Topic-icon Prośba o przetłumaczenie aktu małżeństwa z języka rosyjskiego

3 lata 5 miesiąc temu #28772 przez Wacław Jarosz
Dzień dobry,
Bardzo proszę o pomoc w przetłumaczeniu aktu ślubu prababci mojej żony.
Usiłuję tlumaczyć te akta rosyjskie samodzielnie, ale z tym mam problem, a zależy nam na informacjach, tóre tam są zawarte. Juz z góry dziękuję
Wacław
Załączniki:
The following user(s) said Thank You: Elżbieta Kowalska

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

3 lata 5 miesiąc temu #28775 przez Elżbieta Kowalska
Nr 46. Stobiecko Miejskie. Działo się w mieście Noworadomsk, dnia 28.01./10.02.1904 r., o godzinie 4:00 po południu. Oświadczamy, że w obecności świadków Kazimierza Barylskiego, lat 43, z miasta Noworadomsk i Józefa Wilskiego(?), lat 29 ze wsi Stobiecko Miejskie, obu rolników, zawarto dzisiaj ślub kościelny między Wawrzyńcem Jarosem, kawalerem, lat 19, synem zmarłego Pawła i żyjącej Marianny urodzonej Ciupińska(?), małżonków Jarosów, urodzonym we wsi Stobiecko Szlacheckie, zamieszkałym we wsi Stobiecko Miejskie, przy matce, gospodyni

i Teofilą Zajączkowską, panną, lat 22, córką żyjących Kazimierza i Józefy urodzonej Dzielec(?), małżonków Zajączkowskich, urodzoną w mieście Łódź, w Parafii Zaśnięcia Najświętszej Marii Panny, zamieszkałą we wsi Stobiecko Miejskie przy rodzicach, rolnikach. Ślub poprzedziły trzy zapowiedzi przedślubne w tutejszym noworadomskim rzymsko-katolickim kościele w dniach 11/24, 18/31 i 25.01./7.02. tegoż roku. Nowożeńcy oświadczyli, że zawarli nie zawierali umowy przedślubnej. Pozwolenie na zawarcie związku małżeńskiego od matki nowożeńca osobiście obecnej przy tymże akcie otrzymano słownie. Ślubu udzielił ks. Józef Kruszyński, wikary tutejszej parafii. Akt ten wszystkim niepiśmiennym przeczytany, przez na podpisany został.

[Parafia Zaśnięcia Najświętszej Marii Panny, czy to nie cerkiew prawosławna?]

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

3 lata 5 miesiąc temu #28778 przez Wacław Jarosz
Witam,
Bardzo serdecznie dziękuję za ekspresowe przetłumaczenie. Bardzo mnie zaskoczyła ta cerkiew prawosławna. Cały czas poszukuję Jej aktu urodzenia. Teofila miała 11 rodzeństwa z czego 9-cioro rodzilo się w Stobiecku, a ona w Łodzi. Jest to narazie zagadka dlaczego tam. Spróbuję tam dotrzeć
Pozdrawiam i jeszcze raz dziękuję
Wacław
The following user(s) said Thank You: Elżbieta Kowalska

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

3 lata 5 miesiąc temu #28788 przez Elżbieta Kowalska
Jeszcze nieraz Przodkowie Pana zaskoczą. Warto przejrzeć zasób prawosławny i alegata. Powodzenia :)

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

3 lata 5 miesiąc temu #28801 przez J K R
Tą cerkiew w Łodzi wybudowano po ich ślubie >> cerkiewlodz.pl/
tak, że może być w akcie jakiś błąd.

Pozdrawiam JKR.
The following user(s) said Thank You: Elżbieta Kowalska

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

3 lata 5 miesiąc temu - 3 lata 5 miesiąc temu #28824 przez Elżbieta Kowalska
JKR - sprawa jest dyskusyjna, ponieważ grunt pod cerkiew kupiono już w 1899 r. od kościoła katolickiego, budowę rozpoczęto w 1904, a zakończono w 1914 r. Historia prawosławia w Łodzi sięga połowy XIX w. i jest , powiedzmy, trochę burzliwa. W roku 1882, w którym urodziła się Teofila, społeczność prawosławna liczyła ok. 150 wyznawców. Dla tej nielicznej grupy, dwa lata wcześniej rozpoczęto budowę pierwszej cerkwi, dzisiejszej katedry. Czy pomylono kościół pw. Najświętszej Marii Panny (od której kupiono plac) z cerkwią pw. Zaśnięcia Najświętszej Marii Panny - trudno powiedzieć. Pisano przecież ze słuchu, ale przecież na podstawie dokumentów przedślubnych. Pierwszym źródłem, które odpowie na nurtujące pytania są właśnie alegata i od nich bym zaczęła.
The following user(s) said Thank You: J K R

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

3 lata 5 miesiąc temu #28837 przez J K R
Pani Elżbieto zgadza się jest dyskusyjny temat bo;

"Cerkiew Zaśnięcia Najświętszej Marii Panny znajduje się na cmentarzu prawosławnym (Doły) przy ul. Telefonicznej 4. Wybudowano ją z czerwonej cegły i wyświęcono w 1914 roku, inicjatorem jej wzniesienia był ks. prot. Antoni Rudlewski, ówczesny proboszcz parafii. Świątynia najczęściej służy jako kaplica cmentarna, również odbywają się w niej nabożeństwa za duszę zmarłych, a także Święta Liturgia w okresie wielkanocnym, , w dniu święta cerkwi 28 sierpnia, i 1 listopada."

Nie wdaje mi się, żeby kupowali ziemię pod budowę tej cerkwi na własnym cmentarzu prawosławnym.

I troszeczkę z historii prawosławia w tym regionie;
Od połowy XVII wieku wśród wyznawców prawosławia na terenie przedrozbiorowej Polski znaleźli się też greccy i serbscy kupcy. Uciekając przed jarzmem tureckim, przybyli oni m.in. do Piotrkowa, gdzie założyli parafię. W Łodzi pierwsi prawosławni ( zaledwie 3 osoby w 1857 roku) pojawili się w połowie XIX wieku. Dopiero w 1863 roku, podczas powstania styczniowego, tutaj przybyła większa grupa wyznawców - 37 Jekaterynburski Pułk Piechoty. Razem z żołnierzami do Łodzi przyjechał pierwszy prawosławny kapłan Jan Nikolski. Po stłumieniu zrywu narodowego nastąpiła integracja ziem polskich z Cesarstwem Rosyjskim i likwidacja autonomicznych urzędów Królestwa Polskiego. Zamiast nich pojawiły się zarządy cywilne podlegających bezpośrednio odpowiednim ministerstwom w Petersburgu. Rozpoczęła się tak zwana „depolonizacja” urzędów państwowych i zamiana urzędników wyznania rzymsko-katolickiego na ich prawosławnych odpowiedników. Zamiast policjantów- Polaków pojawili się stróże porządku z Cesarstwa; po roku 1869, gdy język rosyjski został językiem wykładowym, w Łodzi i okolicach pojawili się rosyjskojęzyczni nauczyciele.

W pierwszych latach pobytu w naszym mieście prawosławni korzystali z posługi kapelana wojskowego 37 Pułku lub udawali się do Piotrkowa Trybunalskiego, do cerkwi p.w. Wszystkich Świętych. W pierwszych dekadach po powstaniu styczniowym społeczność rosyjska w Łodzi była bardzo nieliczna: w roku 1872 w spisie stałych mieszkańców figuruje zaledwie 39 osób tego wyznania, w 1875 – 73, a w 1881 – 135. Mimo to rozpoczęły się zabiegi, by w naszym mieście wznieść świątynię prawosławną, gdyż wymagały tego względy prestiżowe: Łódź była szybko rozwijającym miastem i centrum przemysłu tekstylnego, w którym stacjonował garnizon wojskowe.

Sprawa budowy cerkwi posuwała się powoli, nieliczna i niezamożna społeczność prawosławna nie była w stanie sfinansować tego przedsięwzięcia. Sprawę przyśpieszył kolejny - nieudany - zamach na życie Aleksandra II, który miał miejsce 2 kwietnia 1879 roku. Cudowny ratunek monarchy postanowili uczcić wzniesieniem prawosławnej świątyni najznamienitsi obywatele miasta Łodzi, wśród których byli m. in. Karol Scheibler, Izrael Poznański, Juliusz Kunitzer. Komitet Budowy powołano już 6 kwietnia, architekt miejski Hilary Majewski zaprojektował budowlę, uroczyste wmurowanie kamienia węgielnego odbyło sie 8 maja 1880 roku, świątynię p.w. św. Aleksandra Newskiego, uroczyście wyświęcono 29 maja 1884 roku. Prywatni sponsorzy, żaden z których nie był wyznania prawosławnego, pokryli 86, 3 % kosztów budowy. Pozłacane utensylia dla cerkwi sprezentował sam cesarz Aleksander III."

pl.wikipedia.org/wiki/37_Jekaterynburski_Pu%C5%82k_Piechoty

Ilość wyznawców prawosławia którą Pani podała dotyczy oczywiście mieszkańców cywilnych Łodzi bo sam pułk (sądzę, że większość to wyznawcy prawosławia) to gdzieś nie mniej niż 2000 dusz :).

Pozdrawiam JKR.

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

Czas generowania strony: 0,000 s.