Pierścionek z monogramem

Więcej
14 lata 4 miesiąc temu - 14 lata 4 miesiąc temu #1402 przez Majka Dąbrowska
Pierścionek z monogramem was created by Majka Dąbrowska
Czy ktoś wie, do jakich celów służyły pierścionki z monogramami? W jakim okresie były modne?
Pozdrawiam. Maja
Ostatnia14 lata 4 miesiąc temu edycja: Majka Dąbrowska od.

Please Zaloguj or Zarejestruj się to join the conversation.

Więcej
14 lata 4 miesiąc temu #1406 przez Mariusz Kolmasiak
Replied by Mariusz Kolmasiak on topic Odpowiedź: Pierścionek z monogramem
Witam!

Nie znam się na tym, więc moja wypowiedź oparta będzie bardziej na moich domysłach. Wydaje mi się, że pierścionek z monogramem o którym Pani pisze, to sygnet, tak rozumiem to określenie. Sygnety służyły do pieczętowania, najczęściej w laku. Było to pewnego rodzaju zabezpieczenie listu na czas jego drogi, ponieważ nie dało się go otworzyć bez złamania tej lakowej pieczęci. Możliwe, iż używano go i do innych celów, jednak nie mam wiedzy na ten temat. Posługiwała się nimi szlachta i arystokracja, czyli osoby posiadające herb, który zazwyczaj umieszczano właśnie na sygnecie. Używano ich przez wiele stuleci. Kresem zapewne był przełom XIX i XX wieku.

Ewentualnie może to nie być sygnet o jakim piszę wyżej, a po prostu płaski pierścień jako element dekoracyjny, biżuteria podkreślająca szlachetne urodzenie. Takie zapewne przestały być w większości używane wraz z upadkiem kultury szlacheckiej i arystokratycznej w Polsce po 1945 roku. Choć pewności nie mam.


Pozdrawiam
MK

Please Zaloguj or Zarejestruj się to join the conversation.

Więcej
14 lata 4 miesiąc temu #1407 przez Majka Dąbrowska
Replied by Majka Dąbrowska on topic Odpowiedź:Pierścionek z monogramem
Dziękuję za odpowiedź. Interesuje mnie to, ponieważ noszę coś takiego:)To jedna z nielicznych pamiątek jakie mam po babci.

Please Zaloguj or Zarejestruj się to join the conversation.

Więcej
14 lata 4 miesiąc temu #1409 przez Mariusz Kolmasiak