Topic-icon Poszukuję informacji dotyczących danych, informacji o moim dziadku Rokosa Franciszek.

4 lata 9 miesiąc temu - 4 lata 9 miesiąc temu #16534 przez jr120065 (J K R)
Witam.

Szukam od pewnego czasu informacji, danych o moim dziadku w/w Franciszku s. Marcina i Agnieszki Spalik ur. w 1906 r. w Golcach gm. Wręczyca Wielka. W latach 30 ożenił się z Walentyną Włodarek z m. Bieżeń i tam zamieszkał. W 1933 r. urodził mu się syn Kazimierz (mój ojciec) a gdy po tygodniu jego matka Walentyna 29.10.1933 r. zmarła, po raz drugi ożenił się w 1934 r. z Antoniną Bryła. Z tego związku zrodziło się dwoje dzieci Adela w 1934 r. i Tadeusz w 1936r. Interesuje mnie zwłaszcza okres z pierwszych dni II wojny gdyż w dniu 04.09.1939 r. został zastrzelony przez hitlerowców na polu należącym do mieszkańca chyba Irządze p. Baran. Wraz z nim zastrzeleni zostali syn tegoż właściciela pola (nie znam imienia) oraz szwagier dziadka Bryła, jego znajomi Smyła i Kałmuk. Przeżył jego drugi szwagier Władysław Bryła (obecnie nie żyje), który kartę mobilizacyjną lub książeczkę wojskową schował w bucie i skłamał hitlerowcom, że zna kogokolwiek z zastrzelonych a po powrocie do domu rodzinnego w m. Bieżeń o tym opowiedział. Wszyscy obecnie leżą we wspólnym grobie na cmentarzy w Irządzach oprócz syna p. Bryły, którego grób rodzinny jest na przeciwko ich pochówka (chyba, bo nie mam 100% pewności - opieram się na relacjach a nie dokumentach). W 1939 r. po wybuchu wojny z Bieżenia uciekali przed hitlerowcami prawdopodobnie z kartami mobilizacyjnymi do 7 PP z Lublińca lub pułku z Częstochowy, który wycofywał się w tym czasie w kierunku armii Kraków, gdzie miał się z nią połączyć ale ostatecznie został gdzieś w rejonie Kroczyc rozbity. Do dokumentów z tego okresu ja nie dotarłem ale może ktoś z kolegów z forum coś do tego co wiem dopisze/dołoży.

Z góry dziękuję.

Pozdrawiam.

PS. Pytałem już w UG Irządze i u proboszcza w Irządzach ale zostałem zbyty! Mam zamiar "zapukać" do IPN-u bo przecież z "urzędu" mają się zajmować zbrodniami - hitlerowskimi. Mają akta Komisji Badania Zbrodni Niemieckich w Polsce (nie ma przedawnienia takiej zbrodni patrząc z punktu prawa karnego procesowego).

Pozdrawiam JKR.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

4 lata 8 miesiąc temu #16617 przez r07k60 (Romuald Kocher)
Witam.
Panie Janie, także w moim kręgu zainteresowań znajduje się wymieniony przez pana okres oraz
osoby. Wspomniany przez pana Kałmuk to ojciec mojej mamy (Adeli Kocher z domu Kałmuk)
Jan Kałmuk. Z opowiadań mojej mamy wynika że w dniu 01.09.1939 roku ze wsi Bieżeń do
Częstochowy wyruszyła grupa męższczyzn by brać czynny udział w obronie, byli to:
Jan Kałmuk lat 40 ( kapral rezerwy),jego syn Jerzy Kałmuk lat 16 (zm. 1944), Józef Smyła,
Franciszek Rokosa lat 33, NN Hadryjan oraz trzej bracia; NN Bryła,Władysław Bryła i najmłodszy
Kazimierz Bryła. Po dotarciu do Częstochowy o przyłączeniu się do walk niebyło już mowy więc
grupa ta wyruszyła dalej w kierunku za wycofującą się Armią Kraków. W czasie postoju
w miejscowości Irządze na terenie gospodarstwa ( pana Barana ?) zostali zatrzymani przez
żołnierzy Wermachtu do wyjaśnienia. Dwaj najmłodsi Jerzy Kałmuk i Kazimierz Bryła zostali
oddzieleni od grupy i wysłani do domu. I to oni pierwsi wrucili do Bieżenia. Podczas kontroli
pozostałych u czterech z nich zostały znależone prawdopodobnie karty mobilizacyjne, tylko
Władysław Bryła miał ją ukrytą a podczas przesłuchania stwierdził że nikogo z tej grupy niezna.
W tym samym czasie we wsi Irządze lub jej bliskiej okolicy został zastrzelony żołnierz niemiecki
i dlatego hitlerowcy w ramach odwetu zatrzymanych Jana Kałmuka, Józefa Smyłe,Franciszka Rokose
NN Hadryjana i NN Bryłę + pięciu obywateli miejscowości Irządze (w tym syna gospodarza na
którego polu zostali zatrzymani wyżej wymienieni) rozstrzelano. Z przekazu Władysława Bryły
który po pochowaniu zabitych wrócił do domu a widział moment egzekucji, zatrzymani musieli
biec przez poorane pole i z tyłu salwą karabinów maszynowych zostali rozstrzelani.
W grudniu 1939 roku z Bieżenia wyjechała grupa osób ( pani NN Lisek,Władysław Bryła,
Kazimierz Bryła i Jerzy Kałmuk) żeby ekshumować ciała pochowane na polu i przenieść je
na cmętarz parafialny. Tak jak pan zaznaczył leżą we wspólnym grobie tylko syn gospodarza w
grobie rodzinnym.To relacja mojej mamy.
Pozdrawiam.
Romuald Kocher
The following user(s) said Thank You: jr120065 (J K R)

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

4 lata 8 miesiąc temu #16618 przez jr120065 (J K R)
No to wiele wyjaśnia za co dziękuję i będzie można zrobić krok naprzód.

Ja znałem "ciut" inną relacje z tych zdarzeń oraz miejscowość tej egzekucji a mianowicie Sadów (ten k. Lublińca), gdzie mi dość sporo czasu zabrało ustalenie tego, że chodzi o inną miejscowość o podobnej nazwie Sadowie.
"Sadowie – wieś w Polsce położona w województwie śląskim, w powiecie zawierciańskim, w gminie Irządze. W latach 1975-1998 miejscowość należała administracyjnie do województwa częstochowskiego. Wieś liczy około 100 domów.", która znajduje się właśnie na terenie gm. Irządze.

Pozdrawiam.

Pozdrawiam JKR.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

4 lata 8 miesiąc temu #16619 przez r07k60 (Romuald Kocher)
Jeśli chodzi o relacje to prawda leży napewno gdzieś po środku.
Co do miejscowości to ma pan chyba racje bo miejscowość
Irządze jast podawana jakp punkt odnieśenia.

Pozdrawiam

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

4 lata 8 miesiąc temu #16620 przez jr120065 (J K R)
Podejrzewam, że Józef Smyła mógł być skoligacony z Pana rodziną (kuzyn).
Kazimierz Bryła (*02.11.1921 r. Bieżeń, +25.07.1996 r. w Lublińcu, grób w Herbach) mieszkał chyba nawet dość blisko Waszego domu w Herbach na ul. Kościuszki 25 i miał dwóch synów Marka i chyba Zdzisława.

Władysław Bryła był gajowym/leśniczym w m. Wydra już nie żyje.

Była który został zastrzelony przez hitlerowców to najprawdopodobniej Józef s. Józefa i Anny (*1913r.) a więc miał 26 lat.

Pozdrawiam Yanek.

Pozdrawiam JKR.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

4 lata 8 miesiąc temu #16623 przez pdhh13 (Honorata HUK/SKĄPSKA)

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

4 lata 8 miesiąc temu #16892 przez jr120065 (J K R)
Dodam do tego, że załączony na forum w zakładce "Dokumenty" życiorys Jana Kałmuka dotyczy/jest życiorysem właśnie tego zastrzelonego przez hitlerowców dziadka Romualda Kocher.

Pozdrawiam.

Pozdrawiam JKR.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

4 lata 5 miesiąc temu #18290 przez r07k60 (Romuald Kocher)
Witam.
Będąc przed kilkoma tygodniami w kraju przeglądałem książke pt.”Zbrodnie hitlerowskie na wsi polskiej 1939 – 1945”, autorstwa panów Józefa Fajkowskiego i Jana Religi. W tej to książce znajduje się na następujący zapis dotyczący wsi Sadowie.Cytuje;
4 IX 1939 Wików,Wożniki,Sadowie.Budziejowice
Wkrótce po wkroczeniu na teren gminy Lelów żołnierze Wermachtu dokonali wielu zbrodni. W Wilkowie rozstrzelali 5 rolników (zob.Wilków,s.77) i spalili 1 gospodarstwo, w Wożnikach zastrzelili 12 mążczyzn, w tym 6 uchodżców z Częstochowy w Sadowie zamordowali 1 rolnika i spalili 2 gospodarstwa, w Budziejowicach spalili 5 gospodarstw.Zwłoki pomordowanych zostały pochowane na miejscowych cmentarzach porafialnych.
Śmierć ponieśli,
1.Baran Jgnacy lat 39 Wożniki
2.Dudek Roman lat 20 „
3.Krusiec Serwacy lat 19 „
4.Okuliński Wacław lat 42 „
5.Struzik Eugeniusz lat 23 „
6.Struzik Stanisław lat 26 „
7.Szczechla Władysław lat 26 Sadowie
Nazwisk 6 osób z Częstochowy nie ustalono.
Może ta nieznana szustka to osoby wymienione w poprzednich zapisach.
Pozdrawiam
Romuald Kocher
The following user(s) said Thank You: jr120065 (J K R)

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

4 lata 5 miesiąc temu #18292 przez jr120065 (J K R)
Witam.
Jedna osoba tej listy zastrzelonych tj. Baran Ignacy to niwątpliwie ten sam o którym pisałem, więc być może pozostali niezidentyfikowani to właśnie oni.
Ciekawe na jakich dokumentach autorzy książki oparli swoje opisy zbrodni.

Pozdrawiam JKR.
The following user(s) said Thank You: r07k60 (Romuald Kocher)

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

6 miesiąc 3 tygodni temu #35689 przez jr120065 (J K R)
Ustaliłem kto został tam rozstrzelany i gdzie jest również ich mogiła zbiorowa. Na pewno nie został rozstrzelany żaden Hadrian. Hadrian mógł być/ był w grupie osób, które pojechały 15 grudnia 1939 r. ekshumować ciała zabitych i pochować ich na cmentarzu.

Pozdrawiam JKR.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Czas generowania strony: 0.340 s.