Topic-icon Poszukuję: Szotek, Urgacz, Radek...

4 lata 11 miesiąc temu - 4 lata 11 miesiąc temu #14761 przez basiap (Barbara Piaskowska)
Witam serdecznie.

Jestem nowicjuszką, która złapała bakcyla i... "zaraziła się" genealogią, mocno zaraziła. Pewne gałęzie mojego drzewa ładnie się rozwinęły, inne stoją bezruchu.
Od wielu miesięcy bezskutecznie próbuję rozwinąć gałąź mojej Prababci - Teofila Szotek z domu Urgacz, urodzona około 1882 roku w Pogoni.Ojciec Józef, matka Marianna z domu Radek, podobno Teofila miała też siostrę...

W Będzinie, w 1904 roku wzięła ślub z moim Pradziadkiem Piotrem Szotek - tutaj akt (nr 126): familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1942-20...=M979-SX7:1488259364

I praktycznie cała wiedza na jej temat jest minimalna, no może jeszcze tyle, że zmarła gdzieś w Zagłębiu (raz słyszałam, że Dańdówka, innym razem, że Pogoń, była też wersja, że Będzin) w ok.1918-1920 roku, osierociła 6 dzieci, w tym i mojego Dziadka.
Kompletnie w przekazach rodzinnych nic się nie wie, nie ma żadnych dokumentów, informacji, nawet rodzinnych ploteczek czy opowieści.

Zwracam się z prośbą, może gdzieś w waszych drzewach pojawia się nazwisko Szotek, Urgacz, bądź Radek, a może ktoś posiada akta, bądź indeksy zgonów z parafii Zagórze /Sosnowiec / Czeladź / Będzin?
Czy też natrafił w swoich poszukiwaniach na te nazwiska?

Nie bardzo wiem, w którą stronę ruszyć, jak rozwinąć gałąź Teofili.
Każda pomoc będzie dla mnie ważna i bardzo cenna...

Pozdrawiam
Basia

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

4 lata 11 miesiąc temu #14763 przez polhof (Hanna Hofman-Polańska)
nazwisko Radek jest (było)częste w parafii Danków!!(Rebielice.)wiele ludzi wyjezdzało z tamtych stron do Zagłębia do pracy...
The following user(s) said Thank You: basiap (Barbara Piaskowska)

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

4 lata 11 miesiąc temu - 4 lata 11 miesiąc temu #14764 przez polhof (Hanna Hofman-Polańska)
The following user(s) said Thank You: basiap (Barbara Piaskowska)

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

4 lata 11 miesiąc temu #14771 przez basiap (Barbara Piaskowska)
Ślicznie dziękuję za odpowiedzi.


Mój pradziadek Piotr, po śmierci żony Teofili wrócił do rodzinnego Olkusza wraz z dziećmi. Jego bracia i wujek zostali w Zagłębiu, pozakładali tam rodziny, rodziły im się dzieci, wnuki...
Tę część (zagłębiowską) Szotków mam troszkę rozbudowaną, jednak szukam, szukam i z grobonet też korzystałam :)

Bardzo intryguje mnie właśnie rodzina Teofili, jej rodzice, rodzina. O nich kompletnie nic nie wiem i na nic potrafię natrafić.
Ale jestem dobrej myśli...

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

4 lata 11 miesiąc temu #14782 przez IrekN (Ireneusz Niemczyk)
Witam!

Pogonia była w parafii Czeladź i gdy przeglądałem śluby w Czeladzi to kilku mężczyzn o nazwisku Urgacz zawierało związki małżeńskie, a Józef znacznie wcześniej przed domniemanym rokiem urodzenia Teofilii (1904 - 22 około 1882). Znalazłem w Będzinie związek Józefa z Marianną Radko. Józef był wówczas wdowcem. Podaję poniższy link
familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1942-20...,364058501,362955901 .

W Czeladzi (śluby 1868-1876) jest ślub Jana Urgacza po tych samych rodzicach co Józef, akt 34. Załączam link.

familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1951-21...,364097401,363266501

Niestety nie ma w Czeladzi chrztów z roku 1882. Ale może warto szukać w Będzinie?

Powodzenia!

Pozdrawiam,
Ireneusz Niemczyk
The following user(s) said Thank You: basiap (Barbara Piaskowska)

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

4 lata 11 miesiąc temu #14783 przez basiap (Barbara Piaskowska)
Ślicznie Panu dziękuję!
To jest jakiś punkt zaczepienia, bardzo cenny a każdy bardzo cenny :) gdyby jeszcze mój rosyjski był sprawniejszy. :(


Przeglądałam z Będzinie chrzty z przypuszczalnych roczników, ale niestety z mizernym skutkiem... szkoda, że nie wszystkie księgi są opublikowane w familysearch, ale nie zrażam się! Na coś muszę w końcu trafić!


Pozdrawiam!

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

4 lata 11 miesiąc temu #14791 przez IrekN (Ireneusz Niemczyk)
Prześledziłem lata 1880 - 1887 w Będzinie, ale nie znalazłem chrztów Urgaczy. Czyli pozostaje Czeladź, ale...

W ostateczności pozostaje kontakt z Archiwum Państwowym w Katowicach (mowa o chrzcie Teofili około roku 1882). Ewentualnie podaję link:
baza.archiwa.gov.pl/sezam/pradziad.php?l...&miejscowosc=Czeladź

Intrygujący jest opis zasobu dotyczącego urodzeń "1808-1885", ale mikrofilmy "1808-1854", czyli pozostaje albo wizyta w AP w Katowicach, albo wystąpienie o odpłatny skan.

Co do tłumaczeń to proszę znaleźć dokument, który Panią interesuje i zwrócić się do Forumowiczów, a jest bardzo możliwe, że znajdzie się pomocna dłoń.

www.geneteka.genealodzy.pl - tutaj można znaleźć kilkunastu zindeksowanych Urgaczy, z parafii Czeladź i Będzin. Może jakąś pomoc okaże osoba, która zindeksował ich.

Pozdrawiam,
Ireneusz Niemczyk
The following user(s) said Thank You: basiap (Barbara Piaskowska)

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

4 lata 11 miesiąc temu - 4 lata 11 miesiąc temu #14792 przez basiap (Barbara Piaskowska)
Dziękuję baaaaardzo!
Będzin też przeglądałam, czas zabrać się za księgi czeladzkie, każdy trop jest ważny, każda wskazówka cenna!

Zastanawiam się nad aktem ślubu Józefa Urgacz i Marianny Ratko, którego link mi Pan podał.
Możliwe, że to jednak moi Prapradziadkowie, a w sumie nie jest wielka rozbieżność w nazwisku panny młodej, która może wynikała z tego powodu, że jak ksiądz sobie usłyszał tak sobie zapisał? Hmm...
Bardzo wciągająca ta genealogia... :)

Pozdrawiam! :)
Basia

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

4 lata 11 miesiąc temu #14793 przez IrekN (Ireneusz Niemczyk)
Gdzieś czytałem lub słyszałem, że w Polsce dopiero od około 1920 roku wprowadzono prawną ochronę nazwisk. Ratko to jedna z transformacji, gdy weźmie się pod uwagę wiele czynników, np. słabszy słuch księdza, zła wymowa osoby podającej nazwisko, wiele odmian przez przypadki i rodzajniki, wprowadzanie uproszczeń, przezwisk (które stawały się oficjalną formą). Proponuję prześledzić jej Rodzinę wstecz w parafii Będzin, chociaż niedawno w Będzinie widziałem akt urodzenia (nr 508) z 1885, również Ratko.

Z Będzina przybył do Koziegłówek jeden kawaler, Franciszek Konopka, (żeby poślubić jedną z moich krewnych w 1890), którego ojciec Mikołaj w czasie chrztu owego miał na nazwisko Konopski, jak i jego przodkowie byli Konopskimi (chociażby badając ślub jego ojca).

Możliwe, że ów Józef Urgacz i Marianna to Pani przodkowie, ale dodatkowo można szukać dla potwierdzenia, począwszy od jej aktu zgonu (lub innych dokumentów, napisie na nagrobku, itd.) czy jej Rodzicami był Kacper i Magdalena. Niestety na FamilySearch zgony parafii Czeladź kończą się na 1909.

Genealogia wciąga. Zająłem się nią około 3 lata temu i teraz niemal codziennie siedzę w genealogii. Uzależnienie?! Takie może być. :):):)

Pozdrawiam i życzę powodzenia w poszukiwaniach!

Ireneusz
The following user(s) said Thank You: basiap (Barbara Piaskowska)

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

4 lata 11 miesiąc temu #14795 przez IrekN (Ireneusz Niemczyk)
Parafia Będzin, 1862, wieś Małobądź, akt 84 Kacper Ratko i Magdalena z Tonieckich chrzczą syna i nadają mu imię Józef.
familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1-12886...,363942201,363879101

Parafia Będzin, 1859, wieś Małobądź, akt 242 Kacper Rotko i Magdalena z Tonieckich chrzczą córkę i nadają mu imię Marianna. W rejestrze ma ona nazwisko Ratko.
familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1-12885...,363942201,363948001
W czasie ślubu w 1880 Mariannę trochę odmłodzono. :)

Pozdrawiam,
Ireneusz
The following user(s) said Thank You: basiap (Barbara Piaskowska)

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

4 lata 11 miesiąc temu #14801 przez basiap (Barbara Piaskowska)
Witam,
Z tymi pisowniami nazwisk, to właśnie jest różnie. Np. gdy przeglądałam urodzenia Szotków końcem XVIII wieku byli jeszcze Sotkami, potem już pisani byli Szotek.
Więc chyba jak usłyszał i zapisał ksiądz na parafii tak się człek zwał.
Zresztą mam też taki przypadek w drzewie w nazwisku Gregorczyk - do pewnego czasu nazywali się Grzegorczyk, ale późnij zgubiono jedną literkę i już inne nazwisko :D

Ratko, Rotko, Radek... ciekawe ile jeszcze odmian po drodze może być :)
Muszę to prześledzić!


Pozdrawiam serdecznie :)
Basia

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

4 lata 11 miesiąc temu #14802 przez IrekN (Ireneusz Niemczyk)
Proszę rzucić okiem na wyszukiwarkę nazwisk w Polsce! Podaje ona rozmieszczenie nazwisk w różnych terenach, ilość osób w danym terenie - i można przybliżać mapkę w wybranych terenach, dla szczegółowego podawaniach tych danych.

Radko, Rotko, Radek, itd., tam się pojawią.
nazwiska-polskie.pl/

A co można wymyśleć z tak krótkim nazwiskiem jak Kos? A można! Kos, Koss, Kosik, Kosionka, Kosiczek - to tylko z tego samego terenu. Może gdy ktoś był "marnego" wzrostu to mógł być Kosikiem.

W Będzinie rodzili się Niemczykowie (niby moi, lecz jeszcze nie wiem, czy ściśle ze mną spokrewnieni, jeśli nie znajdę powiązania z moimi przodkami Urbanem i Jadwigą Wojtaszką z około 1800 roku), ale też wpisywano ich jako pod literą "M". Można?! Miemczyków, Mimczyków też się zatem w Polsce znajdzie.

Życzę powodzenia w poszukiwaniach Radko w Będzinie, których wyszukałem wczoraj dla Pani!

Pozdrawiam,
Ireneusz

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

4 lata 11 miesiąc temu #14803 przez basiap (Barbara Piaskowska)
Dziękuję za wszystko! :) :) :)

Już poprzeglądałam te akta i poszłam dalej!
Poprzeglądałam genetykę i znalazłam akt ślubu Wojciecha Urgacz, ojca Józefa :)

Uwielbiam te opisy, z których od razu można dowiedzieć się kim byli, czym się zajmowali nasi przodkowie! Pasjonujące!
Poza tym pięknie pisali... ech... :)

Pozdrawiam! :)

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

4 lata 7 miesiąc temu #16447 przez Kajser (Zbigniew Kajser (Kaiser))
Radek to nazwisko mojego dziadka Franciszka ur. w Rębielicach Szlacheckich
Pozdrawiam .

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

4 lata 4 miesiąc temu - 4 lata 4 miesiąc temu #17907 przez basiap (Barbara Piaskowska)
witam Pana serdecznie,

Moi Radkowie - Radko/Ratko/Rotko/Radek (przodkowie, bezpośredni) z bardzo wieloma pisowniami tego nazwiska spotkałam, pochodzą z Będzina, większość z obecnej dzielnicy Małobądz.

Najstarszy z rodu Tomasz Ratko urodził się w około 1792 w Klimontowie (obecnie to chyba Sosnowiec), zmarł 9.01.1842 w Pogoni (Sosnowiec).
Więc chyba nie sa to nasi wspólni Ratkowie. Jego żona to Marianna voto Banasik z domu Cyprianek (?). Mieli syna Kacpra, który urodził się około 1827 roku w Małobądzu, jego żona Magdalena z domu Tomecka.

Niestety nie natknęłam się na informację o ich powiązaniach z Rębielicami

pozdrawiam serdecznie.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

4 lata 4 miesiąc temu #17908 przez jr120065 (J K R)
Witam.

Jeżeli chodzi o nazwisko Urgacz to proponuję skontaktować się z Panią Anną Urgacz-Szczęsną z tego forum.

Pani Anna prowadzi również inne forum, gdzie jest dość sporo o rodzinie Urgacz >> klubzaglebiowski.pl/?p=1256


Dużo danych jest również tu > www.polski-cmentarz.com/sosnowieckatedra...ame=urgacz&x=69&y=23

Pozdrawiam JKR.
The following user(s) said Thank You: basiap (Barbara Piaskowska)

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

4 lata 4 miesiąc temu #17909 przez basiap (Barbara Piaskowska)
Dziękuję, z Panią Anią skontaktowałam się.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

2 lata 6 miesiąc temu #28233 przez major (janusz major)
witam,szotek władysław to mój dziadek,miał żony marianne,janine
dzieci tadeusza,genowefe i danute
na tym konczy sie nazwisko szotków w sosnowcu
jestem synem danuty zm.1994r.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

2 lata 6 miesiąc temu #28242 przez basiap (Barbara Piaskowska)
Witam :)
Panie Januszu czy zna Pan imiona swoich pradziadków, rodziców Władysława? To bardzo istotne.
Przypuszczalnie, to również "moi" Szotkowie :)

pozdrawiam,

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

2 lata 6 miesiąc temu #28287 przez pattern481 (Barbara Bożek-Pattern)
Witam,
W parafii Mykanów występuje tylko w jednym przypadku nazwisko Rodek/Radek. Józef i Gertruda.Józef umiera w 1846 roku i pisze że miał 70 lat.
Pozdrawiam
The following user(s) said Thank You: basiap (Barbara Piaskowska)

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

2 lata 6 miesiąc temu #28288 przez major (janusz major)
mój pradziadek to józef szotek, miał 4 dzieci ich potomkowie mieszkają w olkuszu.
pozdrawiam

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

2 lata 6 miesiąc temu - 2 lata 6 miesiąc temu #28292 przez basiap (Barbara Piaskowska)
Panie Januszu, a zna Pan datę urodzenia, śmierci Józefa, imię jego żony, jej panieńskie nazwisko? Kiedy brali ślub? Czy znane są Panu ich losy? Imiona ich dzieci...

Pana Józef i mój prapradziadek, to na 90% bracia :)
Moi Szotkowie rodem z Olkusza (w sumie z olkuskiej Żurady).


Pani Basiu, ślicznie dziękuję za informację, jednak to nie są moim Radkowie. Moi pochodzą z Będzina - Małobądz, Szopienice oraz prawdopodobnie Klimontów (obecnie dzielnica Sosnowca).

Pozdrawiam, :)

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

2 miesiąc 2 tygodni temu - 2 miesiąc 2 tygodni temu #36344 przez basiap (Barbara Piaskowska)
Znowu odświeżam wątek, gdyż nadal szukam...
Szukam aktu zgonu Katarzyny Szotek  z d. Kajda ur. w 1841 roku w pod olkuskiej Żuradzie, zmarłej "gdzieś" i "kiedyś" w Zagłębiu.
Nie wiem gdzie... pisałam do USC w Będzinie, Dąbrowie G., Sosnowcu, Czeladzi... Zgon możliwe, że był na początku XX w. może w Grodźcu?  może w Będzinie? Sosnowcu... może... 
Gdybyście Państwo mieli okazje przeglądać zagłębiowskie księgi i natrafili na moją Katarzynę, byłabym wdzięczna. 

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Czas generowania strony: 0.663 s.