Topic-icon Poszukuję informacji o Janie Rakowskim

5 lata 4 miesiąc temu #22356 przez Magdalena Gek
Witam!
Poszukuję informacji o Janie Rakowskim, będącym w 1919 roku właścicielem młyna, prawdopodobnie Olesiów, gmina Żarki. Urodził się około roku 1863. Przypuszczam, że był właścicielem tego właśnie młyna (Olesiów, czyli Mandat) , ponieważ widziałam dokument, w którym jako miejsce zamieszkania miał wpisane "Olesiów, gm. Żarki." Wiem też, , że na pewno był właścicielem młyna, nie wykluczam, że może jednak innego, ale to chyba mało prawdopodobne.

Interesują mnie losy Jana Rakowskiego. Skąd pochodził, jak ułożyło się jego życie w II Rzeczypospolitej i w ogóle wszystko.

Pozdrawiam i szczęśliwego Nowego Roku!

Magdala

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

5 lata 4 miesiąc temu - 5 lata 4 miesiąc temu #22361 przez Arkadiusz Pluta
Na stronie muzeum o młynach w Żarkach wymieniony jest młynarz jest Michał Rakowski ur. w 1929 r., który pracował we młynie na Piachach w Zarkach, gdzie mieści się obecnie muzeum. Nas tej stronie pokazany jest też zdjęcie młyna Olesiów. - muzeumzarki.pl/o-mlynie-mlynarstwo-w-zarkach.php

Jeszcze jedna uwaga o nazwisku Rakowski, prawdopodobnie wywodzą się z Rakowa (obecnie Zawodzie) z gminy Poczesny - pl.wikipedia.org/wiki/Zawodzie_%28wojew%...%C5%9Bl%C4%85skie%29.
Moi Rakowscy, którzy występują w moim drzewie w XVIII wieku są właśnie stamtąd i mieli w młyn w Poczesnej i byli blisko związani poprzez śluby z Kręciwilkami (też rodzina młynarska).
Za tę wiadomość podziękował(a): Magdalena Gek

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

5 lata 4 miesiąc temu - 5 lata 4 miesiąc temu #22366 przez Ireneusz Niemczyk
Witam!
Pozwolę sobie zasugerować inny tor poszukiwania Jana Rakowskiego = młynarza, urodz. około 1863. Otóż w sąsiednim Mrzygłodzie (indeksuję tę parafię) była sobie prężna rodzina Raków (opcje nazwiska: Raczek, Rok, Rakowiecki) mających młyny pod Mrzygłodem.
Po pierwsze Jan Rak z 1864, chociaż tutaj jego ojciec zwany był "obywatelem", tj. nie podano jego profesji:
familysearch.org/ark:/61903/3:1:33SQ-GPW...3D2115410&cc=2115410
A dalej wstecz jego ojciec Jan mógł być chrzczony w 1817, z ojca Józefa - młynarza (akt 22):
familysearch.org/ark:/61903/3:1:33SQ-GPW...3D2115410&cc=2115410

To może być trop, co oznacza, że warto poszukać. :)
Rodzina Raków młynarstwem zajmowała się już w czasie spisu ludności z 1790, co poświadcza załącznik (pobrane z szukajwachiwach: Spisy ludności województwa krakowskiego z l. 1790-1791 II. Parafie pow. lelowskiego na lit. M-P).

Powodzenia i pozdrawiam!
Ireneusz
Załączniki:
Za tę wiadomość podziękował(a): Magdalena Gek

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

5 lata 4 miesiąc temu #22426 przez Magdalena Gek
Witam i serdecznie dziękuję za szybką odpowiedź!
Na stronie muzeum o młynach w Żarkach już wcześniej, zauważyłam p. Michała Rakowskiego. Zastanawiałam się, czy był z tej rodziny. Młyn Olesiów oddany był w dzierżawę jeszcze w XVIII wieku, widziałam kilka zdjęć jego obecnego stanu (chyba w remoncie). Zapewne przedtem był drewniany.
Dziękuję za uwagę o Rakowie. Nie przyszło i do głowy, że nazwisko może przecież pochodzić od miejscowości! Pójdę tym tropem.
Załączam fotografię "mojego" Jana Rakowskiego. Może i Panu się przyda :-) Na fotografii z 1919 roku p. Rakowski ma lat 56.

Magdala
Załączniki:

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

5 lata 4 miesiąc temu #22429 przez Magdalena Gek
Witam w Nowy Roku i serdecznie dziękuję za wskazanie nowego kierunku poszukiwań. Pańskie rady mogą okazać się niezwykle pomocne. Jestem pod wielkim wrażeniem tego forum i skuteczności, z jaką jego uczestnicy docierają do niesamowitych informacji.
Moje poszukiwania dodatkowo utrudnia fakt, że muszę zgłębić nieznaną mi historię przynależności administracyjnej Olesiowa, gm. Żarki. Wiem, że dziś Olesiów to osiedle w ramach Żarek. Młyn stoi do dziś, choć kiedyś zapewne był drewniany.
Dokument p. Rakowskiego wydany jest przez "Komisarjat Powiatowy Dąbrowsko-Będziński Rządu Ludowego Republiki Polskiej" w dniu 29 września 1919 roku. Pod dokumentem w miejscu przeznaczonym na podpis skreślono "Komisarjat powiatowy", a wpisano "Starosta". Jednak odręczny podpis nie pasuje do żadnego z nazwisk starostów z tamtego okresu. Prawdopodobnie podpisał ktoś z upoważnienia.
Czytałam o niekonsekwencjach w dokumentach z okresu tuż po powołaniu Rządu Ludowego Republiki Polskiej. Ogólnie dokument stanowi dla mnie wielką zagadkę i zainspirował mnie do poszukiwań informacji na temat samego Jana Rakowskiego.
Zastanawiam się nawet jak często i jakim środkiem transportu odbywał podróż do Będzina. Czy miał powóz? Czy jechał drogą przebiegającą dziś jak "Gierkówka"? Czy miał sekretarza, czy też sam załatwiał sprawy urzędowe? Gdzie zrobił zdjęcie, które przekazuję w załączniku? W Żarkach? Czy w młynie mieszkała jego rodzina? Ile osób?... Czy młynarze byli zagrożeni napadami rabunkowymi? Czy uczestniczyli w powstaniach?...
Te pytania mnożą mi się w głowie bez przerwy od wielu, wielu dni. Nie należę do rodziny, ale historia Jana Rakowskiego nie daje mi spokoju.
Bardzo się cieszę, że natrafiłam na to forum, pełne ludzi zaangażowanych w odkrywanie tajemnic przeszłości regionu i rodów.

Magdala
Załączniki:

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

5 lata 2 miesiąc temu #23626 przez Beata Rakowska
Pani Magdaleno,
niestety ostatnio rzadko zagladam na strone Towarzystwa genealogicznego totez przypadkowo odkrylam Pani wpis na forum.Pochodze rowniez z rodziny Rakow- Mlynarzy ale tych z okolic Wlodowic-Rudnik.
Podczas intensywnych poszukiwan kilka lat temu zdobylam na aukcji dokument-prptokol z roku 1915 sporzadzony przez Wojta gminy Zarki o pretensji za zarekwirowane przez wojsko przedmioty( konie , uprzaz, woz itd) wystawione Janowi Rakowskiemu, wlascicielowi mlyna w osadzie Zarki.
Pozdrawiam serdecznie .
Beata Rakowska
Za tę wiadomość podziękował(a): Magdalena Gek

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

5 lata 2 miesiąc temu #23726 przez Magdalena Gek
Pani Beato,
Pozwoliłam sobie wysłać Pani wiadomość prywatną.
Serdecznie pozdrawiam i liczę na odpowiedź :-)
Magdalena

Magdala

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

5 lata 2 miesiąc temu #23971 przez Magdalena Gek
Pani Beato,
Będę niezmiernie wdzięczna za przesłanie skanu albo zdjęcia Pani dokumentu na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Z pewnością chodzi o tę samą osobę :-)
Pozdrawiam serdecznie,
Magda

Magdala

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

3 tygodni 1 dzień temu #42139 przez Iwona Makieła
Witam, dopiero teraz znalazłam tą stronę, od roku 1960 młyn Olesiów jest w rękach mojej rodziny mój ojciec znał właścicieli tego młyna,  mógłby wiele powiedzieć ale niestety nie żyje.

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

Czas generowania strony: 0,000 s.