w nazwisku. Ci ludzie pod takim nazwiskiem brali ślub w 1794 roku, pod takim nazwiskiem rodziły się ich dzieci. Dominika "spotkałem" w późniejszych aktach i funkcjonuje on jako Kopacz (m.in. gdy w 1848 roku żeni się powtórnie). Młodszy syn Kopaczów - Piotr - żeni się w 1833 i nie ma mowy o żadnych Walaszczykach. Rodzice Dominika umierają - Katarzyna w 1833 roku, Jan w 1839 - i też nie pojawia się nazwisko Walaszczyk. 
Nie wiem, co o tym myśleć, tym bardziej, że z moich badań genealogicznych wynika, że Kopaczowie - właśnie Kopaczowie! - byli na tych ziemiach na długo przed ślubem Dominika. 

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

6 miesiąc 5 dni temu #34873 przez wmacoch (Wiesław Macoch)
Ze zmianą nazwiska spotkałem się przy poszukiwaniach przodków mojej żony. Otóż, w latach 1768-1773 nazwisko zmieniło trzech braci Pilśniaków - Tomasz, Jan i Dominik na Kotarski. W ich przypadku istnieją duże przesłanki, że zmiana nazwiska wiązała się z ich udziałem w przywództwie buntów chłopskich w starostwie krzepickim w okresie Konfederacji Barskiej. To podaję jako ciekawostkę, której nie jestem w 100% pewien. Wiesław

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

6 miesiąc 5 dni temu #34874 przez RomanK (Roman Kempa)
W czasie swojego przeglądania akt, w którymś momencie zainteresowałem się zmianami nazwisk. Niektóre z tych łacińskich "sen" "vulgo" zapisałem. Zdziwiłem się, że jest tak dużo zmian. Oczywiście ich powodów nie znam.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Czas generowania strony: 0.272 s.