Topic-icon Rodzina Ściubidło

3 miesiąc 2 tygodni temu #38657 przez Krzysztof Kucharski
Niestety aktu urodzenia Katarzyny nigdzie nie odnalazłem. Dnia 17.02.1833r wyszła za mąż za Jana Matysiaka w wieku
17 - tu lat i 2 miesięcy.

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

3 miesiąc 2 tygodni temu #38659 przez Krzysztof Barcikowski
Odlazłem Katarzynę dzięki informacji o dacie ślubu i wieku. Ur. 25.11.1815, nazwiska ojca nie rozszyfrowałem, matka Zofia Ogłoza.
Załączniki:

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

3 miesiąc 2 tygodni temu #38660 przez Krzysztof Barcikowski
Nazwisko ojca w akcie urodzenia Katarzyny - Napieraj tak jak nazwisko matki Jana z pierwszego małżeństwa.

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

3 miesiąc 2 tygodni temu #38662 przez Michał Marchwiński
Zaciekawił mnie ten temat ponieważ ja także szukałem aktu urodzenia Katarzyny Ściubidło z 1815 roku.To co znalazłem w aktach w 1815 jest bardzo ciekawe i nie umiem tego wytłumaczyć.Są to pewnie błędy ludzkie.W aktach kościelnych w listopadzie tego roku jest akt urodzenia Katarzyny której ojcem jest Jan Napieraj, a matką Zofia z Ogłozów, mieszkańców Wręczycy.W aktach cywilnych zaś także w listopadzie jest akt Katarzyny której ojcem jest Wojciech Lada ,a matką Zofia z Ogłozów tylko że to mieszkańcy Łobodna.Akt cywilny znalazłem szukając i czytając akt po akcie, ponieważ nie ma go w spisie.Katarzyna wychodzi za maż w 1833 roku za Jana Matysiaka.Odejmując jej wiek podany w akcie ślubu zgadza się jej data urodzenia, listopad 1815.Ciekawe jest też to, że pózniej w aktach ślubów synów Jana i Katarzyny raz zapisywane jest nazwisko rodowe matki Ściubidło ,a raz Napieraj. Moim zdaniem to pokłosie błędu z 1815 roku.Proszę to sprawdzić , bo może to ja coś pokręciłem.Akt cywilny jest z 18 listopada nr.154, a kościelny z 25 listopada 1815 roku. Pozdrawiam.

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

3 miesiąc 2 tygodni temu #38663 przez Krzysztof Barcikowski
Załączyłem w poprzedniej wiadomości błędny skan. Wysyłam poprawny.
Myślę, że o Katarzynie raz pisano Ściubidło a raz Napieraj było skutkiem błędnego wpisu w jej akcie chrztu. 
Ojcem był Jan Ściubidło ale jego matka była wdową po Napieraju. W środowisku zapamiętano ją na Napierajową mimo iż wzięła ślub z Antonim Ściubidło. Możliwe, że miała także dzieci z pierwszego małżeństwa. Więc w tej rodzinie byli Napierajowie i Ściubidłowie dochodziło do pomyłek. Ksiądz robiąc wpis nie zauważył że Jan był z drugiego małżeństwa czyli Ściubidło a nie Napieraj z pierwszego. Patrząc na wpisy w księgach chrztów często brak było nazwisk ojca i matki - ważny był wpis o chrzcie.
Wpisy z Łobodna sprawdzę.
Gdzie znalazłeś akty cywilne?
Pozdrawiam
Załączniki:

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

3 miesiąc 2 tygodni temu #38665 przez Michał Marchwiński
Akty cywilne są na FamilySearch.

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

3 miesiąc 2 tygodni temu #38667 przez Krzysztof Barcikowski
Witam
Chyba udało się rozszyfrować problem z nazwiskiem Jana Ściubidło syna Antoniego i Gertrudy z d.Mielcarz.
Jego osobę mylono z jego przyrodnim bratem także Janem ale z pierwszego małżeństwa matki o nazwisku Napieraj.
Walenty Napieraj i Gertruda Mielcarz mieli 5 dzieci, w tym najstarszego Jana, kiedy 24.1.1792 zmarł Walenty.
Gertruda miesiąc później (19.2.1792) wyszła za mąż za Antoniego Ściubidło.
Miała 5 dzieci z czego najmłodsza Agnieszka tylko 9 miesięcy.
Rok później (26.12.1793) urodził się syn, któremu nadano imię Jan (Ściubidło).
Kiedy Jan Ściubidło (żonaty z Zofią Ogłoza od 19.2.1814) zgłosił urodzenie córki Katarzyny w 1815 roku ksiądz pomylił go z jego starszym przyrodnim bratem Janem Napieraj wpisując Jana Napieraja jako ojca a nie Jana Ściubidło.
I tak według mnie wygląda zamieszanie z Katarzyną Napieraj/Ściubidło.
Pozdrawiam

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

3 miesiąc 2 tygodni temu #38668 przez Kacper Bukała
Replied by Kacper Bukała on topic Rodzina Ściubidło
Przepraszam za zwłokę. Tak, akt ślubu Pawła Ściubidło i Marianny Szwaczyk był mi już znany, bardzo dziękuje. 
Faktycznie, błąd księdza tłumaczyłby sytuację z nazwiskiem Sas. Jednak największy problem sprawiło mi właśnie nazwisko Marianny. Widziałem akt ślubu z 1798, gdzie widnieje jako Skrzetówka ale uznałem, że może to być inna rodzina. Z drugiej strony poza tym nazwiskiem wszystko by pasowało. Jak już wspomniałem Marianna powinna się urodzić około 1783 roku w Grabówce, parafii częstochowskiej. Być może jest to Marianna Raczyńska urodzona w 1782 roku, córka Antoniego i Tekli z Borkowskich. Chociaż w akcie podana jest Św. Barbara zamiast Grabówki. Ważną poszlaką są świadkowie zgłaszający zgon Pawła Ściubidło. Są to Urban Kożuch i Antoni Raczyński, powinowaci w stopniu drugim rodziców zmarłego.

Pozdrawiam

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

3 miesiąc 2 tygodni temu #38676 przez Krzysztof Barcikowski
Jeśli chodzi o Mariannę żonę Jana Ściubidło syna Mikołaja to oprócz aktu ślubu (Skrzetówka) to w 5 aktach urodzin dzieci pisano Skrzatówka, Skrzecka, Skrzotowna w 1 akcie nie wpisano nazwiska. Myślę, że Raczyńska to raczej błędny trop.
Pozdrawiam

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

3 miesiąc 2 tygodni temu #38678 przez Michał Marchwiński
Witam.Dziękuję bardzo za informacje dotyczące Katarzyny Ściubidło(Napieraj).A jeśli chodzi o problem nazwiska Marianny Skrzatówki bądz Raczyńskiej to mam pytanie.W których aktach pojawia się nazwisko Raczyńska?Bo wydaje mi się że dopiero w aktach małżeństw jej  dzieci.

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

3 miesiąc 2 tygodni temu #38680 przez Krzysztof Kucharski
Trzeba odnaleźć powiązanie nazwiska Skrzat z nazwiskiem Raczyński / Rak ? /
1. akt nr. 28/ 1835 - ślub Marianny Ściubidło - córki Jana i Marianny Raczyńskiej
2. akt nr. 56 / 1824 - ślub Walentego  Ściubidło - syna Jana i Marianny Raczyńskiej
3. akt nr.72 / 1845 - ślub Walentego Ściubidło wdowca lat 44 - syna Jana i Marianny Raczyńskiej
 - świadek Mateusz Raczyński lat 40 - rolnik z Wręczycy
  Pozdrawiam

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

3 miesiąc 2 tygodni temu #38683 przez Michał Marchwiński
Wydaje mi się że trudno będzie znaleźć takie powiązanie.Znałem te dokumenty i myślałem, że czas jaki upłynął spowodował to całe zamieszanie.Raczyńscy we Wręczycy pojawiają się chyba z samym początkiem wieku?Jest to czas kiedy na przykład nazwiska moich przodków zmieniają się za sprawą ich przeprowadzek ze wsi do miast np. Marchewka na  Marchwiński,Grzelaczyk na Grzeliński.Pozdrawiam.

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

3 miesiąc 2 tygodni temu #38684 przez Krzysztof Barcikowski
Witam
Próbowałem znaleźć skojarzenia Skrzat i Raczyńska/Rak.
I odnalazłem pewien ślad.
Dzieci Jana i Marianny Skrzat rodziły się:
1803 - Walenty
1805 - Kazimierz
1807 - Tomasz
1809 - Józef
1815 - Barbara Marianna
1819 - Agata
Znalazłem akt urodzenia:
Nr 150 - 20.3.1812 Franciszek, syn Jana i Marianny Rak.
Można zauważyć, że w urodzeniach dzieci jest 6 letnia luka w narodzinach między 1809 a 1815.
Franciszek urodzony w 1812 pasowałby do tej rodziny. Wszystko dzieje się we Wręczycy.
Innej rodziny Jana Ściubidło w tym okresie nie zauważyłem.
Czyżby tu było jakieś powiązanie Skrzat - Rak?
Pozdrawiam
Krzysztof

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

3 miesiąc 2 tygodni temu #38686 przez Michał Marchwiński
Myślę że ma Pan rację.Pozdrawiam.

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

3 miesiąc 2 tygodni temu #38708 przez Krzysztof Kucharski
Sprawdziłem kilka powiązań wskazanych przez Pana Kacpra.
1. akt nr.13 / 1824 - zmarł Paweł Ściubidło - lat 24 - syn Jana i Marianny z Raczyńskich - mąż Marianny Szwaczyk
  - Zgłosili powinowaci drugiego stopnia - Urban Kożuch l.40 i Antoni Raczyński l.49
2. akt nr.53 / 1796 - ślub Ambrożego Kożucha i Agnieszki Rakowskiej  / ? /
3. akt nr.1 / 1827 - ślub Antoniego Raczyńskiego wdowca l.51 - rolnika z wsi Wręczyca - urodzonego w wsi Kopskie par. Truskolasy - syna Krzysztofa i Jadwigi z Sochów
4. akt nr.103 / 1829 - umarła Marianna z Raczyńskich Ściubidłowa l.46 - pozostawiwszy męża Jana Ściubidło - 
urodzona w Grabówce par. Częstochowskiej  / ? /
5. akt nr.72 / 1830 - ślub Jana Ściubidło - wdowca - z wdową Antoniną Stangrecką z d. Kępa

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

3 miesiąc 2 tygodni temu #38716 przez Krzysztof Barcikowski
Witam
Próbujemy skojarzyć Mariannę Skrzat i Mariannę Raczyńską, obie żony Jana Ściubidło.
Według:
4. akt nr.103 / 1829 - umarła Marianna z Raczyńskich Ściubidłowa l.46 - pozostawiwszy męża Jana Ściubidło - 
Gdyby ona była Marianną Skrzat to w dniu ślubu (28.1.1798) nie miałaby 15 lat. Wiadomo, że wiek w dniu śmierci nie był zawsze rzetelny i to wnioskowanie jest słabe.
Jest inna możliwość: Marianna Skrzat zmarła a Jan ożenił się z Marianną Rak/Raczyńską.
I dlatego w 1812 roku akt urodzenia Franciszka wspomina Mariannę Rak jako matkę.
Ale aktu zgonu ani nowego ślubu nie ma.
Inna możliwość to było dwóch Janów. Imię bardzo popularne tak jak Marianna wśród kobiet.
Przejrzałem szczegółowo parafię Kłobuck i:
- urodziny dzieci Antoniego Raczyńskiego to lata 1797 do 1835 we Wręczycy. 
- innej rodziny w tym czasie o nazwisku Raczyński lub Rak nie ma.
- nie odnalazłem żadnej osoby o nazwisku podobnym do Skrzat.
Pozdrawiam

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

3 miesiąc 4 dni temu #38829 przez Kacper Bukała
Replied by Kacper Bukała on topic Rodzina Ściubidło
Witam
Trafiłem na pewną ciekawą poszlakę dotyczącą nazwiska Skrzat. 
geneteka.genealodzy.pl/index.php?op=gt&l...&from_date=&to_date=

Maciej Kotowski (ur.1806) i Rozalia Sukiennik (ur.1807) urodzeni we Wręczycy. Oboje byli dziećmi Macieja Kotowskiego vel Sukiennika i Agnieszki Skrzat/Skrzatek. Maciej i Agnieszka brali ślub we Wręczycy w roku 1801. W akcie małżeństwa została ona wpisana jako Ruczyńska. Agnieszka umarła 27.I.1812 roku i została zapisana jako Raczyńska, córka Krzysztofa i Jadwigi, urodzona w Grabówce. Jednym ze świadków zgłaszających zgon był Antoni Raczyński.

www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:33S7...363102001&cc=2115410
(Początek aktu zgonu lewy dolny róg)

Pozdrawiam

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

3 miesiąc 1 dzień temu #38862 przez Krzysztof Barcikowski
Witam
"Agnieszka umarła 27.I.1812 roku i została zapisana jako Raczyńska, córka Krzysztofa i Jadwigi, urodzona w Grabówce."
W jakiej parafii była Grabówka?
Pozdrawiam

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

3 miesiąc 1 dzień temu #38864 przez Krzysztof Kucharski
Witam.
Najbliższa od Wręczycy, Grabówka należała do par. św. Zygmunta w Częstochowie.
Przypuszczam że: Marianna, Agnieszka i Antoni - byli rodzeństwem.
1. Marianna - urodzona w Grabówce ?
2. Agnieszka - urodzona w Grabówce ?- córka Krzysztofa i Jadwigi
3. Antoni - urodzony w Kopskie  par. Truskolasy - syn Krzysztofa i Jadwigi z Sochów
      Pozdrawiam

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

3 miesiąc 1 dzień temu #38865 przez Krzysztof Kucharski
Jeszcze kilka aktów do przeanalizowania:
1. 40 / 1819 - Wręczyca - zmarła Franciszka Patyk z domu Raczyńska l.45 - córka Krzysztofa i Jadwigi Sosienka - 
urodzona Długi Kąt w par. Truskolasy / w akcie urodzenia dziecka 215 / 1812 - wpisana jako Franciszka Skrzat /
2. 108 / 1820 - Wręczyca - zmarła Jadwiga Raczyńska z domu Socha l.70 - urodzona w Łojkach
3. 17 / 1821 - Wręczyca - zmarł Krzysztof Raczyński l.90 - urodzony w Łojkach
       Pozdrawiam

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

3 miesiąc 1 dzień temu - 3 miesiąc 1 dzień temu #38866 przez Andrzej Szewczyk
Witam!
Pozwolicie Panowie że nie wnosząc nic nowego do rozwiniętej dyskusji nawiążę do pierwszego postu Pana Jerzego i problemu, który go intrygował. A tak się składa że problem ten interesuje również mnie - czyli przodkowie Ściubidło z Wręczycy z przełomu XVII i XVIII wieku.
Moje poszukiwania związane z rodziną Ściubidło rozpoczynają się od Małgorzaty Ściubidło, która 12 lutego 1775r wychodzi za Walentego Stacherę (Płecha). Małżeństwo mieszka sobie potem w Truskolasach lecz sama Małgorzata pochodzi z Wręczycy. Czyli analizujemy księgi z Kłobucka.
I okazuje się iż Małgorzata Ściubidło urodziła się 12 lipca 1756r. Rodzicami byli Maciej Ściubidło oraz Katarzyna Janik (ślub 5.02.1754). Zabieramy się zatem za Macieja i znajdujemy dane: urodzony 19.02.1731 , zmarł 01.03.1787.
I tak oto dochodzimy do Jana, który interesuje założyciela niniejszego wątku. Z moich poszukiwań wynika iż ojcem Macieja był właśnie Jan Wściubidło, który zmarł 5.07.1760r w wieku ok. 60 lat. Pierwszą połowę XVIIIw zarówno w metrykach urodzin jak i zgonów przejrzałem w miarę dokładnie (choć mogłem coś przeoczyć). Z początku nie wiedziałem kto okaże się ojcem Macieja więc wynotowywałem wszystkich "pretendentów" o zbliżonych nazwiskach. Poza małżeństwem Jana Wścibidło i Marianny (Napora) w tamtych latach we Wręczycy są również: Sebastian Szczubidło i Marianna oraz Lucas Wścibidło i Marianna. Jest również Jacobus Wrazidło. Problem Macieja rozwiązał się w miarę prosto gdyż tylko Jan miał syna o takim imieniu.
Niestety poszukiwania wcześniejszego pokolenia spaliły na panewce. Jan Wścibidło powinien urodzić się około 1700r - nie znalazłem. Sebastian Wcibidło zmarł 10.08.1739 w wieku 43 lat - aktu urodzenia nie znalazłem. Łukasz Wscubidło zmarł 17.02.1741r w wieku 47 lat - urodzenia też nie znalazłem. Za to Jakub Wrazidło , zmarły w czerwcu 1735r urodził się w 1684r. I jest synem Stanisława Wrazidło i Zofii. Stanisław Wrazidło i Zofia mają również syna Jana - urodzonego w 1696r. Niestety Jan Wrazidło zmarł 21.09.1722r (wiek wskazany w zapisie wskazuje iż najprawdopodobniej jest to faktycznie Jan syn Stanisława Wrazidło). Tym samym, moim zdaniem nazwisko Wrazidło nie jest tożsame z nazwiskiem Ściubidło, pojawiającym się we Wręczycy na początku lat 1700. Najprawdopodobniej jednak wszelkie oboczności nazwiska Ściubidło - czyli Szczubidło, Wścibidło, Wcibidlo i inne podobne odnoszą się do tej samej linii, która później ustabilizuje się jako Ściubidło.
Myślę iż nazwisko pochodzi od cechy konkretnej osoby, która była wścibska i ciekawska. Ale skąd pochodzi pierwszy Ściubidło?
W innych parafiach nie spotkałem się z tym nazwiskiem - ściślej nie ma go w latach wcześniejszych przez Kłobuckiem. Tu chyba pojawia się pierwszy raz.
Dlatego również ponawiam i przyłączam się do prośby Pana Jerzego - czy ktoś spotkał się z osobami o takim nazwisku przed rokiem 1700?
Kim byli przodkowie Jana Wścibidło? Czy mieszkańcami Wręczycy, których proboszcz przemianował na Wścibidło? A może sprowadzili się w te rejony? Może przodek Jana był żołnierzem ściągniętym do blokowania wioski podczas epidemii dżumy w latach 1708-1709? A może to konwertyta? Żyd lub Protestant? Gdzie szukać?

Andrzej Szewczyk

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

3 miesiąc 1 dzień temu - 3 miesiąc 1 dzień temu #38868 przez Krzysztof Barcikowski
Witam
W nawiązaniu do rozważań p. Andrzeja można podejrzewać, że Łukasz, Sebastian i Jan mogli być braćmi.
Łukasz ok. 1694 - 1741
Sebastian ok. 1696 - 1739
Jan ok. 1700 - 1760
Kto był ich ojcem to dalej pozostaje zagadką.

Pozdrawiam

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

3 miesiąc 1 dzień temu #38869 przez Krzysztof Barcikowski
Witam
Zestawiłem małżeństwa najstarszych:
1720 - Łukasz i NN Stobrawa
1721 - Gertruda i Jan Kalwik
1722 - Wojciech i Marianna Hladowa
1724 - Sebastian i Marianna Chłąd
1729 - Jan i Marianna Napora
1730 - Łukasz i Marianna Szumiak.
 Pozdrawiam

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

3 miesiąc 22 godzin temu #38873 przez Krzysztof Barcikowski
Witam
Załączam ciekawostkę z Gońca Częstochowskiego z roku 1934 a dotyczącą Ściubidły z Wręczycy.

Załączniki:
The following user(s) said Thank You: Krzysztof Kucharski

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

3 miesiąc 3 godzin temu #38875 przez Stanisław Jegier
Indeksuję aktualnie zgony w Kłobucku z I połowy XVIII w. Kilka razy spotkałem się z nazwiskiem Wścibidło /"W" na początku nazwiska/
The following user(s) said Thank You: Krzysztof Kucharski

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

Czas generowania strony: 0,000 s.