Witam
Proszę o podpowiedź.
Otrzymałem akt ślubu z APŁódź dotyczący Parafii Ewangelickiej w Wieluniu. Myślałem jednak że właśnie tam miał miejsce ślub. Jednak na marginesie jest zapisane "Filiał Przystajnia" a ślub odbył się w Pankach. Czy śluby innego wyznania lub par mieszanych odbywały się w rodzinnych parafiach a dane przekazywano do parafii wyznaniowych, czy może istniał tutaj filiał parafii ewangelickiej?
Fragmenty: "... 11.10.1863 (...) w obecności Antoniego Kunerta dożywotnika stanu okupniczego lat 71 i Karola Fiszera, tkacza lat 57, obu w Przystajni zamieszkałych, w dniu dzisiejszym zawarte zostało małżeństwo religijne pomiędzy Janem Ruprychtem, młodzianem, lat 26 katolikiem urodzonym we wsi Lubisz pod Brzegiem, kowalczykiem, zamieszkałym w Bujakach Przystajńskich, synem lamecznego kowala i zmarłej Anny Róży z Szulców (...), z Marą Hejn lat 25 urodzoną w Ks. Opawskim na Śląsku Austriackim, córką zmarłego Benjamina, garbarza i żyjącej małżonki Teresy z Byszorfów w osadzie Bujaki Przystajńskie zamieszkałych. (...) Małżeństwo to poprzedziły zapowiedzi (...) tu w Pankach, (...) Duchowny zaś parafii Nowożeńca w Przystajni ogłosić ich wzbraniał się z powodu różnicy wyznania między Nowożeńcami.
(...) Dziecięciu które przed ślubem w pożyciu wspólnie z sobą spłodzili niniejszym aktem za własne uznają.
To ciekawa zagadka.
Zdarzały się śluby innych wyznań w parafiach katolickich, tak było np. w Kodrąbie gdzie tych ślubów było bardzo wiele. Myślę o pierwszej połowie XIX wieku.
Natomiast w cytowanym fragmencie jest: Małżeństwo to poprzedziły zapowiedzi (...) tu w Pankach,
I ten zapis nie jest prawdziwy, parafia w Pankach powstała dopiero w 1921 roku. A same Panki i okolice należały do Truskolas, byłay tam "zawirowania", zmiany granic pomiędzy Przystajnią i Truskolasami, ale Panki zawsze były przy Truskolasach, może w alegatach coś się zachowało?
Muszę uzupełnić więc podany wyżej zapis o dwa zdania.
"Działo się to w Pankach, dnia 11.10. 1863 ...
(...)Małżeństwo to poprzedziły zapowiedzie trzykrotnie ogłoszone, tu w Pankach, dziś w niedzielę i w dwóch poprzedzających dniach niedzielnych."
Na marginesie Filiał Przystajnia nr 25 (1863)
Czy na tym górniczym, hutniczym terenie mógł być jakiś filiał parafii katolickiej lub ewangelickiej?
I jeszcze pytanie. Gdzie w gminie Przystajń były owe Bujaki Przystajńskie?
Robert Kunert
Ostatnia13 lata 1 miesiąc temu edycja: Robert Kunert od.
A mnie z kolei ciekawi - dlaczego Siekierowizna jest na tej samej mapie zaznaczona nad Starą Kuźnicą, a obecnie znajduje się jakieś 6km na południe, tuż obok Węziny i Górek.
Bardzo ciekawa dla mnie informacja - dotyczy świadka (Karola Fiszera) a właściwie jego profesji. Okazuje się, że i rejon Panek trzeba uwzględnić w kwerendach.
Kolejna kwestia to małżeństwa "mieszane" (chodzi o relacje : katolicy-ewangelicy). Bardzo ważny wątek w tej dyskusji mamy w przypadku Lindowa ( i pośrednio Czarnego Lasu).
Wreszcie sprawa migracji. Zbyt często operuje się terminem "kolonia niemiecka". W wielu przypadkach jest nadużyciem. Mogą to być Morawianie, Czesi używający w pismach urzędowych języka niemieckiego, Austriacy (bardzo pojemne określenie). Uproszczeniem jest też podział na "niemieckich" protestantów i ludność katolicką.
W akcie, o którym mowa mamy przybysza z Górnego Śląska (Lubicz k. Brzegu , dziś gmina Lubsza), syna kowala, oraz pannę młodą również ze Śląska - z obszaru opawskiego(potocznie: Śląsk austriacki, w odróżnieniu od pruskiego).
Warto zwracać uwagę na takie detale. Istotna jest również chronologia osadnictwa.
Na koniec - jeśli mogę mieć prośbę - czy jest szansa, by uczestnicy Forum przesłali - w wolnej chwili - napotkane informacje o tkaczach , z przeglądanych zasobów genealogicznych.
Dane gromadzimy w Ośrodku Dokumentacji.