Topic-icon Zagadka Koniecznych z Iwanowic

1 rok 10 miesiąc temu #27658 przez GRZEGORZ BORECKI
Witam serdecznie.
Od ponad 3 lat próbuję rozwiązać zagadkę rodziny mojego 2xpradziadka Stanisława Koniecznego.
Posiadam akt ślubu Stanisława, w którym podany jest jego wiek (rocznik 1865), miejsce urodzenia (Iwanowice), oraz rodzice (Jan i Anna zd. Heluszka). Chcąc odnaleźć akt ur. przejrzałem akta z Kłobucka, Wilkowiecka, Dankowa, Krzepic, Miedźna. Aktu nie odnalazłem. Aktu zgonu nie odnajdę, gdyż według córki Stanisława a mojej prababci (żyła 93 lata), Stanisław zginął w 1905 r. w wojnie rosyjsko - japońskiej w Mandżurii.
Nie byłoby w powyższej wiadomości nic dziwnego gdybym nie natknął się przypadkiem na inny akt nie związany z moim 2xpradziadkiem, czy może jednak związany?

25.12.1918 r. w Izbiskach (parafia Miedźno, akt 171) umiera Stanisław Konieczny. Jego śmierć zgłaszają: Roch Matyszczak l.26 i Szymon Matyszczak l.40. Osoby niespokrewnione z naszą rodzin. 1918 rok to 13 lat po tym jak mój Stanisław poszedł na wojnę.
Co w tym dziwnego? W tym akcie stawiający podają iż zmarły urodził się w Szymanowicach (Iwanowicach?) i że jego rodzicami są Jan i Anna zd. Heluszka. Po czym Szymanowice są przprawione na Kamasze a Jan i Anna zd. Heluszka na Jakub i Wiktoria Fondor.

Za wszelkie podpowiedzi i Państwa spostrzeżenia z góry dziękuję ;)
PS. gdzie w Polsce są jeszcze Iwanowice oprócz tych koło Kłobucka?

Pozdrawiam
Grzegorz

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

1 rok 10 miesiąc temu - 1 rok 10 miesiąc temu #27662 przez J K R

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

1 rok 10 miesiąc temu #27707 przez Maria But
Panie Grzegorzu proszę sprawdzić na www.genealogia.pl
znalazłam akt urodzenia Stanisława Koniecznego ur.1859 akt 29 s. Jakuba i Wiktorii z Fendorów
parafia Uników wieś Kamasy /woj.łódzkie/
M.But

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

1 rok 10 miesiąc temu #27711 przez GRZEGORZ BORECKI
Witam Pani Marysiu,
Dziękuję za tą informację. Niestety to akt urodzenia Stanisława, o którym napisałem wcześniej, który umiera 25.12.1918 r. w Izbiskach (parafia Miedźno, akt 171).
To nie mój pra pra dziadek.

Pozdrawiam
Grzegorz

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

1 rok 10 miesiąc temu #27728 przez Maria But
Witam Panie Grzegorzu
szkoda , że nie o tego Stanisława chodziło.
Znalazłam jeszcze informację o urodzeniu Stanisława Konieczniaka syna Anny we wsi Iwanowice parafia Wilkowiecko w roku 1863 /akty urodzenia parafia Wilkowiecko lata 1860-1865/ akt nr 55 str.156 na FS.
"Pana" Stanisław dwukrotnie żenił się :
1 ślub w 1889 r. z panną Marianną Leszczyńską ze wsi Mokra akt 1889/30 parafia Miedźno/ i w tym czasie zapisano , że miał 26 lat co wskazywałoby na rok urodzenia 1863/
2 ślub w 1891 z Marcjanną Makles również z Mokrej akt 1891/8 i wtedy zapisano także wiek 26 lat.
z poważaniem M.But

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

1 rok 10 miesiąc temu #27729 przez GRZEGORZ BORECKI
Witam,
Pani Marysiu dziękuję za pomoc. Na wszystkie te informacje natrafiłem już wcześniej, niestety nic nie wnoszą do "zagadki".
Na akt ur. z 1863 roku też trafiłem ... tylko, że tu jest napisane "z panny Anny Koniecznianki" Skąd wic w 2 aktach ślubu Stanisława imi ojca Jan? Rozumiem, że akty w tamtych czasach księża "pisali na kolanie" ...
i wszystko jest możliwe. Zadziwiające jest to, że nigdzie nie natrafiłem na akt ślubu rodziców Stanisława, jakiekolwiek jego rodzeństwo czy akty zgonów jego rodziców ...
Może czas i jak to często bywa przypadek sprawią, iż kiedyś uda się dojść sedna ...

PS. Pani Marysiu, dotarłem do dokumentów wymieniających chłopów kupujących ziemię w Kołaczkowicach od Bolesława Kołaczkowskiego w 1872. Wśród nich jest Pani przodek Antoni But.
(nie pamitam czy już o tym Pani pisałem)

Pozdrawiam
Grzegorz

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

1 rok 10 miesiąc temu #27731 przez Maria But
Witam
Szkoda,że nic nie dały moje informacje...Ja też szukałam więcej danych o w/w Annie ale nie ma.Chciałam znaleźć Jej akt urodzenia -ani śladu.Prawdopodobnie wpisany Jej wiek jest nieprawdziwy.Nazwisko Heluszka występuje - to już dobry znak .
A jeżeli chodzi o informacje o zakupie ziemi przez mojego 2 prapradziadka to już od Pana otrzymałam Wielkie dzięki. A tak przy okazji czy słyszał Pan cokolwiek o nazwisku Giszka z Kołaczkowic /konkretnie Antonina i jej syn Ignacy / Pozdrawiam Marysia

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

1 rok 10 miesiąc temu #27732 przez GRZEGORZ BORECKI
:)
Czy Anna Heluszka leży w krgu Pani zainteresowań genealogicznych?.
Niestety, nazwisko Giszka słyszę po raz pierwszy.

PS. na nazwisko But trafiłem przeglądając (prawdopodobnie) parafię Drużbin. Stamtąd do Kołaczkowic przybyli moi Pasternakowie, Śliwki i Zagozdowie.

Grzegorz

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

1 rok 10 miesiąc temu #27750 przez Maria But
Witam
Anna Haluszka nie leży w kręgu moich poszukiwań, chciałam tylko pomóc.
Jeżeli chodzi o nazwisko GISZKA to jest córka wspomnianego wcześniej Antoniega But .Przybyła z ojcem jako wdowa z dwójką dzieci - jednego syna traci w 1873 r. a drugi Ignacy żeni się w 1902 r. z panną Antczkówną i ślad po nich się urywa...Zaciekawiła mnie ta informacja o parafii Drużbin k/Poddębic próbowałam trochę poszukać ale nic z tego nie wyszło.Gdyby Pan sobie coś przypomniał to proszę o podanie w którym roku/byłoby łatwiej szukać/
Panie Grzegorzu mam jeszcze jedno pytanie : czy orientuje się Pan kto dobrze zna parafię Miedźno?M.But

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

1 rok 10 miesiąc temu - 1 rok 10 miesiąc temu #27757 przez Piotr Lis
Iwanowicka linia Heluszków to moja linia po mieczu i najważniejsza dla mnie, opracowana przeze mnie do roku 1729. Przeszukałem swoje notatki i mogę dodać trochę informacji.

Wszystko wskazuje na to, że Stanisław Konieczniak urodzony w Iwanowicach, którego akt chrztu znajduje się w księgach parafii Wilkowiecko w roku 1863 jest poszukiwanym przez Ciebie:
familysearch.org/ark:/61903/3:1:939X-CNS...362858501&cc=2115410

Był nieślubnym dzieckiem, dlatego jest synem "panny", a swoje nazwisko zachował po matce. Panny z nieślubnymi dziećmi były uznawane za - jak by nie nazwać - gorsze, w metrykach określano je czasami jako bezmężne (eufemizm) lub jako "virgo deflorata”.

W moich notatkach udało mi się odnaleźć akt zgonu Anny z Koniecznych Heluszki (akt nr 287/1870 Kłobuck):
familysearch.org/ark:/61903/3:1:33SQ-GTR...363110601&cc=2115410
Córka Macieja i Rozalii, urodzona - jeżeli dobrze czytam - na Śląsku, żeby było ciekawiej.
Mąż: Jan Heluszka.

Tutaj jest ślub brata Anny, Filipa Koniecznego (akt nr 12/1867 Kłobuck):
familysearch.org/ark:/61903/3:1:33SQ-GP4...363081301&cc=2115410

Odnalazłem jeszcze dwa akty, które rzucają nieco światła na postać Anny: na początku odnalazłem akt zgonu Piotra Koniecznego, który także był synem nieślubnym Anny Koniecznej:
+ Konieczny Piotr akt nr 261 k. 27 1867
syn bezmężnej Anny Koniecznej
familysearch.org/ark:/61903/3:1:33S7-9P4...363087801&cc=2115410

Dopiero odnalezienie aktu urodzenia Piotra Koniecznego vel Heluszki pozwoliło kilka rzeczy ustalić:
Akt nr 96/1867 Iwanowice (parafia Wilkowiecko)
familysearch.org/ark:/61903/3:1:939X-CNS...362858901&cc=2115410

Janem wymienionym w akcie małżeństwa Stanisława Koniecznego mógł być wymieniony w akcie urodzenia Piotra Koniecznego Jan Kowalik, może był ojcem nieślubnych dzieci Anny Koniecznej i poczuł się w obowiązku być ojcem chrzestnym? Może wpisano go w akcie małżeństwa, bo był opiekunem Stanisława Koniecznego?

Nie zmienia to faktu, że nie wiadomo mi jest, skąd wzięło się nazwisko Heluszka przy Annie. Dlaczego powiązano ją z tą rodziną, skoro nie potrafię znaleźć jej aktu ślubu? Dodatkowo w akcie zgonu określona jest jako wdowa - też nie wiedzieć czemu. Jeżeli dobrze odczytuję - jej zmarłym mężem był jakiś Jan Heluszka. Może Heluszką nazywano Jana Kowalika? Nie wiem. Raczej żaden Jan Heluszka nie był jej ślubnym mężem, a ona sama była raczej "panną z dzieckiem".

Rodzicami Anny i Filipa byli Maciej Konieczko vel Konieczny i Rozalia z Kików. Ich aktu ślubu nie odnalazłem, prawdopodobnie Rozalia pochodziła z parafii za granicą ze Śląskiem, może z Bodzanowic? Tutaj jest jej akt zgonu:
+ Konieczkowa z Kików Rozalia akt nr 37 k. 118 1846 parafia Kłobuck
familysearch.org/ark:/61903/3:1:S3HT-D17...363049101&cc=2115410

A tutaj jest akt drugiego ślubu Macieja Konieczki vel Koniecznego:
Konieczko Maciej z Katarzyną Kałuzianką
akt nr 36 k. 93 1846 parafia Kłobuck
familysearch.org/ark:/61903/3:1:33S7-9P4...363073401&cc=2115410

Będę jeszcze miał w pamięci ten temat, może coś jeszcze znajdę.

w zainteresowaniach: Lis i Heluszka (Iwanowice, później Rębielice Królewskie), Włodarczyk, Sabat, Tronina (Rębielice Królewskie)

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

1 rok 10 miesiąc temu #27768 przez GRZEGORZ BORECKI
Witam Panie Piotrze,
to co Pan dla mnie zrobił to mistrzostwo świata. Jestem niezmiernie wdzięczny.
Posiadam całą genealogię Koniecznych z Iwanowic ... jednak osoba Anny Koniecznej była/jest na tyle tajemnicza że nie byłem w stanie połączyć wszystkiego w całość.

Zacznijmy od początku Maciej Konieczny ( ur. 23.02.1799 Iwanowice, w akcie urodzenia rodzice zapisani: Antoni i Justyna Niconkie - chodziło zapewne o Miconka od Mika - Kotów nie Koniecznych! a chrzestną jest Petronela Kowalik) jest synem Antoniego Koniecznego i Justyny Mika (pochodziła z Cyganki).
Maciej miał faktycznie 2 żony:
1) Rozalię Kyik zm. 24.02.1846 Iwanowice akt 38 lat 40
2) Katarzynę Kałuża

Dzieci Macieja i Rozalii: Filip, Jan, Michał, Marianna, Julianna i nasza JOANNA ANNA KONIECZNA
Dzieci Macieja i Katarzyny: Jan, Marianna, Jakub, Kazimierz, Antoni, Michał, Józefa, Jadwiga, Antonina, Zuzanna

JOANNA ANNA KONIECZNA ur. ok. 1830 roku (jak wynika z jej aktu ślubu i to by się pokrywało z jej wiekiem podanym w akcie urodzenia Stanisława) w Bażanowicach Marlu (gmina Goleszów, powiat cieszyński, woj. śląskie) - zgodnie z tym co zapisano w akcie ślubu.

Ślub JOANNY (ANNY) KONIECZNEJ z Piotrem (!) Heluszka (s. Fabian, Magdalena Leszczyńska) ma miejsce 22.08.1853 roku w Kłobucku (akt 57)

familysearch.org/ark:/61903/3:1:33SQ-GP4...363073401&cc=2115410

Czy posiada Pan w swoich zbiorach informacje o Piotrze Heluszka ? jego wspólnym potomstwie z Anną?

Wynikałoby z powyższego, iż Piotr musiał umrzeć przed rokiem 1863 i potem Anna miała nieślubne dzieci:
1) Stanisława (mój 2 x pradziadek) ur. 1863
2) Piotra ur. 1867
3) Mariannę ur. 1870, zm. 18.06.1871 Iwanowice (akt 142) mcy 6, zgon zgłasza brat Anny Filip Konieczny. Zgon Marianny wskazuje nam, iż Anna musiała umrzeć przy jej porodzie (28.11.1870).

Powyższy wywód wciąż jednak nie tłumaczy skąd w obu aktach ślubu mojego 2x pradziadka Stanisława jako ojciec figuruje Jan Konieczny, matką jest Anna z Heluszków. Pomimo tego wszystko dzięki Panu nabrało bardziej namacalnych kształtów za co jeszcze raz dziękuję.

Liczę na dalszą korespondencję.
Z pozdrowieniami!
Grzegorz

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

1 rok 10 miesiąc temu - 1 rok 10 miesiąc temu #27769 przez Piotr Lis
Nie miałem zapisanego w notatkach drugiego ślubu Piotra Heluszki, więc stąd i zamieszanie. W jego akcie można przeczytać:

"a panną Joanną Konieczną panną córką Macieja rolnika w wsi Iwanowicach zamieszkałego i zmarłej Rozalii z Kików małżonków, w Bo[d]zanowicach Śląsku urodzoną, w Iwanowicach przy ojcu mieszkającą, lat dwadzieścia dwa mającą".

Czyli tak jak pisałem wyżej - Rozalia z Kików pochodziła najpewniej z Bodzanowic, w ogóle - Kikowie to rodzina związana z parafią w Bodzanowicach, więc tam należałoby szukać aktu ślubu Macieja Koniecznego i Rozalii, a także urodzenia Joanny/Anny.

Piotr Heluszka był synem Fabiana i Magdaleny z Leszczyńskich, ur. VII 1805 w Iwanowicach [metryka Danków], jego pierwszą żoną była Małgorzata z Kitów (akt ślubu nr 35/1826 w Kłobucku).

Piotr umiera w 1857 roku:
+ Piotr Heluszka, syn Fabiana i Magdaleny z Leszczyńskich, zm. 17 I 1857 w Iwanowicach
familysearch.org/ark:/61903/3:1:33SQ-GP4...363086501&cc=2115410

Piotr i Anny z Koniecznych mają chyba tylko jednego syna - nomen omen - Jana:
Jan, syn Piotra Heluszki i Anny z Koniecznych, ur. 15 VI 1856 w Iwanowicach, metryka Wilkowiecko

Może to dlatego wpisano to imię do aktu ślubu Stanisława Koniecznego? Nie znalazłem aktu zgonu Jana Heluszki, więc kto wie.

w zainteresowaniach: Lis i Heluszka (Iwanowice, później Rębielice Królewskie), Włodarczyk, Sabat, Tronina (Rębielice Królewskie)

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

1 rok 10 miesiąc temu #27772 przez GRZEGORZ BORECKI
Witam,
kolejne moje ogromne podziękowania dla Pana!
Czy chodzi o "Bodzanowice – wieś w Polsce położona w województwie opolskim, w powiecie oleskim,
w gminie Olesno"
Czy dostępne są gdzieś on - line akta metrykalne Bodzanowic? Na szukajwarchiwach.pl są tylko z lat 1870 i 1880 wybiórczo.
Przejrzałem też akta urodzenia z Dankowa pod kątem Piotra Heluszki i w 1805 roku nie odnalazłem Piotra.
Ma pan jakiś namiar na ten akt ur.? Małe sprostowanie: Jan Heluszka (s. Piotra i Anny Koniecznej) rodzi się 14 (nie 15) czerwca 1856r. W latach 1853 (ślub Piotra i Anny)-1857 (śmierć Piotra) nie ma faktycznie innych dzieci Piotra i Anny.

Pozdrawiam
Grzegorz

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

1 rok 10 miesiąc temu #27773 przez Piotr Lis
Metrykalia z parafii Bodzanowice (pow. oleski) dostępne są tylko na mikrofilmach mormonów lub bezpośrednio w kancelarii parafialnej.

Tutaj akt chrztu Piotra Heluszki:
familysearch.org/ark:/61903/3:1:S3HT-DRK...362865001&cc=2115410

w zainteresowaniach: Lis i Heluszka (Iwanowice, później Rębielice Królewskie), Włodarczyk, Sabat, Tronina (Rębielice Królewskie)

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

1 rok 10 miesiąc temu #27774 przez GRZEGORZ BORECKI
Dziękuję za akt chrztu Piotra Heluszki. Urodzony 27 (vigesimo septima ) lipca 1805
Metrykalia z I połowy XIX wieku w kancelarii parafialnej? W parafii z tego co mi wiadomo są z ostatnich stu lat. Czy te z I połowy XIX wieku są w AP? (postaram się dowiedzieć).

Grzegorz

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

1 rok 10 miesiąc temu #27775 przez Piotr Lis
Znam parafie, w których przechowywane są metrykalia z XVIII wieku, więc to nic dziwnego.

Opieram się na informacjach z linku:
www.genealodzy.czestochowa.pl/forum/foru...lne/5577-bodzanowice

W AP w Częstochowie są tylko akta cywilne (od 1874 roku). Mikrofilmy mormonów były robione w Archiwum Diecezjalnym w Opolu, ale chyba z duplikatów. Unikaty wciąż mogą być w parafii.

w zainteresowaniach: Lis i Heluszka (Iwanowice, później Rębielice Królewskie), Włodarczyk, Sabat, Tronina (Rębielice Królewskie)

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

1 rok 10 miesiąc temu #27776 przez GRZEGORZ BORECKI
Dziękuję Piotrze.
Tutaj akt ślubu Fabiana Heluszki i Magdaleny Leszczyńskiej

familysearch.org/ark:/61903/3:1:33SQ-GP4...363098601&cc=2115410

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

1 rok 8 miesiąc temu #28303 przez Patryk But

Maria But napisał: Witam
Anna Haluszka nie leży w kręgu moich poszukiwań, chciałam tylko pomóc.
Jeżeli chodzi o nazwisko GISZKA to jest córka wspomnianego wcześniej Antoniega But .Przybyła z ojcem jako wdowa z dwójką dzieci - jednego syna traci w 1873 r. a drugi Ignacy żeni się w 1902 r. z panną Antczkówną i ślad po nich się urywa...Zaciekawiła mnie ta informacja o parafii Drużbin k/Poddębic próbowałam trochę poszukać ale nic z tego nie wyszło.Gdyby Pan sobie coś przypomniał to proszę o podanie w którym roku/byłoby łatwiej szukać/
Panie Grzegorzu mam jeszcze jedno pytanie : czy orientuje się Pan kto dobrze zna parafię Miedźno?M.But


Dzień Dobry,
Pani Mario chyba będziemy mogli sobie pomóc w sprawie rodziny BUT , bardzo proszę o kontakt mailowy - Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. (cashuuu (at) gmail (.) com)

Pozdrawiam
P.But

P. But

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

1 rok 8 miesiąc temu #28315 przez Maria But
Panie Patryku wysłałam maila ale obawiam się czy Pan go odebrał a zatem proszę o kontakt na forum TGZC-Marysia But

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

1 rok 8 miesiąc temu #28338 przez GRZEGORZ BORECKI
Witam,
temat podpięty pod moich Koniecznych ;)
Pani Marysiu, coś mi się wydaje, że na szukajwarchiwach.pl dorzucono nowe roczniki z Janiszewa m.in.
Przejrzałem pobierznie z rana rok 1866 i tam ...
akt 66 Wieś Ludomirów par Janiszew ur. Marcin Bot dn. 20.10.1866 syn Michała Bota lat 32, Bogumiły Ziemek lat 24 ...

Pozdrawiam
Grzegorz

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

1 rok 8 miesiąc temu #28345 przez Maria But
Witam
bardzo Pana przepraszam ale tak jakoś wyszło ...Nigdy nie miałam zamiaru "podpinać się" pod innych.
a za Janiszew dziękuję M.But

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

1 rok 8 miesiąc temu #28357 przez GRZEGORZ BORECKI
Witam Pani Marysiu,
absolutnie nie mam pretensji o "podpinanie się". Proszę mnie w ten sposób nie odbierać. Ja się cieszę, że ten temat żyje i już sam się podpinam ;)
Co do Butów ...
córka mojego 5x pradziadków Wawrzyńca Zagozdy i Franciszki Witek (Witaszek, Wituła) Marianna Zagozda ur. 1796 Brudzew wyszła za mąż za Józefa Bot ur. 1792 Cichów syn Walentego Bot i Reginy. Data ślubu: 23.10.1814 Brudzew (Koło) akt 8. Świadek ślubu: Wawrzyniec Zagozda ...

niestety nic nie wiadomo mi o potomstwie ...

Pozdrawiam serdecznie
Grzegorz

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

Czas generowania strony: 1.034 s.