Topic-icon Mlyny i mlynarze - okolice Czestochowy

2 lata 5 miesiąc temu #25618 przez mexx (Magdalena Lekston)
Tak, zgadza się. Józef Lekston właściciel młyna pochodził z okolic Olkusza.

uzytkownik1

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

2 lata 5 miesiąc temu #25619 przez andrzej (Andrzej Kuśnierczyk)
Krótko mówiąc: bingo. Mam trochę koligacji XIX-wiecznych Lekstonów. W wolnej chwili coś prześlę. Pozdrawiam.
The following user(s) said Thank You: mexx (Magdalena Lekston)

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

2 lata 5 miesiąc temu #25626 przez andrzej (Andrzej Kuśnierczyk)
Nazwisko w Sławkowie także w formie Lekstan i Leksztan (jednokrotnie)
Syn Tomasza Lekstana i Anny z Wieczorków: Feliks ur. w 1900.
Kilkakrotnie świadkiem na ślubie lub chrzestnym był Mikołaj Lekstan, gospodarz., ur. w 1832 r.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

2 lata 5 miesiąc temu #25656 przez andrzej (Andrzej Kuśnierczyk)
Aleksander Pytel , ur. 30 XII 1904 w Wancerzowie , syn Michała i Ludwiki ( w 1925 zameldowany w Częstochowie, ul. Kordeckiego 21)
Mieczysław Martynowicz, ur. 20 XII 1904, syn Wacława i Natalii, ( w 1925 zameldowany w Częstochowie, ul. Tartakowa 9)
Stanisław Pilc , ur. 24 I 1894, syn Romana i Apolonii, Częstochowa, ul. Krakowska 55.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

2 lata 5 miesiąc temu - 2 lata 5 miesiąc temu #25660 przez kera (Arkadiusz Pluta)
W ostatnio odwiedzanym młynie-Muzeum Dawnych Rzemiosł w Żarkach widnieje informacja na ich stronie, że: "Przedwojennym właścicielem obiektu, według ustnych przekazów mieszkańców Żarek, był ziemianin, emerytowany oficer wojska o nazwisku Siedlecki, pochodzący z Koniecpola – miasteczka oddalonego od Żarek o 33 km."

W trakcie innych poszukiwań parafii Przybynów znalazłem, że w 1868 zmarł niejaki Faustyn Siedlecki posiadacz młyna na Szczerbowiznie (Masłońskie), syn Jana i Barbary małżonków Siedleckich Sędziów pokoju w Warszawie, który za żonę miał Walentynę Zawadzką. Świadkami są chyba Józef Gajda gospodarz z Dzierżna i Michał Rajczyk sołtys z Przybynowa ( akt 93) - link familysearch.org/ark:/61903/3:1:33S7-9PC...3D2115410&cc=2115410
The following user(s) said Thank You: Zbyszek_M (Zbigniew Małolepszy)

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

2 lata 5 miesiąc temu #25669 przez andrzej (Andrzej Kuśnierczyk)
Aleksander Piltz , właściciel młyna w Częstochowie, ul. Krakowska 55

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

2 lata 5 miesiąc temu - 2 lata 5 miesiąc temu #25768 przez Godzimir (Krzysztof Łągiewka)
Osada młynarska Wały.
Osada młynarska Wały należała do dóbr Wrzosowa. W 1878 r. posiadała powierzchnię 48 mórg i 220 prętów, tj. 24 dziesięciny i 2355 sążni.
Jan Walenta syn Jana nabył osadę młynarską Wały od właściciela dóbr Wrzosowa Józefa Potockiego syna Leona 9/21.08.1878 r.
Po nim osadę odziedziczyli Antonina Jarkiewicz z domu Walenta córka Ferdynanda i Roman Walenta syn Ferdynanda na mocy decyzji Sądu Okręgowego w Piotrkowie z dnia 18.11.1894 r.
Roman Walenta należącą do siebie część osady młynarskiej Wały sprzedał 17/29.09.1896 r. Bronisławowi Piotrowskiemu synowi Franciszka za 2300 rubli.
Antonina Jarkiewicz z domu Walenta odkupiła część należącą do Bronisława Piotrowskiego decyzją Sądu Okręgowego w Piotrkowie z dni 8 i 15 grudnia 1897 r.
Lejba Garbiński i Lejbuś Liberman nabyli osadę młynarską Wały na licytacji publicznej w Sądzie Okręgowym w Piotrkowie 30.03.1905 r. za 8125 rubli.
Roman i Antonina małżeństwo Patorscy nabyli osadę od poprzednich właścicieli 19.11/2.12.1907 r. za 8250 rubli.
Roman Patorski, młynarz, zmarł w Wałach 28.11.1936 r. w wieku 74 lat. Był synem Błażeja i Julianny z Fiszerów, urodzonym w Troninach, pozostawił po sobie wdowę Antoninę z Pytlów. (ASC Poczesna 91/1936)
Po śmierci Romana Patorskiego na mocy regulacji spadku z 15.09.1937 r. należącą do niego połowę osady przejęli: 1.Eugeniusz Antoni Patorski, 2.Mieczysław Patorski, 3.Marian Patorski, 4.Zygmunt Patorski, 5.Stefania Maria z Patorskich Święcicka, wdowa po Włodzimierzu Święcickim, 6.Emilia Petronela z Patorskich Grytzowa, żona Wacława Grytza, 7.Kazimierz Patorski.
Antonina z Pytlów Patorska, wdowa, zmarła w Wałach 18.11.1937 r. w wieku 67 lat. Była córką Antoniego i Jadwigi z Desków, urodzoną w Wancerzowie. (ASC Poczesna 99/1937).
Po śmierci Antoniny z Pytlów Patorskiej na mocy regulacji spadku z 1.10.1948 r. należącą do niej połowę osady przejęli: 1.Eugeniusz Antoni Patorski, 2.Mieczysław Patorski, 3.Marian Patorski, 4.Zygmunt Patorski, 5.Stefania Maria z Patorskich Święcicka, wdowa po Włodzimierzu Święcickim, 6.Emilia Petronela z Patorskich Grytzowa, żona Wacława Grytza, 7.Kazimierz Patorski.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

2 lata 5 miesiąc temu #25770 przez andrzej (Andrzej Kuśnierczyk)
Jan Walena, potomek czeskich kolonistów z Kamienicy Polskiej.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

2 lata 5 miesiąc temu #25771 przez andrzej (Andrzej Kuśnierczyk)

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

2 lata 5 miesiąc temu #25775 przez wlodekro (Włodzimierz Rożdżyński)
Również w Niegowonicach mieszkali przedstawiciele rodziny Lekston z tym, że o ile wiem podpisywali się Lekszton. W śród swoich przodków również mam Lekstonów, jednak pochodzili oni z Krzykawki. Nigdy nie udało mi się powiązać obu tych linii rodu Lekston, choć w rodzinie mówiło się, że byli spokrewnieni.
Powracając jednak do Lekstonów mieszkających niegdyś w Niegowonicach – do tej pory rodzina ta wydawała mi się nieco tajemnicza – mieszkali na uboczu wsi i posiadali sporo ziemi. Dopiero teraz, po przeczytaniu powyższych wpisów uświadomiłem sobie, że w pobliżu ich siedliska był niegdyś młyn, który podupadł w połowie XIX w.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

2 lata 5 miesiąc temu #25776 przez mexx (Magdalena Lekston)
w Młynie Staromieście mieszkali Czyżowscy, Filewscy i Torbusowie. Lekston (pochodzący z Bolesławia) przejął ten młyn ok.1950 r.

uzytkownik1

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

2 lata 5 miesiąc temu #25777 przez andrzej (Andrzej Kuśnierczyk)
Walentowie przyszli z Kyszperku (dziś: Letohrad) i Lukawicy, byli potomkami Christiana Walenty (1766 - 1828), Jan Walenta (syn Jana i Barbary) ur. 1830 , w księdze ludności Kamienicy Polskiej jest adnotacja, że w 1848 r. przeniósł się do gminy Wrzosowa. Ferdynand był jego młodszym bratem (ur. 1836).

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

2 lata 5 miesiąc temu #25914 przez Godzimir (Krzysztof Łągiewka)
Osada młynarska Własna.
Osada młynarska Własna wydzielona z Dóbr Rządowych Ekonomia Poczesna i sprzedana w ręce prywatne.
W 1879 r. osada młynarska Własna posiadała powierzchnię 30 mórg i 212 prętów, tj. 15 dziesięcin i 1656 sążni.
Wojciech Nowak nabył tę osadę od rządu 11/23.11.1875 r.
Po jego śmierci osadę odziedziczyły jego dzieci: 1. Jan Nowak, 2. Wincenty Nowak, 3. Apolonia Nowak, 4. Wenanty Nowak, 5. Piotr Nowak, 6. Antoni Nowak, 7. Franciszek Nowak. Zatwierdzono urzędownie 11/23.10.1880 r.
Franciszek Nowak zmarł 3/15.06.1884 r. we Własnej. Miał 5 lat i 6 miesięcy, był synem zmarłego Wojciecha Nowaka i Agnieszki z Morawców. Urodzony we Własnej. (ASC Poczesna 65/1884).
Po śmierci Franciszka Nowaka należąca do niego 1/7 część osady młynarskiej przeszła na jego matkę Agnieszkę z Morawców 1v Nowak 2v Szkop oraz na jego rodzeństwo Apolonię zamężną Blachnicką, Wincentego, Jana, Wenantego vel Beniamina, Piotra i Antoniego Nowaków.
Apolonia Blachnicka należącą do siebie 1/7 część osady oraz część odziedziczoną po bracie Franciszku sprzedała 3/15.07.1892 r. swemu bratu Wincentemu Nowakowi za 600 rubli.
Jan Nowak należącą do siebie 1/7 część osady oraz część osady odziedziczoną po bracie Franciszku sprzedał 28.10/9.11.1899 r. swemu bratu Wincentemu Nowakowi za 500 rubli.
Wenanty vel Beniamin Nowak, Piotr Nowak i Antoni Nowak należące do siebie 3/7 części osady oraz część osady odziedziczoną po bracie Franciszku oraz Agnieszka z Morawców 1v Nowak 2v Szkop swoją część osady odziedziczoną po synu Franciszku sprzedali 12/25.05.1909 r. Wincentemu Nowakowi za 2770 rubli.
Wincenty Nowak zmarł 30.04/13.05.1915 r. we Własnej. Miał 52 lata, był synem Wojciecha i Agnieszki z Morawców. Pozostawił po sobie owdowiałą żonę Antoninę z domu Rybak. Urodzony i zamieszkały we Własnej. (ASC Starcza 11/1915).

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

2 lata 5 miesiąc temu #25915 przez andrzej (Andrzej Kuśnierczyk)
Rzadko wchodzę w tematy z prywatnymi sprawami, ale w tym przypadku pamiętam opowieść mojej mamy, że w dzieciństwie odwiedzała w tym młynie swoja matkę chrzestną. Zaraz spenetruję koligacje. Wiem, ze chodzi o Nowaków. Dziękuje za informacje hipoteczne.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

2 lata 5 miesiąc temu - 2 lata 5 miesiąc temu #25921 przez Zbyszek_M (Zbigniew Małolepszy)

Arkadiusz Pluta napisał: W trakcie innych poszukiwań parafii Przybynów znalazłem, że w 1868 zmarł niejaki Faustyn Siedlecki posiadacz młyna na Szczerbowiznie (Masłońskie)


Dzięki za wypełnienie części luki w dziejach młyna. Niedługo po śmierci Siedleckiego młyn Szczerbowe przeszedł w posiadanie Okularczyków przybyłych z Winowna. Dużo wcześniej bo w 1831 roku Kacper Samuel miesiąc po odziedziczeniu młyna po zmarłym ojcu Janie, oddał go w 6-letnią dzieżawę Michałowi i Katarzynie Opiłom. Opiłowie wtedy byli już dzierżawcami sąsiedniego młyna Maszczyków pod Wysoką.

Przy okazji, Młyn Szczerbowizna kiedyś na pustkowiu między Ostrowem a Dzierżnem, obecnie znajduje się nie w Masłońskim a w Żarkach Letnisku.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

2 lata 5 miesiąc temu #25961 przez andrzej (Andrzej Kuśnierczyk)
Dwaj młynarze urodzeni w Kłobucku : Wincenty Kosowski ur. 15 VII 1882 (syn Józefa i Marianny) , mieszkaniec osady Dąbie ( dziś dzielnica Częstochowy Zawodzie-Dąbie), Władysław Mendlewicz, ur.3 IX 1882 (syn Michała i Anny), częstochowski adres: ul. Krakowska 22.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

2 lata 5 miesiąc temu #25972 przez Krystian (Krystian Zamorowski)
11 czerwca w ramach industriady w Muzeum Stary Młyn w Żarkach w godz. 10 - 19 wyświetlana będzie prezentacja multimedialna pt. "Okoliczne młyny. "

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

2 lata 4 miesiąc temu - 2 lata 4 miesiąc temu #26344 przez Godzimir (Krzysztof Łągiewka)
Osada młynarska Ługi Radły.
Osada młynarska Ługi Radły wydzielona z Dóbr Rządowych Krzepice i sprzedana w ręce prywatne.
W 1875 r. osada młynarska Ługi Radły posiadała powierzchnię 37 mórg i 73 prętów.
Franciszek Paprotny nabył tę osadę od rządu 24.06/6.07.1875 r. za 330 rubli i 75 kopiejek.
Józef Paprotny syn Franciszka nabył tę osadę od swego ojca Franciszka Paprotnego 27.01/8.02.1878 r.
Władysław Paprotny syn Józefa nabył tę osadę wraz z budynkami od poprzedniego właściciela Józefa Paprotnego przed notariuszem Pawłem Brodowskim w Częstochowie aktem Nr 1087 dnia 3.07.1918 r. wraz z osadą pokarczemną we wsi Ługi Radły o powierzchni 1 morgi i 280 prętów i łąką w folwarku Stany o powierzchni 4 mórg i 160 prętów za łączną sumę 20.000 marek.
Radły. 21.06/3.07.1882 r. o 4 rano urodził się w Radłach Adam Józef Paprotny, syn Józefa lat 25, chłopa i Weroniki z Bryłków lat 22. (ASC Przystajń 97/1882)
Radły. 21.06/3.07.1882 r. o 12 w nocy zmarła w Radłach Weronika Paprotna, lat 23, córka Tomasza i Jadwigi z domu Pietrucha małżeństwa Bryłka młynarzy z Ciasnej, urodzona w Ciasnej w Prusach, zamieszkała w Radłach przy mężu, pozostawiła po sobie owdowiałego męża Józefa Paprotnego. (ASC Przystajń 91/1882)
Radły. 22.12.1884/3.01.1885 r. o 4 rano zmarł w Radłach Jakub Paprotny, kawaler lat 21, syn Franciszka i Marianny z Mielcarków, urodzony i zamieszkały w Radłach przy ojcu. (ASC Przystajń 3/1885)
Krzepice. 22.08/4.09.1906 r. ślub pomiędzy Adamem Józefem Paprotnym, kawalerem, młynarzem, synem Józefa i Weroniki z domu Bryłka małżeństwa Paprotnych, młynarzy, urodzonym we wsi Radły, a zamieszkałym we wsi Kuźniczka, lat 24 z Katarzyną Czajkowską, panną, córką Tomasza i Heleny z domu Pilarska małżeństwa Czajkowskich, młynarzy, urodzoną i zamieszkałą w Krzepicach przy rodzicach, lat 17. (ASC Krzepice 59/1906)
Troniny. 17/30.11.1906 r. o 7 wieczorem zmarł w Troninach Adam Paprotny, lat 24, syn Józefa i Weroniki małżeństwa Paprotnych, urodzony w Ługach Radłach, zamieszkały w Troninach, czeladnik młynarski. Pozostawił po sobie owdowiałą żonę Katarzynę z Czajkowskich. (ASC Danków 133/1906)

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

2 lata 2 miesiąc temu #26680 przez Witek Śpiewak (Witold Śpiewak)
Szukam informacji o młynie w Rębielicach Królewskich, w miejscu dawniej nazywanym Pustkowie Górnik lub Podgórą. Nazwa Górnik jest używana również obecnie dla tej części wsi. Młyn jest zaznaczony na mapie Młyny w galerii. Może ktoś ma więcej informacji o jego historii.

Ostatnio szukam aktów rodzin związanych z tym miejscem. Z moich ustaleń wynika, że właścicielami byli:
Fiszer(Fisiel) Ludwik ur. ok. 1818, młynarz
Furgalski Józef ur. 1839 w Krzepicach, ożenił się z Apolonią Fiszer(Fisiel) c. Ludwika ślub 1861
Furgalski Franciszek ur. 1860, syn Józefa i Apolonii
Kałuża Franciszek ur. 1894 w Iwanowicach, ożenił się z Zofią Furgalską c. Franciszka
Kałuża Mieczysław ur. 1921, syn Franciszka i Zofii
Młyn został zniszczony przez powódź.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

2 lata 2 miesiąc temu #26683 przez Marzena1 (Marzena Sosnowska)
W Rębielicach (nie wiem czy Królewskich)
w 1832 r w pustkowiu Truniny (??) młynarzem był Jan Szaflik brat mojego 4Xpradziadka - opiekował się swoją osieroconą bratanicą Antoniną (córką Filipa Szaflika, który był młynarzem w Wielgomłynach) , która wychodzi za mąż za Grelińskiego z Rębielic
w 1832 młynarzem był także Maciej Szaflik (s. Filipa) w Rębielicach pustkowiu Brzuska (cokolwiek to oznacza) w tym roku bierze ślub z Marianną z Brzosków Truninową wdową młynarką (!) córką młynarzy zamieszkałych w pustkowiu Brzuska
w 1852 córka w/w Macieja młynarza w Rębielicach, Anna bierze ślub w obecności m.in Ludwika Fiszer (l. 45) młynarza z Rębielic
1856 r. żona Macieja Szaflika Marianna umiera i powiadamia o tym Ludwik Fiszer młynarz (nieco odmłodzony bo liczący lat 40) zięć zmarłej !!! - trzeba by zbadać czy żona Ludwika Fiszera była z 1 czy z 2 małżeństwa Marianny?
w 1959 r. nadal Maciej Szaflik jest młynarzem w Rębielicach i bierze ślub z Salomeą z Łyżwiaków Tekielową
1861 Maciej Szaflik umiera w Rębielicach - podane jest "młynarz czynszowy"
The following user(s) said Thank You: msm (Michał Mugaj), Witek Śpiewak (Witold Śpiewak)

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

2 lata 2 miesiąc temu #26684 przez Witek Śpiewak (Witold Śpiewak)
W akcie ślubu Apolonii Fiszer z Józefem Furgalskim wymienieni są jej rodzice: Ludwik Fiszer i Marianna Tronina - ślub w dn. 26.11.1861 akt nr 54/1861 par. Kłobuck. Nie ma wzmianki o śmierci któregokolwiek z jej rodziców. Apolonia miała wtedy 22 lata i 9 m-cy, czyli urodziła się w marcu 1839.Zatem w 1856 roku, wtedy umiera Marianna Szaflik, żoną Ludwika Fiszera jest Marianna Tronina.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

2 lata 2 miesiąc temu #26694 przez Marzena1 (Marzena Sosnowska)
Panie Witoldzie i Pan ma rację i ja mam rację :) trochę poszperałam - Rębielicach i okolicy było sporo Truninów.
Żona Macieja Szaflika Marianna z Brzozków Truninowa była wdową po Antonim Trunina młynarzu, który zmarł w 1831
skoro Apolonia Fiszer urodziła w 1939 r. to nie mogła być córką Marianny żony M. Szaflika
matka Apolonii była Marianna Tronina pewnie z domu
imiona w ramach rodzin się powtarzają więc czasem łatwo się pomylić
natomiast mnie zastanawia dlaczego w akcie zgonu Marianny primo voto Truninia secundo Szaflik Ludwik Fiszer młynarz określony jest jako "zięć" zmarłej - ale może to być całkiem inny Ludwik
może kiedyś do tego się dojdzie, ale to nie jest mój najważniejszy wątek
pozdrawiam
Marzena Sosnowska
The following user(s) said Thank You: Witek Śpiewak (Witold Śpiewak)

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

2 lata 2 miesiąc temu #26778 przez Godzimir (Krzysztof Łągiewka)
Osada młynarska Troniny.
Osada młynarska Troniny wydzielona z Dóbr Rządowych Krzepice i sprzedana w ręce prywatne.
W 1875 r. osada młynarska Troniny posiadała powierzchnię 23 morgi i 26 prętów.
W 1928 r. osada młynarska Troniny posiadała powierzchnię 11.4364 ha, tj. 20 mórg i 128 prętów.
Błażej Patorski nabył tę osadę od Skarbu Królestwa 8/20.07.1875 r. za 457 rubli i 50 kopiejek.
Apolinary Bolesław Patorski syn Błażeja odziedziczył tę osadę na zasadzie darowizny przez poprzedniego właściciela Błażeja Patorskiego syna Karola na podstawie aktu darowizny z dnia 1/14.04.1908 r. Wartość osady oszacowano na 16.000 rubli.
The following user(s) said Thank You: msm (Michał Mugaj), Witek Śpiewak (Witold Śpiewak)

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

2 lata 2 miesiąc temu #26805 przez marmi10 (MARIA MICHNIEWSKA)
Szanowna Pani,w księgach metrykalnych jest akt ślubu Ludwika Fiszera z Marianną Troniną.Jej siostra
Franciszka poślubiła Edwarda Tajchmana,a następnie Kazimierza Orzełka.Zarówno Edward jak i syn jego i Franciszki Troniny Piotr występują w metrykach Szaflików.Studiowałam te księgi,gdyż Tajchmanowie
są moimi krewnymi i dzierżawili młyn w Pustkowiu Podgóry.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

2 lata 2 miesiąc temu #26814 przez marzenaanna24 (Marzena Gajdziak)
witam serdecznie ,
u mnie występuje to nazwisko ,
z moich informacji wynika że mieszkali w parafii Sączów obecnie gmina Bobrowniki w powiecie będzińskim .
Feliks Fiszer żeni się z Magdalena Twardokęs i maja dzieci , ja odnalazłam tylko 2 ich dzieci czyli Mikołaja i Juliannę .
Feliks ur ok 1825r.

Marzena A. M.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Czas generowania strony: 0.919 s.