Topic-icon Stanisław Choroba - mój dziadek z Nowej Wsi Żareckiej

2 tygodni 3 dni temu #39209 przez Rafał Molencki
Pustkowie Lgockie ochrzczono ur. dziś o 2 nad ranem Kazimierza, s. Jerzego Choroby, zagrodnika i Kunegundy Sworzanki (?Sworzunki - od Swora). Chrzestni: Franciszek Flak z PL i Otylia, żona Błażeja Labusa  z Lgoty - półkmieci

Przy Agnieszce w 1801 faktycznie matka to Kunegunda Pasternaczonka (od Pasternak)

Albo Kunegunda miała przed Chorobą jeszcze innego męża, albo było to częste wtedy zjawisko posiadania dwóch nazwisk-przydomków, już kiedyś o tym pisaliśmy na forum. Tu masz ślub  Jerzego i Kunegundy (tylko indeks - dobrze, że chociaż tyle się zachowało) - pod koniec roku 1799, pewnie w listopadzie, bo w Adwencie ślubów nie było:

www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:33SQ...362962801&cc=2115410
The following user(s) said Thank You: Danuta Mucha(Czarnecka)

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

2 tygodni 3 dni temu #39211 przez Danuta Mucha(Czarnecka)
Świetnie Rafał! Dziękuję! 
Dziwna sprawa z tym nazwiskiem w akcie ur. Kazimierza, bo ślub był z Kunegundą Pasternak i  w aktach ur. pozostałych dzieci, a było 11-ro rodzeństwa - matką jest Kunegunda z Pasternaków. Czy mógłbyś jeszcze sprawdzić w wyszukiwarce akt z 1804r. - bo jest tam wpisany Hieronim a wtedy ur. się Kazimierz.

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

2 tygodni 2 dni temu - 2 tygodni 2 dni temu #39212 przez Danuta Mucha(Czarnecka)
W 1775r. 20.IV, zmarła Marianna Sworzenka, czyli było takie nazwisko w Lgocie.
www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:33SQ...362973901&cc=2115410

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

2 tygodni 2 dni temu #39213 przez Rafał Molencki
Osoba indeksująca pomyliła się - to jest ewidentnie Kazimierz - baptisavi filium Casimirum, może zmylił ją ten kleks:

www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:939X...362964501&cc=2115410
I w tej wersji jeszcze wyraźniej napisano Sworzunka. Nadal podtrzymuję, że to mogło być podwójne nazwisko - u mnie w kilku gałęziach istnieje to zjawisko, zwłaszcza na początku XIX wieku, tak jak tutaj

A tu jest drugi ślub Kazimierza, wdowca po Masłoniównie, w 1858 z wdową Barbarą Kopecką:

www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:33S7...290343801&cc=2115410
The following user(s) said Thank You: Danuta Mucha(Czarnecka)

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

2 tygodni 2 dni temu #39214 przez Danuta Mucha(Czarnecka)
Dzięki z wyjaśnienie, bo to ważna informacja do mojego drzewa. A kto może skorygować to imię w wyszukiwarce?
Odnośnie Kunegundy, to pomyślałam, że może była dzieckiem adoptowanym przez Pasternaków a przylgnęło do niej dawne nazwisko.. Dobrze byłoby znaleźć jej akt urodzenia. Kunegunda to raczej rzadkie imię.. Pasternak to nazwisko z "dziada pradziada" w parafii Koziegłówki - Lgota. W wyszukiwarce nie ma Kunegundy Pasternak, chociaż jest dużo Pasternaków, ale może jeszcze nie zostało wpisane.

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

2 tygodni 2 dni temu - 2 tygodni 2 dni temu #39215 przez Rafał Molencki
Nie myśl dzisiejszymi kategoriami. Zdarzało się wtedy często, że raz wpisywano tej samej osobie nazwisko, innym razem przydomek. Nazwiska w rodzinach chłopskich stały się obowiązkowe stopniowo w XVIII w. Wcześniej bywają zapisy typu urodził się Józef syn Jana i Ewy, bez żadnych  nazwisk ani przydomków.
Inna możliwość to, że wpisano jej nazwisko babci - u mnie tak jest w 3 przypadkach. I tak większość ludzi nie znała lub nie pamiętała nazwisk (Widzialaś Konopielkę?). Mówiło się zwykle, np. Marianna Adamowa z młyna, a nawet tylko Adamowa bez imienia.
The following user(s) said Thank You: Danuta Mucha(Czarnecka)

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

2 tygodni 2 dni temu #39216 przez Danuta Mucha(Czarnecka)
Masz rację. Przetrwało to dość długo w języku potocznym. Znane mi są: Maniusiowa.. Muchowa..

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

2 tygodni 2 dni temu #39217 przez Rafał Molencki
Mnie chodziło o imię męża: Janowa, Józefowa, Szczepanowa, itd.
The following user(s) said Thank You: Danuta Mucha(Czarnecka)

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

2 tygodni 2 dni temu #39219 przez Danuta Mucha(Czarnecka)
Dziwne.. Nie spotkałam się z takim przypadkiem.

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

2 tygodni 1 dzień temu #39224 przez Danuta Mucha(Czarnecka)
W wyszukiwarce jest zgon Jerzego Choroby w Mstowie 1816/45. Nie mogę znaleźć tego aktu. Może to mój 4xpradziadek..? Kunegundy nie znalazłam. Oboje zmarli przed 1858 r.

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

2 tygodni 1 dzień temu #39227 przez Rafał Molencki
Nie w Mstowie, tylko w domu nr 13 w Mysłowie w parafii Koziegłówki, jak mówi wyszukiwarka, trzeba czytać powoli i dokładnie :-)

www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:33S7...363421901&cc=2115410
The following user(s) said Thank You: Danuta Mucha(Czarnecka)

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

2 tygodni 1 dzień temu #39229 przez Danuta Mucha(Czarnecka)
Sama nie wiem, skąd się wziął ten Mstów.. Na kartce mam zapisany Mysłów! Chyba byłam wkurzona tą zmianą miniatur w profilach. Są brzydkie! Te poprzednie, nawet jeżeli nie było zdjęcia - to wyglądały dostojnie i tajemniczo.. Na szczęście Ty nie przepuścisz żadnej niedokładności - i to mi się podoba!
A ten Jerzy  - to jednak nie z mojej linii.. Zmarł w 1816 a temu naszemu jeszcze w 1824r. urodziła się córka Katarzyna. Gdybym to dokładnie przeanalizowała, tak jak radzisz - nie byłoby pytania.. Jak zwykle masz rację, trzeba czytać powoli, dokładnie oraz myśleć i analizować! Dzięki Rafał..

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

2 tygodni 1 dzień temu - 2 tygodni 1 dzień temu #39230 przez Danuta Mucha(Czarnecka)
[td]1912[/td] [td]Przybynów[/td] [td]Zaborze[/td] [td]65[/td] [td]Jan[/td] [td]Choroba Stanisław[/td] [td]Klimek Marianna

[/td]
Nie mogę wykasować tego linku z wyszukiwarki.. Czyżby ten Jan Choroba - to nieznany starszy brat mojej Mamy..? Chyba nie ma skanu.

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

2 tygodni 1 dzień temu #39231 przez Rafał Molencki
Tu się urodził Jan i natychmiast został ochrzczony z wody (baptismus ex aqua) :

szukajwarchiwach.pl/8/268/0/-/29/skan/fu...7d7D7YSQWndz0jjsWv1w

ale umarł w wieku trzech minut (naprawdę tak napisano - tri minuty ot rodu):

szukajwarchiwach.pl/8/268/0/-/29/skan/fu...6FfMKyazW75FlPKH4VkA

A tu masz ślub rodziców 26 VI 1911 z adnotacjami o ich śmierci na marginesie:

szukajwarchiwach.pl/8/268/0/-/27/skan/fu...wf-OPeDkOTOrXHgzescw
The following user(s) said Thank You: Danuta Mucha(Czarnecka)

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

2 tygodni 1 dzień temu #39232 przez Danuta Mucha(Czarnecka)
Wielkie dzięki, Rafał.. To dlatego, że Jan zmarł zaraz po urodzeniu - rodzeństwo o nim nie wiedziało. Po nim urodziły się 3 córki, syn
Władysław i jeszcze 3 córki. Najstarsza córka ur. się w 1913, rok po
Janie. Odwiedzałam ich w wakacje. Pozostały tylko
zdjęcia i wspomnienia.. Dzięki Tobie będę mogła uzupełnić drzewo.
No i już wiem, skąd się wziął ten Mstów.. Sąsiednie wpisy  w wyszukiwarce obok Jana - są właśnie z Mstowa..
Pozdrawiam.

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

Czas generowania strony: 0.177 s.