Topic-icon Lipicze

11 lata 6 miesiąc temu #1226 przez Majka Dąbrowska
Lipicze was created by Majka Dąbrowska
Jeszcze raz ja :) Czy ktoś może zna historię dworu w Lipiczach? W internecie nic nie mogę znaleźć :( Tylko tyle co w Słowniku Geograficznym zamieszczonym tu w linkach...
Pozdrawiam. Majka

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

11 lata 6 miesiąc temu - 11 lata 6 miesiąc temu #1227 przez Michał Jakubowski
Proszę zapytać autora strony www.bobrzynski.republika.pl/ , na której wieś ta jest wymieniana w czyichś wspomnieniach.
Na stronie 74.125.77.132/search?q=cache:1gvd0ExBAsI...liza_zasobow_kulturo napisano: "Wieś folwarczna, której ostatnim właścicielem był Stanisław Ziółkowski, wnuk oficera napoleońskiego, zesłany za działalność patriotyczną na Syberię; skąd powrócił dopiero po przewrocie bolszewickim w 1917 roku, cudem unikając śmierci z rąk czerwonoarmistów.
Na pamiątkę ocalenia wybudował kapliczkę, stojącą do dziś przy drodze. Pochowany
w rodzinnym grobowcu na cmentarzu w Kłomnicach. Po 1945 r. w majątku działał Państwowy Ośrodek Maszynowy. Obecnie - własność prywatna.
"
Na stronie gminy Kłomnice jest wzmianka, że na miejscowym cmentarzu znajduje się "Grób Stanisława i Juliany Ziółkowskich – właścicieli majątku w Lipiczach"
Wiem, że to mało, ale może z kontaktu z pierwszej w/w strony coś wyniknie ...

Michał

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

11 lata 6 miesiąc temu #1228 przez Mariusz Kolmasiak
Ja z kolei proponowałbym skontaktowanie się z parafią, do której Lipicze należą. Jako że są one zaraz za Kłomnicami, to zapewne tam należy zadzwonić lub pojechać. Możliwe, iż proboszcz zbiera publikacje na temat zarządzanej przez siebie parafii, w tym wchodzących w jej skład wiosek. Niektórzy księża, z jakimi miałem kontakt, tak właśnie robili. Ewentualnie może on wskazać osoby interesujące się historią tego regionu.

Polecałbym także skontaktowanie się z obecnymi właścicielami dworu, może próbowali oni ustalić historię nabytej przez siebie własności. Niekoniecznie tak oczywiście musiało być, ale moim zdaniem warto spróbować.

Pozdrawiam
MK

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

11 lata 6 miesiąc temu #1233 przez Majka Dąbrowska
Replied by Majka Dąbrowska on topic Odpowiedź:Lipicze
Dziękuję bardzo. Lipicze interesują mnie, ponieważ mam podejrzenia(może fałszywe), że ów Stanisław Ziółkowski był bratem lub kuzynem mojego pradziadka. Niestety nie znam miejsca urodzenia pradziadka. Internet jest bardzo pomocny, ale nie daje odpowiedzi na wszystkie pytania.
Moja rodzinka migrowała i migruje:D zastraszająco:) utrudniając mi życie:D bo sama prowadzę poszukiwania. Pomysł szukania wszystkim się podoba, ale pomocy nie ma... Pozdrawiam serdecznie.

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

11 lata 6 miesiąc temu #1234 przez Mariusz Kolmasiak
Polecałbym zatem spróbować ustalić miejsce jego urodzenia poprzez akt zgonu (czasem zamieszczano w nim taką informację) lub poprzez akt ślubu pradziadków. Choć w ten sposób nie zawsze da się ustalić pożądane informacje. Wiem to z doświadczenia. Od kilku lat z bardzo miernymi skutkami poszukuję informacji na temat moich praprapradziadków Aleksandra i Antoniny Dobrzańskich. O nim nie wiem w zasadzie nic, natomiast jedyną pewną wiadomością dotyczącą jej osoby jest data zgonu, gdyż udało mi się dotrzeć do aktu.

No i pozostają jeszcze dzieci. W przypadku, gdy nie wiadomo gdzie przodkowie brali ślub można do takiej informacji jeszcze dotrzeć po urodzeniach ich dzieci. Choć i to nie jest niezawodna metoda – w opisywanym wyżej przypadku wciąż nie mogę namierzyć ich najstarszego syna, co uniemożliwia mi dalsze poszukiwania.

Reasumując, w przypadku takich migrujących przypadków jest to chyba jedyna metoda poszukiwań, choć nie zawsze skuteczna. Praca żmudna, ponieważ czasem trzeba przeszukać kilkanaście sąsiednich parafii, i nie zawsze przynosi to skutek. Jednak warto próbować, to pewne!

Powodzenia w poszukiwaniach!

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

11 lata 6 miesiąc temu #1235 przez Majka Dąbrowska
Replied by Majka Dąbrowska on topic Odpowiedź:Lipicze
Będę szukała. Muszę moich przodków odnaleźć, bo nie chcę, by byli bezimienni...

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

11 lata 6 miesiąc temu #1236 przez Mariusz Kolmasiak
„Muszę moich przodków odnaleźć, bo nie chcę, by byli bezimienni”

Dobrze ujęta w słowa idea, która przyświeca nam wszystkim.


Pozdrawiam!

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

11 lata 6 miesiąc temu #1307 przez Anna Fukushima
Replied by Anna Fukushima on topic Odpowiedź:Lipicze
Dzien dobry,

Znam Lipicze z opowiadan rodzinnych. Otoz siostra mojego dziadka Wladyslawa (z domu Slomka) wyszla za maz za syna Stanislawa Ziolkowskiego - Juliana. Mieszkala w Lipiczu do okresu wywlaszczenia.
Grob Stanislawa Ziolkowskiego herbu Korczak i jego syna Juliana (a nie jak podane na stronie internetowej - Juliany) znajduje sie na cmentarzu w Klomnicach. Zona Juliana - Wladyslawa pochowana jest na cmentarzu Kule w Czestochowie. Natomiast dziadek Stanislawa Ziolkowskiego jest pochowany na starym cmentarzu w Radomsku. Bylam tam 2 lata temu i zrobilam zdjecia starego grobu z konca XIX wieku.
Z majatku w Lipiczu pozostala aleja prowadzaca od drogi do dawnego dworu, kilka wiekowych kasztanow, kapliczka o ktorej jest wzmianka na internecie. Stoi na rozdrozu, pod bardzo starymi brzozami. Zrobilam zdjecie latem bedac tam z moim mezem.
Moja mama i ciocie bywaly w Lipiczu i pamietaja dobrze ten majatek. Ja staram sobie go wyobrazic na podstawie ich opowiesci i zdjec z domowego archiwum.

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

11 lata 6 miesiąc temu #1308 przez Majka Dąbrowska
Replied by Majka Dąbrowska on topic Odpowiedź:Lipicze
Posiadam jedynie zlepek informacji. Ciężko z tego wysnuć jakąś całość. Moja prababcia urodziła się w Szymanowie pod Warszawą. Jej ojciec miał na imię Michał (to wiem od marca tego roku), nie wiem gdzie się urodził.
Rodzinę prababcia miała też w Rzerzęczycach. Mieszkała jakiś czas w Częstochowie i Radomsku. Posiadam kilka zdjęć (typu Cabinet Portrait) datowanych między 1910 - 1919 rokiem. Na wzorze do haftu z 1883r. występuje jeszcze miejscowość Dąbie (ale co do tego też nie mam pewności).
Nie wiem jak rozległa była rodzina Ziółkowskich. Może to zwykła zbieżność nazwisk. Serdecznie pozdrawiam. Majka

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

11 lata 6 miesiąc temu #1309 przez Majka Dąbrowska
Replied by Majka Dąbrowska on topic Odpowiedź:Lipicze
Może komuś uda się odczytać bazgrołki mojej ciotecznej prababki? :) Moim zdaniem napisano tam: Cela Ziółkowska, Dąbie 30 V (18)83r.
Załączniki:

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

11 lata 6 miesiąc temu #1310 przez Majka Dąbrowska
Replied by Majka Dąbrowska on topic Odpowiedź:Lipicze
I jeszcze ukochane zdjęcie mojej prababci. Może w archiwum rodzinnym, ktoś będzie miał podobne zdjęcie?...
Załączniki:

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

11 lata 6 miesiąc temu #1311 przez Andrzej Kuśnierczyk
Chodzi chyba o dzisiejsza dzielnicę Częstochowy- niegdyś osobna administracyjnie jednostka - wieś Dąbie , pierwotnie osada młynarska.
Proszę jeszcze o jakieś dane o Ziółkowskich.

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

11 lata 6 miesiąc temu #1312 przez Anna Fukushima
Replied by Anna Fukushima on topic Odpowiedź:Lipicze
Kapliczki i krzyże przydrożne

W podzięce za uratowanie z rosyjskiej niewoli

Krzysztof Wójcik





Nieopodal Kłomnic, tuż za rozwidleniem dróg na „podwójnym” moście, na tzw. „Brygidce” zobaczyć można niepozorną kapliczkę. Znajduje się po lewej stronie szosy prowadzącej do Gidel wśród trzech wyniosłych drzew: dwóch wiązów i dębu. Rozgranicza w tym miejscu grunty Kłomnic i Lipicza. Zbudowana jest z czerwonej cegły, teraz jednak już otynkowana. We wnęce od frontu umieszczona jest figura Matki Bożej z płaskorzeźbą Jasnej Góry u stóp, a szczyt zwieńcza żelazny krzyż.
Fundatorem kapliczki był dziedzic pobliskiego majątku Lipicze. Dziedzic Stanisław Ziółkowski był wnukiem oficera Wojsk Polskich Królestwa Kongresowego i napoleończyka Marcina Ziółkowskiego, który w latach 20. XIX w. osiadł w Radomsku. Odziedziczył po nim również gorący patriotyzm. Naraził się więc swoją postawą władzom carskim, a te w 1914 r. aresztowały go i wywiozły na Sybir.
Dalsze dzieje są już legendarne. Po rewolucji bolszewicy wiedzeni klasową nienawiścią skazali go, jak zresztą wielu ziemian w niewoli, na śmierć. Legenda mówi, iż Ziółkowski znęcił mającego go rozstrzelać Rosjanina obietnicą nagrody. Tak więc wrócił do Polski nasz zesłaniec w towarzystwie niedoszłego oprawcy. Na granicy swej ziemi podziękował Bogu i Najświętszej Panience za uratowanie i w tym miejscu postawił kapliczkę.
Według relacji starszych mieszkańców, w pobliżu była studnia z ławeczką i kubkiem dla spragnionych pielgrzymów i zwykłych przechodniów. Po studni nie ma dziś śladów. W pobliżu za kapliczką wybudowano w latach 30. XX w. szosę Częstochowa-Radomsko i tylko drzewa, w cieniu których kapliczkę wybudowano, jak stały tak stoją.

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

11 lata 6 miesiąc temu #1313 przez Majka Dąbrowska
Replied by Majka Dąbrowska on topic Odpowiedź:Lipicze
Znów mnie rozłączyło... ech ta bateria i kabelki:D Trochę techniki i człowiek się gubi:D
O trzech siostrach Ziółkowskich wiem na pewno: Maria, Florentyna i Anna. Wiem, że jakaś rodzina Ziółkowskich mieszkała w Żyradowie, Wałbrzychu, Szymanowie, Hermanowie, Kłomnicach, Dąbiu, Sosnowcu i Rzerzęczycach.
Wszystko to przypomina szukanie igły w stogu siana. Ja jestem prawnuczką Anny. Jeśli ktoś chciałby się ze mną skontaktować w tej sprawie, to podaję też nr Gadu Gadu - bywam późnym wieczorem: 7527240
Serdecznie pozdrawiam. Majka

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

11 lata 5 miesiąc temu #1385 przez Agata Grzybowska
Znalazłam Pani pytania dotyczące Lipicza i Ziółkowskich.Zbierając dokumentację do mojej pracy doktorskiej natrafiłam także na luźne informacje o Lipiczu i Ziółkowskim. Proszę jednak o kontakt na mój e-mail Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

7 lata 2 miesiąc temu #12635 przez Andrzej Kuśnierczyk
Mam następujący passus z aktu notarialnego z 1876 r.:

"Ze śmiercią Józefy z Kiedrzyńskich Brzozowskiej - żony Wojciecha Brzozowskiego- zgasłej bezdzietnie stworzył się spadek 2650 Rubli srebrem hipotecznie zabezpieczony na dobrach Lipicze".

Rodzoną siostrą Józefy była Eleonora z Kiedrzyńskich Witkowska, w 1876 mieszkanka Częstochowy. Do sporządzenia działu po zmarłej siostrze Eleonora ustanowiła plenipotencję dla Marcelego Dutkowskiego. (Kancelaria notariusza Serafina Górskiego, rep. 151)

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

5 lata 11 miesiąc temu - 5 lata 11 miesiąc temu #19042 przez Krzysztof Łągiewka
Replied by Krzysztof Łągiewka on topic Lipicze
15.06.1806 r. Jan Bonin Saryusz ze Sławianowa Sławianowski, syn Józefa cześnika inowrocławskiego i Konstancji z Daniszewskich sprzedał dobra Lipicze Janowi Nepomucenowi Korabicie z Niewodnicy Brzozowskiemu dziedzicowi dóbr Waleńczów i Huta, Radcy Departamentu Kaliskiego i Sędziemu Pokoju Powiatu Częstochowskiego, synowi Jakuba Brzozowskiego skarbnika Smoleńskiego i Salomei z Oyrzanowskich. Ponieważ akt sprzedaży zaginął w czasie działań wojennych, przeto 23.05.1812 r. akt ten powtórzono przed notariuszem. Cena: 150.000 zł.
23.08.1823 r. Edward de Kerków porucznik wojsk Jego Królewsko Pruskiej Mości w Regimencie pierwszym Kirasjerów księcia Fryderyka, zamieszkały we Wrocławiu nabył dobra Lipicze od Jana Nepomucena Brzozowskiego za 150.000 zł.
25.01.1830 r. dobra Lipicze w drodze wywłaszczenia zostały sprzedane na publicznej licytacji w Trybunale Kaliskim za 105.000 zł. Nabyła je Karolina Tyszkiewicz.
Karolina Tyszkiewicz aktem z 14.06.1830 r. odstąpiła te dobra Juliuszowi i Benignie Brzozowskim, dzieciom Jana.
2/14.04.1842 r. Benigna Brzozowska zamężna Soldenhoff odstąpiła swoją część swemu bratu Juliuszowi Brzozowskiemu.
8/20.10.1842 r. Juliusz Brzozowski dziedzic dóbr Waleńczów sprzedał Lipicze starozakonnemu Hertzowi Kohn.
Hertz Kohn aktem z dnia 22.12.1844/3.01.1845 r. do własności tychże dóbr dopuścił swą żonę Fannę z Markusfeldów Kohn.
Po śmierci Fanny z Markusfeldów Kohn należąca do niej połowa dóbr Lipicze przeszła na jej czworo dzieci: Wolfa, Simchę Esterę, Józefa i Ryklę co zatwierdzono 26.08/7.09.1853 r.
Hertz Kohn aktami z dni: 23.12.1855/3.01.1856, 24.11/6.12.1858, 18/30.06.1859 r. nabył części Lipicza należące do Wolfa, Simchy Estery i Józefa Kohn.
Hertz Kohn zmarł w Częstochowie 31.10/12.11.1862 r. w wieku 62 lat. Pozostawił po sobie owdowiałą (trzecią) żonę Gołdę z Tikliszów oraz dzieci: Zelmę i Leoparda. Z pierwszej żony Henali z Kohnów pozostały przy życiu dzieci: Markus, Morytz Michał i Izaak. Z drugiej żony Fanny z Markusfeldów pozostały przy życiu dzieci: Wilhelm, Emilia i Rykla.
Na skutek postępowania spadkowego właścicielami dóbr Lipicze stali się: 1.Mojżesz vel Moritz Michał, 2.Markus, 3.Izaak, 4.Wilhelm, 5.Symcha Emilia vel Estera zamężna Krantz, 6.Ryfka zamężna Ejbenszitz, 7.Zelma, 8.Lewek - rodzeństwo Kohn oraz 9.Józef Kohn, syn Józefa, a wnuk Hertza Kohn.
7/19.08.1863 r. Markus Kohn sprzedał swą część Franciszkowi Grudzińskiemu.
8/20.12.1865 r. Markus Kohn nabył pozostałą część dóbr Lipicze od spadkobierców Hertza Kohna i aktem z dnia 22.04/4.09.1866 r. sprzedał ją Franciszkowi Grudzińskiemu za 30.000 rubli.
22.06/4.07.1868 r. Franciszek Grudziński sprzedał dobra Lipicze Józefowi Gliwiczowi za 24.000 rubli tj. 160.000 zł.
10/22.06.1872 r. Józef Gliwicz sprzedał Lipicze Julianowi Ziółkowskiemu za 24.000 rubli.
Julian Ziółkowski zmarł w Lipiczach 6.03.1882 r. o 5 po południu, lat 62, był wdowcem, synem Marcina podsędka okręgu radomskiego i Marcjanny z Dzierzgowskich z Radomska.
Na skutek postępowania spadkowego zatwierdzonego sądownie 4/16.06.1885 r. właścicielem dóbr został Stanisław Jan Ziółkowski, syn Juliana.
W 1886 r. dobra Lipicze miały powierzchnię 522 mórg i 281 prętów. Do roku 1939 obszar dóbr zmniejszył się na skutek częściowej parcelacji i likwidacji serwitutów.
31.08.1927 r. dobra Lipicze od Stanisława Juliana Ziółkowskiego nabyli: Julian Zygmunt Ziółkowski i Zuzanna Emilia Małgorzata Messing za 300.000 zł.
7.08.1928 r. Julian Zygmunt Ziółkowski nabył należącą do Zuzanny Emilii Małgorzaty z Messingów Ziółkowskiej jej część dóbr za 150.000 zł.
12.11.1940 r. majątek Lipicze objął Józef Deplewski jako treuhander na polecenie kreislandwirta Müllera z Radomska.
14.02.1945 r. dobra Lipicze zostały przejęte przez Skarb Państwa i przekazane w tymczasowy zarząd Bronisławowi Dębskiemu. Wedle obliczeń majątek Lipicze posiadał wtedy powierzchnię 238 ha. Majątek Lipicze rozparcelowano pomiędzy 75 osób.
Za tę wiadomość podziękował(a): Anna Fukushima, Paula M

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

5 lata 11 miesiąc temu #19045 przez Andrzej Kuśnierczyk
Replied by Andrzej Kuśnierczyk on topic Lipicze
Nr aktu zgonu Hertza Kohna: 94.
[jego syn z trzeciego małżeństwa : Leopold; imię pierwszej żony Hertza Kohna: Hendla].
Przypadek zrządził, że wczoraj ten akt miałem w ręce.
Pisownię każdorazowo konsultujemy z naszym ekspertem Wiesławem Paszkowskim.
W Ośrodku Dokumentacji trwają prace nad leksykonem częstochowian wyznania mojżeszowego.
Za tę wiadomość podziękował(a): Anna Fukushima

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

5 lata 11 miesiąc temu #19046 przez Andrzej Kuśnierczyk
Replied by Andrzej Kuśnierczyk on topic Lipicze
Panu Krzysztofowi dziękuję (także w imieniu p. Anny Fukushimy) za bardzo istotne dane dotyczące właścicieli Lipicza i transakcji majątkowych.

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

5 lata 11 miesiąc temu - 5 lata 11 miesiąc temu #19060 przez Krzysztof Łągiewka
Replied by Krzysztof Łągiewka on topic Lipicze

Nr aktu zgonu Hertza Kohna: 94.
[jego syn z trzeciego małżeństwa : Leopold; imię pierwszej żony Hertza Kohna: Hendla].
Przypadek zrządził, że wczoraj ten akt miałem w ręce.
Pisownię każdorazowo konsultujemy z naszym ekspertem Wiesławem Paszkowskim.
W Ośrodku Dokumentacji trwają prace nad leksykonem częstochowian wyznania mojżeszowego.


Dziękuję za sprostowanie. Personalia Żydów stanowią duży problem. Bazuję na dokumentach źródłowych, wytworzonych przez urzędy. Zauważyłem że często ówcześni urzędnicy w różny sposób zapisywali imiona i nazwiska Żydów, co oznacza, że i oni sami nie byli pewni prawidłowej pisowni. Przykładowo również w aktach dóbr Lipicze pisze się najpierw o Rykli, a póżniej Ryfce, córce Hertza Kohna. Ze zgromadzonych materiałów wynika, że była to jedna i ta sama osoba. Ale jakie było jej prawdziwe imię? Rykla czy Ryfka?
Dobrze, że dzięki p. Wiesławowi Paszkowskiemu da się to jednoznacznie wyjaśnić. Będę wdzięczny za dokonywanie korekty personaliów żydowskich na bieżąco.
Za tę wiadomość podziękował(a): Anna Fukushima

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

5 lata 11 miesiąc temu #19070 przez Krzysztof Łągiewka
Replied by Krzysztof Łągiewka on topic Lipicze
AP Częstochowa
Notariusz Truszkowski, sygn. 3
Nr 15 z 18.01.1819. Stanisław Ciszkowski, naddzierżawca ekonomii Poczesna sprzedał zboże za 6000 zł Marcinowi Ziółkowskiemu, porucznikowi wojsk polskich zamieszkałemu w Lublińcu.
Nr 23 z 1.02.1819. Herszlik Balsam dzierżawiący połowę wsi Huta Stara od jej właściciela Jana Trepki, odstąpił tę dzierżawę Marcinowi Ziółkowskiemu, porucznikowi wojsk polskich.

USC Kłomnice
Akt nr 68 z 21.10.1934, godzina 11. Tego samego dnia o 2 zmarł w majątku Lipicze Stanisław Julian Ziółkowski, obywatel ziemski, właściciel majątku Lipicze, wdowiec, lat 71 mający, urodzony w majątku Marzęcice ziemi piotrkowskiej, a zamieszkały w Lipiczu, syn Marcina Ziółkowskiego i Bronisławy Józefy z Bujakiewiczów obywateli ziemskich. Świadkowie: Aleksander Chrzanowski właściciel majątku Rzeki i Jakub Nowak rządca majątku Lipicze.

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

5 lata 11 miesiąc temu #19072 przez Włodzimierz Stefani
Replied by Włodzimierz Stefani on topic Lipicze

(...) syn Marcina Ziółkowskiego i Bronisławy Józefy z Bujakiewiczów obywateli ziemskich.


Stanisław Julian Ziółkowski był synem Juliana Józefa Stanisława i BJB. Marcin Ziółkowski był jego dziadkiem.

pozdrowienia
ws

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

5 lata 11 miesiąc temu - 5 lata 11 miesiąc temu #19074 przez Maria Nowicka-Ruman
Replied by Maria Nowicka-Ruman on topic Lipicze
W Lustracji sołtystw województwa krakowskiego z 1711 roku znalazłam fragment dotyczący dóbr Lipicze.

"Wieś Osiny, w tej wsi Sołtystwo

Actum ut supra. (Sporządzono jak wyżej).

W tejże wsi sołtystwo w posesyji jest JMC Pana Franciszka Błezyńskiego. Zjechawszy my tam nie zastali my go tylko samę Jej MC kędy nam produkowała przywilej króla JMC Jana Trzeciego gdzie consens otrzymują Rostogowie na ustąpienie prawa de Advocatia tylko Osiny et Lipice in Palatinatu Cracovien Districtu Leloviensi na osoby Błaszyńskich małżonków. Dan(y) w Krakowie duodecima (12) Aprilis Anno Millesimo Sexcentesimo Septuagesimo Sexto (1676 rok). Dawniejszych przywilejów nie produkowali nam z kądbyśmy mogli mieć lepszą i rzetelnieyszą informacyą".
Załączniki:

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

5 lata 11 miesiąc temu #19075 przez Krzysztof Łągiewka
Replied by Krzysztof Łągiewka on topic Lipicze

(...) syn Marcina Ziółkowskiego i Bronisławy Józefy z Bujakiewiczów obywateli ziemskich.


Stanisław Julian Ziółkowski był synem Juliana Józefa Stanisława i BJB. Marcin Ziółkowski był jego dziadkiem.

pozdrowienia
ws


Oczywiście ma Pan rację. Ale zacytowałem akt zgonu w którym zapisano "syn Marcina". Posiadam fotokopię tego aktu. Wniosek z tego jest prosty: sporządzający akt po prostu się pomylił.

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

5 lata 11 miesiąc temu #19076 przez Krzysztof Łągiewka
Replied by Krzysztof Łągiewka on topic Lipicze

W Lustracji sołtystw województwa krakowskiego z 1711 roku znalazłam fragment dotyczący dóbr Lipicze.

"Wieś Osiny, w tej wsi Sołtystwo

Actum ut supra. (Sporządzono jak wyżej).

W tejże wsi sołtystwo w posesyji jest JMC Pana Franciszka Błezyńskiego. Zjechawszy my tam nie zastali my go tylko samę Jej MC kędy nam produkowała przywilej króla JMC Jana Trzeciego gdzie consens otrzymują Rostogowie na ustąpienie prawa de Advocatia tylko Osiny et Lipice in Palatinatu Cracovien Districtu Leloviensi na osoby Błaszyńskich małżonków. Dan(y) w Krakowie duodecima (12) Aprilis Anno Millesimo Sexcentesimo Septuagesimo Sexto (1676 rok). Dawniejszych przywilejów nie produkowali nam z kądbyśmy mogli mieć lepszą i rzetelnieyszą informacyą".


Ten wpis nie dotyczy wsi Lipicze. Zapisano: Osiny i Lipice w województwie krakowskim powiecie lelowskim. Tymczasem w 1676 r. Lipicze należały do województwa sieradzkiego powiatu radomskiego (czyli radomszczańskiego). Województwo sieradzkie istniało od XIV do XVIII w. Nazwa Lipice prawdopodobnie wiąże się z jakąś miejscowością leżącą w pobliżu Osin, która już nie istnieje.

Proszę Zaloguj , aby dołączyć do konwersacji.

Czas generowania strony: 0,000 s.