Topic-icon szukam aktu chrztu Szczepana Lenczewskiego zm.1863-11-08 w Mstowie

2 miesiąc 1 tydzień temu #31095 przez Ewelina Biernacka
Proszę o pomoc w znalezieniu aktu chrztu,z moich wyliczeń wynika,że zmarły Szczepan mógł urodzić się w 1815r. w chwili zgonu miał 48 lat,przeszukałam zasoby family search,rok urodzeń 1815,1814 w Mstowie,ale nic nie znalazłam.

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

2 miesiąc 1 tydzień temu #31100 przez Sławomir Worwąg
Proszę przeszukać przynajmniej plus minus 5 lat, jeśli nie więcej, wiek podawany w aktach zgonów najczęściej był wiekiem orientacyjnym.

Sławek Worwąg
www.worwag.pl
The following user(s) said Thank You: Ewelina Biernacka

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

2 miesiąc 1 tydzień temu #31104 przez Tadeusz Tarnowski
Szczepan miał co najmniej 3 dzieci 1840,1845,1850 - wg wyszukiwarki TGZC, może brał ślub z Porębińską we Mstowie. Szukałbym najpierw metryki ślubu przed 1840 rokiem, - w wykazach. W metryce ślubu winien być podany dokładniejszy wiek Szczepana, i ew. miejsce urodzenia stąd i też i dokładniejsze wskazania.
Tadeusz Tarnowski
The following user(s) said Thank You: Ewelina Biernacka

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

2 miesiąc 1 tydzień temu #31108 przez awm; awm
W metryce ślubu dokładny wiek nowożeńców?
Raczej z dokładnością, z jaką pamiętali go pozostający wśród żywych ich rodzice, krewni i sąsiedzi, a z tym różnie bywało, bo nie zawsze SOBIE ZAPISALI. Plus/minus dwa lata to prawie standard, bywało i lepiej.
Znam akt, gdzie pan młody prawie 10 lat odmłodniał, o czym z aktu nie wprost wynika, że proboszcz o tym wiedział (i nie podobało mu sie to, gwoli prawdy, ale ... ślubu udzielił).
The following user(s) said Thank You: Ewelina Biernacka

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

2 miesiąc 1 tydzień temu #31111 przez Teresa Cybulska
W aktach małżeństw Mstów rok 1838 akt 34 Szczepan Lenczowski lat 21 syn Franciszka i Antoniny Kwiatkowskiej + Elżbieta Porębińska lat 20 córka Stanisława i Małgorzaty Filipkiewicz.
Niestety w sieci jest tylko księga łacińska.
Nazwisko Lenczewski przed rokiem 1838 nie występuje w aktach Mstowa.
Najlepiej w AP sprawdzić akt ślubu po polsku i alegaty.
Teresa
The following user(s) said Thank You: Ewelina Biernacka

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

2 miesiąc 1 tydzień temu #31112 przez Teresa Cybulska
Przepraszam, jest akt po polsku 1826-1844 Szczepan ur. we wsi Budzie, Rudzie . Tu by się przydała alegata.
Teresa
The following user(s) said Thank You: Ewelina Biernacka

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

2 miesiąc 1 tydzień temu #31116 przez Tadeusz Tarnowski
The following user(s) said Thank You: Ewelina Biernacka

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

2 miesiąc 1 tydzień temu #31117 przez Sławomir Worwąg

AWM napisał: W metryce ślubu dokładny wiek nowożeńców?
Raczej z dokładnością, z jaką pamiętali go pozostający wśród żywych ich rodzice, krewni i sąsiedzi, a z tym różnie bywało, bo nie zawsze SOBIE ZAPISALI. Plus/minus dwa lata to prawie standard, bywało i lepiej.
Znam akt, gdzie pan młody prawie 10 lat odmłodniał, o czym z aktu nie wprost wynika, że proboszcz o tym wiedział (i nie podobało mu sie to, gwoli prawdy, ale ... ślubu udzielił).


Tadeusz Tarnowski napisał "dokładniejszy" wiek nowożeńców. Proszę czytać uważniej. I proszę nie pisać w tak agresywny sposób w prawie każdym wpisie, bo Pan/Pani - nie znam płci, bo (ukrywasz się za pseudonimem), myślę, ze skutecznie może to zniechęcać mniej zaawansowanych genealogów do zadawania pytań na forum. O błędach w tłumaczeniach dokonywanych przez Pana/Panią nie wspomnę.

Sławek Worwąg
www.worwag.pl

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

2 miesiąc 1 tydzień temu #31127 przez awm; awm
Do Pana Worwąga.

Co do meritum: więc dnośnie dokładności czy tolerancji wieku w aktach jesteśmy raczej zgodni. Przy dość powszechnej dawniej niepiśmienności, przynajmniej sądząc o tym na podstawie aktów, różnie daty pamiętano. Bywało, że nie zawsze tylko o pamięć chodziło – przytoczony wcześniej przykład jest prawdziwy, ale proboszcza rozumiem, każda inna decyzja lepszą pewnie by nie była.

Wypowiedź dotycząca ewentualnych odczuć mniej zaawansowanych genealogów warta jest uwagi, w każdym zresztą przypadku. Jak i wypowiedź o agresji, którą Pan znalazł, jeśli Pan tak uważa.

Odnośnie ewentualnych błędów w tłumaczeniach. Nie uważam się za alfę i omegę. Jeśli Pan dostrzegł błędy, miał ku temu podstawy, przyjmuję. Pomijam palcówki, także inne małoważne drobiazgi, ale jeśli znalazł Pan błędy istotne, trzeba było zareagować od razu, uważam. Byłoby to z pożytkiem i dla osoby, która się o tłumaczenie zwróciła, i dla mnie, jeśli przeze mnie zostały popełnione. Źle, gdy się człowiek na własnych błędach nie uczy, bo o nich nie wie - popełni je ponownie.
awm

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

2 miesiąc 1 tydzień temu #31128 przez Tadeusz Tarnowski
Pozwoliłem sobie zignorować uwagi szanownej(go) koleżanki/kolegi AWM dotyczące mego wpisu nt. dokładności wieku nowożeńców.
Dodam jednakże, iż wiek jeśli był wpisywany na podstawie metryki chrztu wyciągniętej z akt parafii urodzenia, podawany był z dokładnością co do, nie tylko lat ale miesięcy i nawet dni. I to także w przypadku gdy parafia urodzenia jest tożsama z parafią zaślubin. To dotyczy okresu 1808-1825.
A swoją drogą może lepiej byłoby skupić się na rzeczywistej pomocy zgłaszającemu problem i odszukaniu metryki urodzenia z czego wynikł temat na forum.
Osobiście proponuję wieś Ruda w pow. wieluńskim. Może stamtąd przybył wolnego zawodu kuśnierz. W Rudzie par. Gidle, osoba o nazwisku Lencze(o)wski nie występuje.
The following user(s) said Thank You: Ewelina Biernacka

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

Czas generowania strony: 0.345 s.