Topic-icon koloniści niemieccy Puszczew, Węglowice

5 lata 9 miesiąc temu #8165 przez henio (henryk gierlik)

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

5 lata 4 miesiąc temu #10174 przez henio (henryk gierlik)
Mapy Koloni Niemieckich w Polsce
Na mapie rok powstania Koloni

www.google.de/imgres?q=czenstochau+alte+...t:429,r:72,s:0,i:304

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

4 lata 7 miesiąc temu #13915 przez Adikia (Aleksandra Ciura)
A czy ktoś wie może cokolwiek odnoście nazwiska Zejler? :)

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

4 lata 7 miesiąc temu #13917 przez jacek (Jacek Tomczyk)
Pani Olu!

Zejlerowie są w grupie która osiadła w Węglowicach w 1804 roku.
Mam gdzieś opracowanie kogoś z rodziny, proszę przypomnieć się po Świętach.

pozdrawiam

J.T.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

4 lata 7 miesiąc temu #13918 przez Adikia (Aleksandra Ciura)
Panie Jacku,
serdecznie dziękuję i na pewno się przypomnę
pozdrawiam :)

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

4 lata 3 miesiąc temu #14951 przez wlodeks (Włodzimierz Stefani)
Witam,
tych z Państwa, co jeszcze nie wiedzą informuję, że na Genbazie pod adresem :

metryki.genbaza.pl/genbaza,list,160888,1

jest kilka roczników ewangelickich alegat z Czarnego Lasu i nie tylko. W nich świadectwa typu akty znania, metryki...

wlodeks
The following user(s) said Thank You: tomkrzywanski (Tomasz Krzywanski), Monde (Maciej E. J. Rozpondek)

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

3 lata 10 miesiąc temu #17341 przez reginastepnik (Regina Stępnik)
Witam! Bardzo Pana proszę o sprawdzeniu w niemieckich danych, czy wśród kolonistów przybyłych do Helmanswalde znajduje się nazwisko Hetner (może być zmienione z Haerter ).
Pozdrawiam Regina Stępnik

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

3 lata 10 miesiąc temu #17358 przez r07k60 (Romuald Kocher)
Witam.

Jacob HAERTER starb nach 1801/1802. Jacob wohnte 1801/1802 in Thiergarten oder Tielmannshoff, I, Krzepice, Kalisz, Polska. Er wohnte vor 1801/1802 in Wuerttemberg.

Jacob HAERTER zmarł po roku 1801/1802.Jacob mieszkał od roku 1801/1802 w Thiergarten lub Tielmannshoff,I,Krzepice,
Kalisz,Polska. Przed rokiem 1801/1802 mieszkał w Wuerttemberg.
Pozdrawiam Romuald Kocher

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

3 lata 10 miesiąc temu #17359 przez r07k60 (Romuald Kocher)
Witam.
Jacob SEILER wurde ungefähr 1784 geboren. Er starb nach März 1804. Er heiratete Susanna JEROSZKA vor März 1804. Jacob wohnte vor März 1804 in Schorbach, Moselle, France. Er wohnte 1805 in Kuhlhausen - Węglowice, Krzepice, Kalisz, Polska. Er wohnte vor 1805 in Schorbach, Moselle, Lorraine, France.
Jacob SEILER urodził się około roku 1784. Zmarł po roku 1804. W marcu 1804 roku żeni się z Susanną JEROSZKA.
Przed marcem 1804 roku Jacob mieszka w Schorbach, Moselle. Francja. Od roku 1805 mieszka w Kuhlhausen - Węglowice,Krzepice,Kalisz,Polska.
Pozdrawiam Romuald Kocher

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

3 lata 10 miesiąc temu #17508 przez GrażynaR (Grażyna Rebell-Cieniewska)
Witam - poszukuję informacji o rodzinie Krygierowicz. Józef od 1808 roku był dyrektorem szkoły / nauczycielem w Kuhlhausen - Węglowicach rodzi mu się troje dzieci, oboje z żoną Reginą są także zapisani jako świadkowie chrztów,ślubów i ślad się urywa.
Odszukałam akt zgonu Reginy w Warszawie z 1866 w którym zapisano, że urodziła się w mieście Johansberg w Prusach z małżonków Piekucinskich, wiek określono na lat 90. Zgonu Józefa jeszcze nie mam.
Wydaje mi się, że przybyli wraz z pierwszymi kolonistami - tylko skąd.
Słownik geograficzny wśród wielu miejscowości -Janów, Janowo - określa tylko jedną jako miasteczko - to dzisiejszy Pisz. Nie wydaje mi się to dobrym kierunkiem poszukiwań.
Pozdrawiam prosząc o pomoc i sugestie Grażyna

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

3 lata 10 miesiąc temu #17512 przez jr120065 (J K R)
Witam.

Pani Grażyno w oparciu o akta Łódzkiej Dyrekcji Szkolnej 1806 – 1914 zasób archiwalny obejmuje okres Księstwa Warszawskiego i Królestwa Polskiego aż do roku 1914 r. nie ma wymienionego takiego nazwiska (chyba, że coś przeoczyłem). Z akt (sygnatura 1370 , sygnatura 1353) dowiadujemy się, że do Towarzystwa Szkolnego należały okoliczne wsie: Kolonia Kuhlhausen, Kolonia Heilmanswalde, Bór Zapilski z wsiami (Jezioro, Łebki, Herby, Bieżeń, Cisie , Czarna Wieś, Parkitne), Klepaczka. O Szkole Elementarnej w Kolonii Kohlhausen powstałej w tzw. dobrach rządowych, państwowych „W roku 1808 zaprowadzona została ta Szkoła będąc etatem uposażona na złotych 906 i zboża korcy 36. Dom szkolny w Koloni Węglowice pomiędzy błotami położony jest w niedogodnym miejscu został usytuowany, bo na samym brzegu Towarzystwa Szkolnego. Dom szkolny w Węglowicach z muru pruskiego wybudowany" a o nauczycielach piszą dopiero w 1817 r. Stąd wiemy , że w tej szkole pracował nauczyciel Marcin Machnicki, o którym napisano „ w języku polskim dosyć jest zdatny i pilny, lecz do nauki dzieci z kolonii, które z samych Niemców składają się, brakuje mu języka niemieckiego”.
Można z tego założyć, że przez okres 8-9 lat był tam nauczycielem no bo jak Pani pisze urodziło się tam mu
3 dzieci:
1.Truskolasy_1810_akt_nr138_Krygierowicz Leopold Józef s.Józef i Rejna Piekucińska;
2.Truskolasy_1813_akt_nr132_Krygierowicz Marianna c.Józef i Regin Piekucińska
3.Truskolasy_1815_akt_nr138_Krygierowicz Marianna Regina c.Józef i Regina Piekucińska

Okres 1815 r. to już powstanie Królestwa Polskego utworzonego na podstawie decyzji kongresu wiedeńskiego, które było jednak połączone unią ralną z Imperium Rosyjskim tym samym mogła być jakaś reforma/awans dla starszych nauczycieli i migracja ich na inne wyższe stanowiska do innych miejscowości.

To, że Regina urodziła się w Prusach nie wiele mówi bo przecież jej rodzice też mogli gdzieś migrować np. za pracą a dopiero po około 20 latach związała się z Krygierowiczem i mogło to mieć miejsce w zupełnie innej miejscowości niż jej miejscowość narodzin.

JKR.

Pozdrawiam JKR.
The following user(s) said Thank You: GrażynaR (Grażyna Rebell-Cieniewska)

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

3 lata 10 miesiąc temu #17514 przez jacek (Jacek Tomczyk)
Pani Grażyno!
Być może Krygierowicz wywodzi się od Krygiera ???
4 lata temu pojawił się ciekawy wpis o takiej formie nazwiska.
To tylko jeden z tropów, ale przeczytać warto.

""Witam serdecznie,

Jestem właśnie świeżo po rozmowie z P. Mirosławem Grygielem, Przewodniczącym Towarzystwa Genealogicznego w Wągrowcu. Moja rodzina Grygielów zamieszkująca Miedźno od początku 19 wieku, wywodzi się z Wągrowca. Dociekając dziś w rozmowie z P. Mirosławem, skąd pochodzi nazwisko, dowiedziałem się, iż u niego w rodzinie przekazywana była następująca opowieść: w 15 wieku Jastrząbowie [nazwisko] przyjęli od niemieckiego magnata Krygiera okazałą posiadłość pod Wągrowcem wraz z ogromnym obszarem ziemnym ...warunkiem otrzymania posiadłości była zmiana nazwiska z Jastrząb na Krygier, dziś spolszczone Grygiel.

Czy ktoś z Państwa spotkał się w historii swojej rodziny z podobnym przypadkiem? Czy tego rodzaju "zmiany nazwisk" były powszechne?

Pozdrawiam
Grzegorz""
The following user(s) said Thank You: GrażynaR (Grażyna Rebell-Cieniewska)

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

3 lata 10 miesiąc temu #17515 przez jr120065 (J K R)
Proszę również tu zaglądnąć;

- www.przodkowie.com/warszawa/index.php?na...ygierowicz&view=item

- www.bg.ajd.czest.pl/wydawnictwo/pedagogika_20.pdf
jest to dokument znajdujący się w bibliotece głównej Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie (nie mam dostępu, może ktoś z forum ma)dotyczący Krygierowicza.

JKR

Pozdrawiam JKR.
The following user(s) said Thank You: GrażynaR (Grażyna Rebell-Cieniewska)

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

3 lata 10 miesiąc temu #17524 przez GrażynaR (Grażyna Rebell-Cieniewska)
Dziękuję obu Panom za podpowiedzi.
Brałam pod uwagę, że być może Krygierowicz to syn Krygiera i tak już zostało ale to nie zmienia faktu, że brak odpowiedzi skąd oni na tych terenach.
Czytałam historię szkoły w Węglowicach i wiązałam pewne nadzieje z dokumentami Dyrekcji Szkolnej w Łodzi, więc mnie Pan zmartwił Panie Janie.
Może jednak ktoś znający tereny z których przybywali koloniści podpowie co to może być za miasto JOHANSBERG.Chociaż biorę i to pod uwagę, że być może będzie to dzisiejsza Warmia i Mazury.
Mam przyjaciela, który ma dwuczłonowe nazwisko powstałe w ten sposób, że ojciec zgodził się na ślub córki z ubogim kawalerem pod warunkiem, że do swojego nazwiska dołączy on nazwisko narzeczonej. Jedyny syn zmarł w dzieciństwie i nazwisko poszło by w niepamięć. Czasami takie historie mogą być wskazówką.
Grażyna

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

3 lata 10 miesiąc temu #17528 przez andrzej (Andrzej Kuśnierczyk)
Przodkowie moi - z jednej z gałęzi - przyszli z pobliskiego Mainz, to dlaczego nie sprawdzić Johannisbergu? Piękne strony. Dobre wina.

www.google.pl/search?q=Johannisberg&tbm=...esse.php%3B573%3B236
The following user(s) said Thank You: GrażynaR (Grażyna Rebell-Cieniewska)

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

3 lata 10 miesiąc temu #17532 przez henio (henryk gierlik)
Hetner byli na Prusach Wschodnich

Goeritten 1792r

Prawdopodobnie brzybyli po 1710 r na Prusy z 1 zasiedlaniem tamtych terenow
The following user(s) said Thank You: reginastepnik (Regina Stępnik)

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

3 lata 10 miesiąc temu #17533 przez henio (henryk gierlik)
Hetner moglo byc pisane

Hetzner a to pochodzi z Niemiec Frankoni
The following user(s) said Thank You: reginastepnik (Regina Stępnik)

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

3 lata 10 miesiąc temu #17534 przez jr120065 (J K R)
Pani Grażyno proszę spojrzeć na akt urodzenia Reginy córki Krygierowicza, nie ma ojca na chrzcie a są np. Gnoiński i chyba jego żona. Gnoiński Franciszek z tego co pamiętam był posłem, więc to może jest jakiś ślad.

JKR.

Pozdrawiam JKR.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

3 lata 10 miesiąc temu #17587 przez GrażynaR (Grażyna Rebell-Cieniewska)
Panie Janie - bardzo dziękuję za link do rozprawy K.Rędzińskiego - udało się ją otworzyć dopiero w sobotę. Rzecz bardzo ciekawa i godna polecenia wszystkim, których przodkowie mogli wówczas chodzić do szkół, wiele nazwisk i uczniów i nauczycieli ale też mieszkańców wnoszących petycje. Jest także mój Józef Krygierowicz. Dzięki bibliografii można temat jeszcze pogłębić.
Przy okazji godny polecenia jest także artykuł o polonii w Mandżurii i działalności Sokoła.
Zwrócił Pan moją uwagę na świadków chrztu mojej praprababki, co skłoniło mnie do przeanalizowania innych wpisów i dostrzegłam (gapa) dopiero teraz, że w innym akcie pojawia się Krygierowiczowa Regina lat 33 rolniczka mieszkająca w Zborowskie.
Pojawiło się więc kilka tropów i ruszał je sprawdzać.
Gdyby jednak ktoś z Państwa spotkał gdzieś nazwisko Krygierowicz będę wdzięczna za wiadomość.
Pozdrawiam Grażyna

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

3 lata 9 miesiąc temu #18033 przez Josefweb45 (Josef Weber)
Witam,
Nazwiska HETTNER oraz HETNER w Heilmannswalde/Puszczew znajdzie Pani w www.szukajwarchiwach.pl/8/118/0/2#tabZespol
Na tym linku spotyka sie te nazwiska od 1811 / 1812 bardzo czesto.

Pozdrowienia
J. Weber
joweber.blogger.de/
The following user(s) said Thank You: reginastepnik (Regina Stępnik)

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

1 rok 11 miesiąc temu #28028 przez goraka@poczta.onet.pl (Katarzyna Góra)
Witam,
Niedawno odkryłam, że mamą mojego pradziadka była Ludwika Nicia z Węglowic, która w roku 1874 poślubiła Józefa Krawczyka (nr aktu ślubu 23 ). Najprawdopodobniej osiedlili się w Popowie - gdyż tam właśnie urodził się mój pradziadek - Michał Krawczyk.
Gdzie szukać informacji o Niciach?
Pozdrawiam
Kasia

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

1 rok 11 miesiąc temu #28029 przez goraka@poczta.onet.pl (Katarzyna Góra)
Witam,
Niedawno odkryłam, że mamą mojego pradziadka była Ludwika Nicia z Węglowic, która w roku 1874 poślubiła Józefa Krawczyka (nr aktu ślubu 23 ). Najprawdopodobniej osiedlili się w Popowie - gdyż tam właśnie urodził się mój pradziadek - Michał Krawczyk.
Gdzie szukać informacji o Niciach?
Pozdrawiam
Kasia

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

1 rok 11 miesiąc temu #28050 przez jadpol (Jadwiga Bohla)
Witam

Ludwika Nicia była córką Wincentego Nicia ( pisany w akcie slubu jako Nitz - kolonista z państwa austriackiego) i Joanny z Pallów ( w akcie Joanna z Palów ) urodzona dnia 8 lipca 1856 r. w Węglowicach akt nr 106. Joanna z Palów była córką kolonisty z Prus Józefa Palla ( pisany róznie : Paul, Pala, Pal)i Franciszki Pietrzak. Joanna była siostrą mojego prapradziadka Michała Stanisława Palla ( Pala).
Dlatego ujęłam ja w moim drzewie genealogicznym.

jagodbol.blog.onet.pl/2016/04/05/

załaczam akt urodzenia nr 106/ 1856 /Węglowice

pozdrawiam

jadpol
Załączniki:

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

1 rok 11 miesiąc temu #28059 przez goraka@poczta.onet.pl (Katarzyna Góra)

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Czas generowania strony: 0.844 s.