Topic-icon Folwarki: Waleńczów k. Kłobucka, Skąpa k. Sulmierzyc

7 lata 2 miesiąc temu #8428 przez Anna Stręgiel
Witam.

Szukam informacji o właścicielach tych folwarków w poł. XIX w.
Będę wdzięczna za kazdą informację.

Pozdrawiam.
Anna

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

7 lata 2 miesiąc temu #8433 przez henryk gierlik
The following user(s) said Thank You: Anna Stręgiel

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

7 lata 2 miesiąc temu #8434 przez henryk gierlik
Skapa kolo Sulmierzyc pochodzi od Konia Szkapa
Pisanie bylo Skapa normalne A
The following user(s) said Thank You: Anna Stręgiel

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

7 lata 2 miesiąc temu #8446 przez Anna Stręgiel
W Słowniku geograficznym Królestwa Polskiego i innych krajów słowiańskich jest informacja,że w XVI w. miejscowość ta nazywała się Skapa, Szkapa.

Trepka podaje,że w XVI i XVII w. mieszkali w Skąpej Skąpscy.
"Nieznany Skąpski, nieślubny syn szlachcica. Kupił dom i ziemię w Skąpej, wsi w posiadaniu Radomskiego oraz Pajęczna i nazwał się Skąpski. Ożenił się z chłopką z którą do 1630 r. miał kilkoro dzieci. (Trepka, cz. I, 1963, s. 485)

W 1552 i 1553 w/g regestrów poborowych powiatu radomskiego Aleksy Skąpski miał 1/4 łanu (SGKP, t.10, 1889, s. 664), patrz również Pawiński, Wielkp., II, 284

Wawrzyniec Skąpski, syn chłopa Sztuczki ze Skąpej wsi między Sieradzem a Piotrkowem. Zwano go również Wawrzek Sztuczka. Najpierw pracował u Andrzeja Zamojskiego, starosty jędrzejowskiego, opata jędrzejowskiego Koniecpolskiego. Około 1626 pracował u tegoż opata w charakterze urzędnika. Od tego czasu podaje się za szlachcica. Z pierwszą żoną miał ośmioro dzieci. Najstarszy syn urodził się w 1611. Około 1626 r. ożenił się po raz drugi z wdową Gruszczyńską, z domu Ostrowska. (Trepka, cz. I, 1963, s. 485)

W 1629 u opata jędrzejowskiego służył też Skąpski ze Skąpej, któremu Wawrzyniec (deferował -opowiadał?), że Sztuczka był poddanym jego ojca Trepka, cz. I, 1963, s. 486

W 1578 r. w majątku Skąpe (dane jak niżej) Skąpscy Marusza posiadali 1 kwartę roli i 1 zagrodnika (SGKP, t. 10, 1889, s. 665)"
Dane te za Ornatowski.com

Chyba jednak ci Skąpscy nie byli posiadaczmi całej wsi.

Ale chodzi mi o właścicieli folwarku Skąpa w poł. XIX w.

Pozdrawiam.
Anna

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

7 lata 2 miesiąc temu - 7 lata 2 miesiąc temu #8448 przez henryk gierlik
Szkapa - Skapa Rod siega Slowian zakladajacych osiedla na
Zachodzie od ODRY

W 1302 roku Udokumentowane SKAPOV

W Polsce Bogata i Wplywowa Rodzina

1393 r

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

7 lata 2 miesiąc temu #8455 przez Honorata HUK/SKĄPSKA
Witam Panie Henryku.
Ze względu na moje panieńskie nazwisko Skąpska jestem bardzo zainteresowana wszelkimi informacjami o tym nazwisku. Zbieram informacje z różnych parafii i staram się jakoś to poukładać. Informacji na szczęście przybywa z każdym dniem. Czy wieś Skąpa ( parafia Sulmierzyce ) należała do Skąpskich, trudno powiedzieć , na pewno w XVII wieku byli na tym terenie chyba znaczącą rodziną, bo pobierają się z tamtejszą szlachtą. Na razie skupiłam się na innych parafiach gdzie występują i tam szukam, ale do Sulmierzyc wrócę. Na dzień dzisiejszy szukam aktu urodzenia Wicentego Leona( około 1779 roku ) syn Józefa i Józefy z Błeszyńskich oraz aktu urodzenia Józefa ( syn Andrzeja i Jadwigii z Wilkowskich ). Niestety nic nie mogę znaleść. Pewne tropy wiodą do Pajęczna i Wielopola ( jaka to parafia ). Jak coś znajdę i potwierdzę to się odezwę. Może Pan ma jakieś informacje i może się ze mną podzielić. Pozdrawiam Honorata

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

7 lata 2 miesiąc temu #8459 przez henryk gierlik

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

7 lata 2 miesiąc temu #8460 przez henryk gierlik
Nazwisko HUK pochodzi ze Skandynawi

Mam zapisy od 1110r

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

7 lata 2 miesiąc temu #8461 przez Honorata HUK/SKĄPSKA
Witam. Projekt Poznań monituję. Byłabym wdzięczna za informację o nazwisku Huk. Może na e-maila Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. Pozdrawiam Honorata

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

7 lata 2 miesiąc temu - 7 lata 2 miesiąc temu #8462 przez henryk gierlik
Tu jest Masa zapisow

Prosze podac nr tel stacjonarnego
Ja zadzwonie i naprowadze Pania na te Zapisy

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

7 lata 2 miesiąc temu #8482 przez Honorata HUK/SKĄPSKA
Witam. Podaję telefon 606347843. Honorata

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

7 lata 2 miesiąc temu #8485 przez Anna Stręgiel
Witam.
W 1846 r. właścicielką folwarku Waleńczów była Hortensja Grabowska - taką informację znalazłam, przeglądając jeszcze raz urodzenia w par. Kłobuck.
Otóż w tym roku urodził się syn ekonoma dworskiego wsi Walenczów, a jego chrzestną była "dziedziczka wsi Walenczowa" właśnie Hortensja Grabowska.

Pozdrawiam.
Anna

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

7 lata 1 miesiąc temu #8858 przez Krzysztof Łągiewka
Stefan Skąpski nabył Skąpą część 1: 29 sierpnia 1782 r. od wdowy Barbary z Miniszewskich Stetkiewiczowej za 1314 zł; część 2: 14 lutego 1785 r.od braci Józefa i Felicjana Szamowskich za 1130 zł; część 3: po swym ojcu Andrzeju Skąpskim na mocy komplanacji działowej z bratem swym Józefem Skąpskim zawartej 23 czerwca 1786 r. za 3300 zł.
Po śmieci Stefana Skąpskiego (nie podano kiedy) Skąpą odziedziczyli jego synowie: 1.Jan Nepomucen, 2.Stanisław, 3.Norbert Skąpscy
Jan Nepomucen i Stanisław Skąpscy sprzedali swoje części 28 kwietnia / 10 maja 1843 r. Antoninie z Dębickich Jarczakowskiej.
10 / 22 stycznia 1845 r. zapisano toczenie się postępowania spadkowego po Norbercie Skąpskim.
Po zakończeniu postępowania spadkowego część należąca do Norberta Skąpskiego przypadła: 1. w 2/8 Antoninie ze Skąpskich Kamińskiej; 2. w 5/8 Antoninie z Dębickich Jarczakowskiej; 3. w 1/8 Tekli z Dębickich Zieleniewskiej z mocy protokołu regulacji spadku z dn. 1/13 sierpnia i 1/13 września 1845 r.
Jan Zdzieniecki nabył dobra 14 / 26 czerwca i 3 / 15 grudnia 1856 r. od Antoniny z Dębickich Jarczakowskiej i Antoniny ze Skąpskich Kamińskiej, a od Tekli z Dębickich Zieleniewskiej 6 / 18 stycznia 1857 r.
Po śmierci Jana Zdzienieckiego ok. 1865 r. do spadku po nim należeli: 1.Józefa z Nalaskich Zdzieniecka wdowa jako matka i opiekunka nieletniego Teodora Zdzienieckiego, 2.Stanisław Zdzieniecki komisarz administracyjny, 3.Ignacy Zdzieniecki, 4. Józef Zdzieniecki, 5. Aleksander Zdzieniecki.
6 / 18 marca 1870 r. na publicznej licytacji popieranej przez Towarzystwo Kredytowe Ziemskie dobra Skąpa litera A i B nabył Napoleon Stępowski Rzeczywisty Radca Stanu członek Warszawskich Departamentów Rządzącego Senatu, zamieszkały w Warszawie pod nr 873. Tenże występuje również w 1875 r. jako właściciel dóbr Kobyłczyce w powiecie częstochowskim (gmina Mstów)i tamże mieszkający.
W 1896 r. dobra Skąpa miały powierzchnię 530 mórg i 245 prętów.
Decyzją Piotrkowskiego Sądu Okręgowego z 8 / 20 grudnia 1884 r. właścicielką dóbr Skąpa A stała się Kamilla Padlewska córka Napoleona żona Bronisława Padlewskiego syna Jacka.
31 maja / 13 czerwca 1900 r. Kamilla ze Stępowskich Padlewska sprzedała Skąpą A Tadeuszowi Chwalibogowi synowi Hipolita za 30.500 rubli.
Akta kończą się na Tadeuszu Chwalibogu i nie wspominają o Skąpej B.
Źródło: Archiwum Państwowe w Piotrkowie Trybunalskim; Hipoteka powiatu radomszczańskiego, sygn. III / 352 i III / 353.

W 1930 r. właścicielem majątku Skąpa o pow. 301 ha był Stanisław Kobyłecki, który nabył ten majątek z sukcesji po Ryszardzie Sima.
Źródło: Dominik Zaroszyc, Wykaz właścicieli ziemskich dawnego województwa łódzkiego, Warszawa 1991, s. 30.

Czyli brakuje łącznika pomiędzy Tadeuszem Chwalibogiem, a Ryszardem Sima.
The following user(s) said Thank You: Anna Stręgiel

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

7 lata 1 miesiąc temu #8874 przez Honorata HUK/SKĄPSKA
Witam. Przypuszczałam, że Stefan może być bratem Józefa. Stefan ożenił się z Anną Miłkowską. Mieli kilkoro dzieci ( akty parafia Sulmierzyce ). Józef ożenił się z Józefą z Błeszyńskich. Józefa zmarła w wieku 64 lat we wsi Zalesie ( parafia Wielgomłyny )w roku 1818. Józef ( syn Andrzeja i Jadwigii z Wilkowskich ) zmarł w 1829 roku we wsi Zalesie ( parafia Wielgomłyny ) w wieku około 90 lat w roku 1829 roku. Około 1790 roku pojawia się jako dziedzic wsi Zalesie. Najprawdopodobniej kupił tę wieś za pieniądze otrzymane od swego brata Stefana ze spadku po ojcu Andrzeju. Znalazłam akt zgonu Jadwigii Skąpskiej ( wiek około 90 lat ) z roku 1781 roku ( parafia Sulmierzyce ) i przypuszczam, że to była ich matka, a żona Andrzeja. Pewności nie mam, bo brakuje materiałów źródłowych. Józef miał kilkoro dzieci m in Wicentego Leona ( urodzony około 1779- gdzie- nie wiem ), który był moim pra..pradziadkiem. Pozdrawiam Honorata

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

7 lata 1 miesiąc temu #8877 przez Andrzej Kuśnierczyk
Kobietę z rodu Błeszyńskich trudniej znaleźć.
Błeszyńscy h. Suchekomnaty- [potomkowie Hieronima, syna Stanisława i Katarzyny z Masłowic] miejscowości:
Lipice [Lipicze], Smardzewo (Smardzew) , Dobronie, Żelisław (kaliskie) , Bielki, Huta Stara, Wrzosowa, Galonki, Brzozki -Markowięta (ziemia bielska), Przybysławice , Suliszewice.

Dominik Błeszyński sprzedal Przybysławice w 1775 Bonawenturze Psarskiemu (E.Sęczys, Szlachta wylegitymowana, 200, s.31)
Bonawentura Błeszyński dziedzic Suliszewic (parafia Stawy) , dziedzic Skoraczewa .

Roch Błeszyński był z Krakowskiego, Mlodziejowice parafia Wieclawice [ dzis gmina Michałowice] .

Błeszyńscy także w Kamyku, Mirowie Luszowicach,Bukownie, Turowie, Joachimowie, Kierzku (par.Truskolasy)i wspomnianej Kamienicy [Polskiej] w XVII i XVIII w.

Sprawę komplikują jeszcze Błeszczyńscy (h. Prus I ) i Błeszyńscy h. Oksza.

Punktem wyjścia do poszukiwań są Teki Dworzaczka.

teki.bkpan.poznan/search.php?section

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

7 lata 1 miesiąc temu #8878 przez Andrzej Kuśnierczyk
Błeszyńscy h. Oksza mieli w Sieradzkiem Grodzice i Łagiewniki [1773 ]
rodzina kasztelańska

W wywodzie szlachectwa Piotra z Błeszna (h. Rogala) wymieniona jest Agnieszka z Wielkiej Lipnicy - pewnie stąd owe dobra Błeszyńskich w Krakowskiem - to moje przypuszczenie. To do tej gałęzi należała Kamienica (zapewne jedna część).

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

7 lata 1 miesiąc temu #8879 przez Andrzej Kuśnierczyk
Józefa z Błeszyńskich wymieniona w "Testamentach" D.Złotkowskiego (cz.II, s. 158-9) by;las wdową po Bogdańskim.
Miala brata Adama i dwie siostry: Katarzynę zameżna Popławska i Magdalenę zamężną Jastrzębską. Mieszkala w Mirowie (blisko Częstochowy), wówczas dzierżawionym przez Tomasza Trepkę, testament sporządziła w 1827 r.

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

7 lata 1 miesiąc temu #8880 przez Andrzej Kuśnierczyk
by;las = była wdową

takie są efekty zbyt szybkiego stukania w klawiaturę

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

7 lata 1 miesiąc temu #8893 przez Honorata HUK/SKĄPSKA
Witam. Trochę znalazłam aktów o Skąpskich ( parafia Sulmierzyce ).
Żona Stefana Skąpskiego zmarła w roku 1792 ( wiek 40 lat ). Stefan zmarł w roku 1807. Skąpski Jan Nepomucen urodził się w 1785 roku - syn Stefana i Anny Miłkowskiej ), a Stanisław Jan Nepomucen urodził się w roku 1779 ( rodzice jak wyżej ). Pojawiają się dzieci Walentego Dębickiego i Marianny Skąpskiej - ur. 1802 - Walenty i ur. 1805- Balbina Antonina. Honorata

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

7 lata 1 miesiąc temu #8895 przez Tomasz Krzywanski
Milkowski byl chyba starosta krzepickim. Znajde dla pani tych Skapskich, fundatorow koscielnych z Krzepic (fundowali rozne sprzety). Przejrze ksiazke, moze to pani bezposredni przodkowie?

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

6 lata 11 miesiąc temu #9746 przez Honorata HUK/SKĄPSKA
Witam. Norbert Skąpski - urodzony w 1782, zgon w 1840 ( parafia Sulmierzyce ) syn Stefana i Anny Miłkowskiej. Pozdrawiam Honorata

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

6 lata 7 miesiąc temu #11282 przez Honorata HUK/SKĄPSKA
Witam. W aktach urodzenia z parafii Sulmierzyce, rok 1859 ( akt 116 ) znalazłam akt urodzenia Izabeli Faustyny Błeszyńskiej, córki Erazma i Aleksandry Walewskiej. W akcie tym zaznaczone jest, że Erazm Błeszyński jest dziedzicem wsi Waleńczów. Pozdrawiam Honorata
The following user(s) said Thank You: Andrzej Kuśnierczyk

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

2 tygodni 3 godzin temu #39780 przez Andrzej Kuśnierczyk
W 1866 Erazm i Aleksandra (z hrabiów Walewskich) mają rozliczenia z Edwardem Wyttkiem  na sumę  4462 rs 50 kop. 
Erazm posiadał długi -  z akt notariusza Zborowskiego wynika, że w 1866 r. winien był 2550rs Janowi Kozłowskiemu, Rodszyldom 940 rs 95 kop., Ludwikowi Trojanowskiemu 2400 rs, i Antoniemu Borkowskiemu 635 rs.  Z kolei odstąpił sumę 2266 rs. Kwirynowi Kaczkowskiemu. (APCz Not.Zborowski 1866, nr 183, 185,202,212,239. w 1867 r.  Sprzedał wszelki inwentarz na gruncie Waleńczowa Michałowi Tuchowskiemu za 20 tys. rs.

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

Czas generowania strony: 0,000 s.