Topic-icon Proszę o wyjaśnienie "pierwszego ślubu"

2 lata 9 miesiąc temu #23524 przez TG (Marian Gałkowski)
Bardzo proszę o wyjaśnienie określenia, które pojawia się w aktach urodzenia. Brzmi ono "(dziecię) jest spłodzone z niego (Antoniego Borowika) i Agnieszki (z) Puławskich pierwszego ślubu Borowika dwadzieścia sześć lat mającej jego małżonki". (W nawiasach dodatki moje).

Czy zwrot "pierwszego ślubu" oznacza, że matka dziecka wyszła powtórnie za mąż? W tym konkretnym przypadku oznaczało by to, że Agnieszka z domu nazywała się Puławska. Wyszła za mąż za Borowika, owdowiała, a następnie wyszła za mąż ponownie, również za Borowika.

Czy dobrze myślę? Jako bardzo początkujący genealog nie znam jeszcze tych różnych określeń wówczas stosowanych.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

2 lata 9 miesiąc temu - 2 lata 9 miesiąc temu #23525 przez krymeer (Krzysztof R. Osada)
Najprawdopodobniej tak było – „pierwszego ślubu” to spolszczone „primo voto”. Przykład – zmarła Teresa Jadwiga, córka Wincentego Wąsowicza, najpierw była żoną Hilarego Wisłowskiego, a następnie Ferdynanda Müllera.
Załączniki:
The following user(s) said Thank You: TG (Marian Gałkowski)

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

2 lata 9 miesiąc temu #23529 przez TG (Marian Gałkowski)
Bardzo dziękuję za wyjaśnienia! Ciekawe czy obaj mężowie Agnieszki byli braćmi? Będę szukał jej pierwszego męża :)

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

2 lata 9 miesiąc temu #23546 przez olaf17 (Michał Karwata)
Użycie sformułowania "pierwszego ślubu " jednoznacznie sugeruje że Agnieszka Puławska była już raz żonata. Jeśli się to pojawia w wielu aktach (z nazwiskiem Borowik) to bardzo prawdopodobne że był to brat lub ktoś z bliskiej rodziny (dość częsta praktyka)
Nie można jednak wykluczyć że wielebny pisząc lub przepisując myślami błądził daleko i dwa razy wpisał to samo nazwisko. Takie pomyłki zdarzały się dość często, nawet wpisanie nazwiska z sąsiedniego aktu. Spotkałem się nawet z późniejszym powielaniem takiego błędu w kolejnych aktach.
Najpewniejszy byłbym mając akt ślubu Antoniego i Agnieszki.

pozdrawiam
Michał
The following user(s) said Thank You: TG (Marian Gałkowski)

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

2 lata 9 miesiąc temu #23551 przez TG (Marian Gałkowski)
To sformułowanie występuje kilka razy w aktach urodzenia synów Antoniego i Agnieszki.. Wszystkie te akty zostały napisane przez tego samego organistę na przestrzeni kilku lat. Tak więc raczej nie jest to pomyłka.

Dziękuję za pomoc!

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

7 miesiąc 1 tydzień temu #33532 przez KWojciechowicz (Krzysztof Wojciechowicz)
Michał Karwata: {Użycie sformułowania "pierwszego ślubu " jednoznacznie sugeruje że Agnieszka Puławska była już raz żonata.}

Niekoniecznie jednoznaczna sugestia...... Proszę spojrzeć na dokumenty dotyczące mojego 3xpradziadka Karola Emanuela Głowińskiego i jego żony Maryanny z Dąbrowskich:

Działoszyn, 1809...Stawił się Urodzony Karol Erazm Emanuel Głowiński.... i okazał nam Dziecię ...., oświadczająć iż jest spłodzone z niego i Maryanny z Dąbrowskich, Pierwszego Ślubu Głowińskiej, trzydzieści sześć lat mającey iego małżonki.

Działoszyn 1818... Stawiła się także Urodzona Tekla Głowińska... cóka Emanuela Głowińskiego i Maryanny Dąbrowskiej..... w asystencji Matki swoiey pomienioney Maryanny z Dąbrowskich Głowińskiej, licząca lat dwadzieścia osiem Miesięcy osiem...

Jak widać, Tekla urodziła się w 1790 roku, jako córka Maryanny Głowińskiej z Dąbrowskich.
W tymże roku, Maryanna Głowińska z Dąbrowskich miała 17 lat – czyli trudno przypuszczać, aby była wdową po jakimś innym Głowińskim!

Pozdrawiam
Krzysztof
The following user(s) said Thank You: TG (Marian Gałkowski)

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

7 miesiąc 1 tydzień temu #33533 przez Piotr Gerasch (Piotr Gerasch)
Replied by Piotr Gerasch (Piotr Gerasch) on topic Proszę o wyjaśnienie "pierwszego ślubu"
Pierwszego ślubu nie oznacza, że była już raz mężatką. Oznacza nie mniej, nie więcej, jak ma na nazwisko przy pierwszym ślubie

Piotr

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

7 miesiąc 1 tydzień temu #33542 przez TG (Marian Gałkowski)
Rzeczywiście przykład Tekli i Maryanny bardzo dużo wyjaśnia. Drążąc temat, ale już raczej z czystej ciekawości, czy w takim razie widzieliście kiedyś sformułowanie "drugiego (ew. wtórego) ślubu"?

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

7 miesiąc 1 tydzień temu #33547 przez Florian27 (Michał Urbaniak)
Ja bodaj w Jaworznie spotkałem się z zapisami w aktach urodzenia urodzone z X, "pierwszego ślubu jego małżonki", co w tym przypadku oznaczało, że rodzice dziecka są dla siebie pierwszymi małżonkami (czyli pobierali się jako młodzian i panna).
The following user(s) said Thank You: TG (Marian Gałkowski)

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

7 miesiąc 1 tydzień temu #33548 przez TG (Marian Gałkowski)
No tak, teraz to już jednoznacznie wynika jak należy rozumieć określenie "pierwszego ślubu". Dzięki!

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

7 miesiąc 1 tydzień temu #33549 przez Florian27 (Michał Urbaniak)
Proszę, załączam jeden taki akt - urodzenia mojej przodkini.



Parę razy spotkałem się z tym, że pisano o nazwisku pierwszego męża, co mnie zdziwiło (mówimy o rodzinach chłopskich). W innym akcie, kiedy syn mojej przodkini brał ślub, wpisano przy niej "po drugim mężu X".
Załączniki:
The following user(s) said Thank You: TG (Marian Gałkowski)

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

7 miesiąc 1 tydzień temu #33573 przez TG (Marian Gałkowski)
Sformułowanie "po drugim mężu X" jest jasne. Podobnie jak dopisek o ślubie (powtórnym) na marginesie aktu urodzenia Katarzyny Hamary: "Katarzyna Hamara wdowa Gałkowska (...) zawarła związek małżeński z Walentym Wojczyk wdowiec(...)".
Dzięki wszystkim za rozwiązanie "zagadki"!

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Czas generowania strony: 0.640 s.