Topic-icon Hipoteza.

1 rok 2 dni temu #31925 przez Gwalbert (Andrzej Gnysiński)
Witam.
Jestem tu nowy, ale pragnę na forum podzielić się moim problemem genealogicznym, z którym borykam się od kilku miesięcy, nie mogę ustalić personaliów mojego 5xpradziadka Antoniego Gnysia młynarza.
Po przebadaniu wszystkich parafii moich przodków, wysnułem taką hipotezę , moim zdaniem wielce prawdopodobną.

Oto ona;


O moim problemie genealogicznym pisałem już na forum, ale w mojej ocenie pojawiły się nowe okoliczności w moich poszukiwaniach.
Tak pokrótce nakreślę obraz całości.
Pięcioro dzieci mojego 5xpradziadka Antoniego Gnysia i Zofii rodzą się w przedziale lat 1741-52 w parafii Zwoleń wieś Barycz w kolejnych latach są dwa ur. dzieci Stefana syna Antoniego w/w miejscowościach, Stefan to mój 4xpradziadek.
Poszukiwania ur. Antoniego w Zwoleniu nie przyniosły rezultatu,były przeglądane akty metrykalne ze Zwolenia ur. i mł. od połowy 17 w.
Dalsze poszukiwania to w sąsiednich parafiach od Zwolenia i od tych sąsiednich następne sąsiednie w sumie przeszukałem kilkanaście parafii bez rezultatu.
Następnie wybrałem taką opcję że może ksiądz zapisał zamiast nazwiska profesję , moi przodkowie byli rdzennymi młynarzami, ale szukając jeszcze raz tak jak napisałem wyżej żadnego ur. Antoniego Młynarza nie znalazłem.
Po analizie wszystkich metryk okazało się że jest luka w przedziale lat 1680-1740, w parafii Policzna(jedna z sąsiednich od Zwolenia) odnalazłem ur. Gnysów od 1645r.Tak że wcześniejsze i póżniejsze akty posiadam poza wymienioną luką.
Najbliżej tej luki były akty z parafii Policzna, skoro nazwiska Gnys nie odnalazłem i profesi młynarz też nie było zapisanej, obrałem taką taktykę że wynotuję wszystkich ur. o imieniu Antoni z w/w parafii i natrafiłem ur. Antoniego w 1707 r. s. Pawła ale o nazwisku Plewka a przy okazji odnalazłem jeszcze jeden akt ur. z tej samej parafii i miejscowości Czarny Las Stanisława s. Pawła Gnesio z 1706 r. w wielu aktach tak zapisywano to nazwisko jako Gnyś, Gnesio, Gniso, Gnesiow, itp.
W geneszukaczu była wymieniona miejscowość Plewka ale w okolicach Zwolenia takiej miejscowości nie znalazłem, w słowniku geograficznym ziem Polskich natrafiłem że w parafii Policzna znajdował się młyn o nazwie Plewka i to dało mi do myślenia, przejrzałem jeszcze raz akta metrykalne z parafii Policzna w FS i moim zdanie ksiądz stworzył nazwisko Plewka zapisując jak leci wszystkich co pracowali w tym młynie jako Plewka, znalazłem dziwne akty mł, że plewka żeni się z plewczyną i na początku owi ludzie nie byli wcale ze sobą spokrewnieni tylko się znali i jak napisałem wyżej ksiądz pisał wszystkim plewka a mogli mieć całkiem inne nazwiska.
Możliwe że w moim przypadku tak był skoro w 1706 rodzi się Stanisław s. Pawła Gnesio a w 1707 Antoni s. Pawła Plewki obaj urodzeni w parafii Policzna i miejscowości Czarny Las to może ksiądz zamiast nazwiska Gnesio zapisał w tym drugim ur. Plewka bo był młynarzem w tym młynie, też znalazłem zapis plewka alias młynarz, a w/w Paweł rodzi się też w parafii Policzna jako Gnys s.Jana w 1645 r.
Wracając do Zwolenia to występuje tam Zofia Gnysowa żona Antoniego jako chrzestna w 1765 r. w miejscowości Zielonka i na tej samej stronie aktu i w tej samej miejscowości jest zapisana jako Zofia Młynarka i w Policznej odnalazłem tylko jedną Zofię Młynarkę i to własnie zapisaną przy Antonim Plewce.
Czy według tego co wyżej napisałem to Antoni Plewka z Policznej i Antoni Gnys ze Zwolenia mogą być tymi samymi osobami.
Bardzo proszę o komentarze w tym ważnym dla mnie temacie.
Pozdrawiam Andrzej.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Czas generowania strony: 1.062 s.