Topic-icon Borowno (Przystajń?) Sebastian Gałkowski (Goła?)

5 miesiąc 3 tygodni temu #33723 przez TG (Marian Gałkowski)
Poszukuję aktu małżeństwa i aktu urodzenia Sebastiana Gałkowskiego.
W 1795 r. urodziło się pierwsze z jego kilkorga dzieci, więc przypuszczam, że ślub wziął niewiele wcześniej z Marianną Kmiecik. Wiem, że w latach 1795 – 1816 (rok śmierci) mieszkał w Borownie. Był majstrem szewskim.
Niestety wśród skanów na stronie familysearch.org nie ma aktów małżeństwa z tych lat. Poszukując aktu urodzenia w okolicznych parafiach (zakładam, że urodził się poza parafią Borowno, bo w aktach urodzenia z Borowna z lat 1772 – 1779, plus spory margines w obie strony, nie znalazłem jego aktu urodzenia) natknąłem się na akt ur Fabiana Sebastiana Goły (mianownik: Goła) we wsi Borowe parafia Przystajń z roku 1762, którego ojcem chrzestnym był majster szewski (który mógł chrześniaka nauczyć zawodu???).
Czy ten Fabian Sebastian Goła mógł być poszukiwanym przeze mnie Sebastianem Gałkowskim? W niektórych aktach (a bardzo często w aktach dotyczący małżeńst jego dzieci) Sebastian został zapisany pod nazwiskiem Gołkowski. Zapewne nazwisko Gołkowski/Gałkowski mogło pochodzić od nazwiska Goła. Wiele by wyjaśnił akt małżeństwa, w którym by były wymienione imiona jego rodziców, co by potwierdziło lub wykluczyło, że Fabian Sebastian Goła to mój przodek.
Wiem też już, że często dawano te dwa imiona razem, a następnie pozostawano przy tym drugim, tak więc Fabian Sebastian mógł w dorosłym życiu używać tylko imienia Sebastian.
Proszę o pomoc osoby bardziej doświadczone ode mnie, początkującego amatora genealogii.
NB: czy fakt, że na stronie familysearch.org nie ma skanów z pewnych lat parafii Borowno, oznacza, że tych metryk nie ma nigdzie?

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

5 miesiąc 3 tygodni temu #33727 przez Molencki (Rafał Molencki)
To może być ta sama osoba. Wśród moich przodków z tego samego czasu (II poł. XVIII w.) kilku w dorosłym życiu używało właśnie drugiego imienia. Alternacje Gała/Goła/zdrobnienie Gołka/Gołkowski/Gałkowski zdarzają się (widzę wszystkie te formy w Borownie w tym czasie, a mieszanie A i O w dialekcie małopolskim jest częste): u mnie np. Chodak-Chodakowski, Kasprzyk-Kasprzykowski, Kozieł-Kozłowski. Zatem akt Fabiana Sebastiana Goły, który wczoraj Panu tłumaczyłem, zapewne dotyczy Sebastiana Gałkowskiego - argument szewski też jest istotny. Widzę też, że w tym samym roku 1762 urodziła się Marianna Kmiecik z Grabowej, jego żona, córka Jana i Katarzyny.
Jeśli nie ma czegoś z diecezji częstochowskiej na FS, to zapewne nie ma też w AA w Częstochowie - zatem księgi małżeństw z tej parafii z tego okresu pewnie się nie zachowały. Ale nawet gdyby się odnalazły gdzieś indziej, nie byłoby w nich imion rodziców młodożeńców, których w XVIII w. jeszcze nie podawano.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

5 miesiąc 3 tygodni temu - 5 miesiąc 3 tygodni temu #33746 przez margoli13 (Marek Golachowski)
Z własnego doświadczenia (również skromnego) mogę potwierdzić, iż odnalezienie aktu małżeństwa może Panu nie pomóc. W akcie ślubu mojego przodka Mateusza Golakowskiego z 1789r. są tylko imiona i nazwiska młodych i dane świadków. Ciekawe, że w akcie jego zgonu z 1811r. również nie podano imion rodziców, a zgon zgłaszał brat zmarłego, zatem powodem braku imion na pewno nie była ich nieznajomość. W ten sposób również utknąłem, bo aktu urodzenia nie mogę odnaleźć - prawdopodobnie Mateusz urodził się w innej parafii.

Marek Golachowski

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

5 miesiąc 2 tygodni temu #33770 przez TG (Marian Gałkowski)
Serdecznie dziękuję Panom Rafałowi i Markowi za cenną pomoc i informacje.
Panie Rafale, brat mojej babci od strony mamy nazywał się Kasprzycki. Pan wspomina nazwiska Kasprzyk-Kasprzykowski. „Moi” Kasprzyccy nieraz używali nazwiska Kasprzyk. Może mamy wspólnych przodków? W/w Kasprzycki miał na imię Marian, ur. 1910 na Ostatnim Groszu, zm. 1955 w Australii. Jego siostry to Marianna, po mężu Borowik, i Helena, po mężu Mikołajczyk. Ich ojciec miał na imię Krzysztof ur 1880 zm przed 1961, a matką była Franciszka zd. Kisiel. Mieszkali na Ostatnim Groszu. Gdyby to była również Pańska rodzina, to będę wdzięczny za możliwość wymienienia się informacjami o nich.
Dziękuję Panu także za informację o żonie Sebastiana, Mariannie Kmiecik, której aktu urodzenia dotąd nie potrafiłem znaleźć. Dzięki Pana informacjom, już go mam!
Panie Marku, Pańskie nazwisko chyba również mogło niegdyś mieć coś wspólnego z wersją „Gałkowski”. Być może oba wywodzą się od nazwiska Gała/Goła. Spotkałem się też z wersją Gołygowski, ale nie potwierdziłem jeszcze związku z moimi przodkami.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

5 miesiąc 2 tygodni temu - 5 miesiąc 2 tygodni temu #33771 przez Molencki (Rafał Molencki)
'Moi' Kasprzykowie-Kasprzykowscy byli tylko spowinowaceni z moimi przodkami. Mieszkali w Suliszowicach (parafia Przybynów) i było to na przełomie XVIII i XIX wieku (przez pewien czas byli wójtami), ale widzę w naszej wyszukiwarce, że było ich sporo w różnych miejscowościach w całej parafii - 134 chrzty, a we wszystkich naszych indeksach ponad 1000 chrztów. To popularne nazwisko wywodzące się od imienia Kacper.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

5 miesiąc 2 tygodni temu #33772 przez TG (Marian Gałkowski)
To chyba inni Kasprzykowie/Kasprzyccy. Wspomniany przeze mnie Krzysztof (mój pradziadek) urodził się około 1880 roku w Winiarach parafia Stary Korczyn - to obecne województwo świętokrzyskie. Utknąłem w poszukiwaniach internetowych właśnie na nim - mam jego akt małżeństwa zawartego w 1904 roku w kościele św. Zygmunta i stąd wiem, gdzie się urodził i że jego rodzicami byli Ludwik i Marianna zd. Badoń. Jednak nie umiem znaleźć aktów ze Starego Korczyna - zapewne są w Archiwum Archidiecezji Kieleckiej, a ich zasoby chyba nie są dostępne w internecie.

Jeszcze raz dziękuję, Panie Rafale, za wszystkie informacje!

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

5 miesiąc 2 tygodni temu #33773 przez Molencki (Rafał Molencki)
Myślę, że księgi z tego okresu będą jeszcze w parafii w Starym Korczynie. W archiwum diecezjalnym są księgi chrztów do 1864:

parafie.genealodzy.pl/index.php?op=pr&pid=8094

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

5 miesiąc 2 tygodni temu #33774 przez TG (Marian Gałkowski)
Dzięki za ten link. Nie wiem czemu, ale na stronie parafie.genealodzy gdy klikam na dekanacie Nowy Korczyn nie pokazują się żadne parafie. Zresztą tak samo jest z innymi dekanatami.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Czas generowania strony: 0.252 s.