Topic-icon Odp:koloniści niemieccy Puszczew, Węglowice

11 lata 5 miesiąc temu #181 przez djevo (piotr drzewiecki)
szukam wszelkich informacji na temat kolonistów niemieckich.
część mojej rodziny pochodzi z tych miejscowości.

może ktoś ma jeszcze inne informacje, bądź wie gdzie je uzyskać lub odnaleźć.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

11 lata 5 miesiąc temu #183 przez djevo (piotr drzewiecki)
Oczywiście.
Czytałem, również inny tekst na ten temat w sieci.
Krążyła taka legenda rodzinna o osadniczych dziejach mojej rodziny,ale traktowano to jak legendę...
Okazuje się to jednak faktem.
Dziwi mnie, że tzw. kirchof, miejsce spoczynku przodków mieszkańców miejscowości, jeszcze niedawno wyglądało jak śmietnisko...teraz przynajmniej jest tam tablica informacyjna.

pozdrawiam

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

11 lata 5 miesiąc temu #184 przez Mario (Mariusz Barański)
Moja babcia Maria nosiła panieńskie nazwisko Weber. Wyszła za mąż za Jana Władysława Barańskiego w Częstochowie. Niestety, nie udało mi się jak na razie zdobyć więcej informacji na ten temat. List od mojej ciotki, który mógłby coś wyjaśnić jakoś nie nadchodzi...
Sam jestem bardzo zainteresowany rodziną Weber, zwłaszcza po artykule o niemieckich kolonistach z Puszczewa i Węglowic.

Pozdrawiam

Mariusz B.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

11 lata 5 miesiąc temu #185 przez jacek (Jacek Tomczyk)
Witam!
Myślę, że na październikowym zebraniu uda nam się zdobyć więcej informacji od \"naszych\" kolonistach. Moim zdaniem najlepiej zbadała ten temat Pani Teresa Hoinkis z naszego Towarzystwa.
Niestety nie ma jej w kraju, ma wrócić w październiku. Pani Teresa nie ma dostępu do sieci.
Wypada uzbroić się w cierpliwość.

pozdrawiam wszystkich

Jacek

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

11 lata 5 miesiąc temu #190 przez djevo (piotr drzewiecki)
może gdyby historia kolonistów była bardziej jasna, rozwiane wątpliwości co do korzeni rodzin zamieszkujących Puszczew i Węglowice, ktoś zadbałby o Kirchoff. W końcu to miejsce spoczynku przodków i twórców tych miejscowości...a jeszcze niedawno było po prostu śmietniskiem.
Teraz na szczęście jest w miarę uporządkowane i oznaczone tablicą informacyjną, ale i tak coś tu nie gra.
Założyciele tych wsi zasługują na coś więcej niż tablica.
To oni jakby wyrąbywali puszczę i tworzyli nowe.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

11 lata 4 miesiąc temu #257 przez puella1981 (Jadwiga Łach (zd.Nicia))
W mojej rodzinie od zawsze krązyła 'legenda' że pierwszy z przodków noszący nazwisko Nicia skaś przywędrował.
Niedawno trafiłam na stronę o Węglowicach i tam jest taki wpis:
\"...w Kale Dorfie, czyli w dzisiejszych Węglowicach. Pozostali osadnicy to Wettke, czyli Nicia, Witt, Weber, Zejler i Kocher. \"
w skrypcie zaś jest zamiast Wettke --> Netcke.
Która wersja jest poprawniejsza? i czy to oznacza, że osadnicy zmieniali nazwiska na bardziej polskie?
Proszę o jakieś wyjaśnienie.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

11 lata 4 miesiąc temu #258 przez jacek (Jacek Tomczyk)
Witaj!
Kilka minut temu odpowiadałem Ci na Genpolu,nie wiedziałem, że jesteś tu zarejestrowana. Myślę, że poprawna jest forma Netcke. W środę jest zebranie Towarzystwa spróbuję zdobyć więcej danych. Sporo jest w księgach metrykalnych parafii Truskolasy komplet od 1808 roku, a więc 10-12 lat od przybycia pierwszych osadników.
Spróbuj porozmawiać z Niciami z Długiego Kąta. Numer tel podam na pryw.

pozdrawiam
Jacek

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

11 lata 4 miesiąc temu #261 przez jacek (Jacek Tomczyk)
Dostałem dziś nowe materiały o Niciach:

Może odpowiedzią będzie akt ślubu w parafii Truskolasy z 1845 roku. Wtedy Wincenty Nitz syn Kaspra i Elżbiety pochodzących z Frejwalden w Austrii pobrał się z Joanną Pall.
Potomkowie Wincentego noszą nazwisko Nicia.

Takie są zapisy w księgach parafialnych, zawsze trzeba brać pod uwagę, że ksiądz mógł coś przekręcić.

pozdrawiam

Jacek Tomczyk

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

11 lata 4 miesiąc temu #262 przez puella1981 (Jadwiga Łach (zd.Nicia))
:O) miło mi, że temat tak ruszył :O)

Rzeczony dokument dużo wnosi, przynajmniej mniej więcej wiadomo kiedy nastapiła zmiana nazwiska.

Dziękuję

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

11 lata 3 tygodni temu #383 przez Piotr Gerasch (Piotr Gerasch)
Replied by Piotr Gerasch (Piotr Gerasch) on topic Odp:koloniści niemieccy Puszczew, Węglowice
Przyznam się, że wielokrotnie poszukiwałem swojej rodziny w zestawieniach znajdujących się w niżej podanym linku. Dopiero dzisiaj zwróciłem uwagę, że są tam wymienieni pierwotni osadnicy Węglowic, Puszczewa i innych kolonii (np. Czarny Las), wraz z miejscem przybycia. Potwierdza się tu np. to, o czym mówiła p. Hoinkis, że Anton Kocher pochodził z Oberroedern w Alzacji. Obok nazwisk i miejsca pochodzenia są również ilości osób...
Link godny uwagi

Odnośnie Puszczewa o ile dobrze odczytuję znajduje się uwaga, że koloniści z Heilmannswalde wcześniej zamieszkiwali częściowo w kolonii Bergfelde pod Częstochową (Kolonia pod Gorzelnią)...

www.odessa3.org/collections/census/link/geser.txt

Piotr Gerasch

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

6 lata 1 miesiąc temu #7986 przez Josefweb45 (Josef Weber)
Z zestawu niemieckich dokumentów wynika że nastepująca rodzina Anton Kocher przyjechała do Kuhlhausen -Węglowice w 1802 roku.
(Wszystkie wpisy w niemieckich dokumentach nazywają niemiecką nazwę jako KUHLHAUSEN. Ja myslę ze tutaj zaszła mała pomyłka i prawdziwa nazwa byłaby KOHLHAUSEN(. W razie potrzeby mogę poniższy wpis przetłumaczyć.

Anton KOCHER wurde ungefähr 1755 geboren. Er starb nach Dezember 1802. Er heiratete Marianna HERZOG vor 1782. Anton wohnte im Dezember 1802 in Kuhlhausen - Węglowice, Krzepice, Kalisz, Polska. Er wohnte vor Dezember 1802 in Oberrödern, Selz, France. Er wohnte vor April 1803 in Oberrödern, Bas-Rhin, France.

Marianna HERZOG wurde ungefähr 1767 geboren. Sie starb nach April 1803. Sie heiratete Anton KOCHER vor 1782. Marianna wohnte vor April 1803 in Oberrödern, Bas-Rhin, France.

Sie hatten die folgenden Kinder:

M i Johann Lorenz KOCHER wurde ungefähr 1782 geboren. Er starb nach April 1803. Johann wohnte vor April 1803 in Oberrödern, Bas-Rhin, France.
F ii Ursula KOCHER wurde ungefähr 1788 geboren. Sie starb nach April 1803. Ursula wohnte vor April 1803 in Oberrödern, Bas-Rhin, France.
M iii Nicolaus KOCHER wurde ungefähr 1790 geboren. Er starb nach April 1803. Nicolaus wohnte vor April 1803 in Oberrödern, Bas-Rhin, France.
M iv Andreas KOCHER wurde ungefähr 1792 geboren. Er starb nach April 1803. Andreas wohnte vor April 1803 in Oberrödern, Bas-Rhin, France.
F v Barbara KOCHER wurde ungefähr 1793 geboren. Sie starb nach April 1803. Barbara wohnte vor April 1803 in Oberrödern, Bas-Rhin, France.
F vi Magdalena KOCHER wurde ungefähr April 1801 geboren. Sie starb nach April 1803. Magdalena wohnte vor April 1803 in Oberrödern, Bas-Rhin, France.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

6 lata 1 miesiąc temu #7988 przez Josefweb45 (Josef Weber)
Moi przodkowie przyjechali do KUHLHAUSEN (prawidłowo byłoby Kohlhausen) /WEGLOWICE pod koniec roku 1802 z miejscowości FEIL (na poczatku 20 wieku ta miejscowość została połączona z sąsiednią wioską BINGERT i nazwana FEILBINGERT. Ta nazwa jest do dzisiaj aktualna.)

Johann Adam WEBER wurde ungefähr 1754 geboren. Er starb nach April 1803. Er heiratete Anna Margaretha <WEBER> vor April 1803. Johann wohnte im Dezember 1802 in Kuhlhausen - Węglowice, Krzepice, Kalisz, Polska. Er wohnte vor Dezember 1802 in Feilbingert, Bad Kreuznach, Rheinland-Pfalz.

Anna Margaretha <WEBER> starb vor April 1803. Sie heiratete Johann Adam WEBER vor April 1803.

Sie hatten die folgenden Kinder:

Peter WEBER wurde ungefähr 1782 geboren. Er starb nach April 1803. Peter wohnte vor April 1803 in Feilbingert, Bad Kreuznach, Rheinland-Pfalz.

Maria Christina WEBER wurde ungefähr 1786 geboren. Sie starb nach April 1803. Maria wohnte vor April 1803 in Feilbingert, Bad Kreuznach, Rheinland-Pfalz.

Jacob WEBER wurde ungefähr 1793 geboren. Er starb nach April 1803. Jacob wohnte vor April 1803 in Feilbingert, Bad Kreuznach, Rheinland-Pfalz.

Johann Adam WEBER wurde am 10. Juli 1795 geboren. Er starb vor April 1803.

Johann Philipp WEBER wurde am 11. Februar 1798 geboren. Er starb nach April 1803. Johann wohnte vor April 1803 in Feilbingert, Bad Kreuznach, Rheinland-Pfalz.

Heinrich WEBER wurde ungefähr 1780 geboren. Er starb nach Dezember 1802. Er heiratete Elisabetha HELD vor April 1803. Heinrich wohnte im Dezember 1802 in Kuhlhausen - Węglowice, Krzepice, Kalisz, Polska. Er wohnte vor Dezember 1802 in Feil Bingert, Bad Kreuznach, Rheinland-Pfalz.

Elisabetha HELD wurde ungefähr 1775 geboren. Sie starb nach April 1803. Sie heiratete Heinrich WEBER vor April 1803. Elisabetha wohnte vor April 1803 in Feil Bingert, Bad Kreuznach, Rheinland-Pfalz.
Sie hatten die folgenden Kinder:
Anna Margaretha WEBER wurde ungefähr November 1801 geboren. Sie starb nach April 1803. Anna wohnte vor April 1803 in Feil Bingert, Bad Kreuznach, Rheinland-Pfalz.


Moje dokumenty z Polski sięgają w przybliżeniu roku 1812:

Działo sie to we wsi Truskolasy dziesiątego / dwudziestego drugiego maja 1871 roku o godz 9:00. Zjawili sie w obecności świadków ????? Dudy i Mikołaja Liska, w sprawie kościelnych zaślubin:
-Ludwika Webera 24 lat mającego (ur.1847), syna Andrzeja Webera (ur. ok.1812) i jego żony Doroty Weber (panienskie nazwisko Mayer), urodzonego i mieszkającego we wsi Węglowice.
-Anny (w niektórych dokumentach Antonina) Pluta 20 lat mającej (ur. 1851) ze wsi Bór Zapilski, córka ziemianina Andrzeja Pluty i jego żony francuskiego pochodzenia i nazwisku Toll

Moj ojciec Franciszek Weber był synem Ludwika i Anny (Antoniny) Pluta.

Byłbym tutaj wdzieczny, gdyby ktoś w polskich dokumentach znalazł powiązanie pomiędzy przybyszami z Feilbingert oraz Andrzejem Weberem i Ludwikiem Weberem.

Ja posiadam niemieckie dane ponad 100 osob które po 1801 roku wyjechały do Węglowic i przynajmniej tą samą liczbe osadników w Czarnym Lesie.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

6 lata 1 miesiąc temu #8007 przez kukulat (Tomasz Kukuła)
Dzień dobry, jestem zainteresowany danymi z Hilsbach / Czarny Las. Moi przodkowie to Weberowie, Siederowie, Schwartzowie. Z tego co ustaliłem to nie ma powiązania między Weberami w Węglowicach i Czarnym Lesie.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

6 lata 1 miesiąc temu #8008 przez Josefweb45 (Josef Weber)
Witam.
Duzo rodzin nie przyjechało bezposrednio do Czarnego Lasu. Tak samo jak z Węglowic ze względu na duże trudności z ułożeniem sobie tam życia, wielu dalej powędrowalo. W Niemczech można okreslić tylko dane emigrantów z pierwszym celem. Następne nie były rejestrowane.
Przypuszczam ze dużo danych możnaby było otrzymać z Tkaczewa i Piaseczna, gdzie w tym czasie dziesiątki Weberow i innych przywędrowało.

Może któreś z tych nazwisk są Wasze?

Katharina SCHWARZ wurde ungefähr 1784 geboren . Sie heiratete Martin SZEFFA vor 19. Juli 1808 . Katharina wohnte am 19. Juli 1808 in Kolonie Hilsbach / Czarny Las

Ludwig SCHWARTZ ur 1826 Czarny Las, Wielun, Lodz, Polen
Eltern: Andreas SCHWARTZ geb 1788, gest. nach 17 November 1844 und Christina HERMIN


Jacob Friedrich SAYDER, geb. 1780 Kolonie Hilsbach / Czarny Las

Katharina Magdalena SAYDER geb. 1782 Kolonie Hilsbach / Czarny Las

Pozdrowienia
Josef Weber

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

6 lata 1 miesiąc temu #8014 przez henio (henryk gierlik)
Witam Panie Josefie

Linia Weber ta co Pan pisze zamieszkala Szczyglowka i Josefow w Galicji

Ludwig Wilhelm Weber ur 1755r ?
ozenil sie 1795r w Josefowie
Zmarl 1815r Szczyglowka Pochowany w Josefowie

Tam byla liczna Rodzina z lini Ludwika

Pozdrawiam

Henryk

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

6 lata 1 miesiąc temu #8015 przez Josefweb45 (Josef Weber)
Witam Pana,
Neee, mnie się rozchodzi o powiązanie niżej wyszczególnionych synów przybyłych z ojcem Johannem Adamem WEBER urodzonym ok. 1754 roku w Feilbingert, (gdzie również byli wszyscy synowie urodzeni) do Kuhlhausen–Węglowice w 1803. Jeden z tych czterech a własciwie dwuch był ojcem Henryka WEBERa ur. ok. 1812 (synem Henryka był Ludwig WEBER ur.1847), Henryk i Ludwig byli urodzeni i mieszkali we wsi Węglowice.

1 Peter WEBER wurde ungefähr 1782 geboren.

2 Jacob WEBER wurde ungefähr 1793 geboren.

3 Johann Philipp WEBER wurde am 11. Februar 1798 geboren.

4 Heinrich WEBER wurde ungefähr 1780 geboren.Er heiratete Elisabetha HELD

Konkretnie rozchodzi mi się o stwierdzenie, który z tych czterech Weberow był ojcem Henryka Webera urodzonego ok. 1812. Ja myślę Johanna Philippa można ze względu na wiek wyłączyć, Jakoba hyba też?

Pozdrowienia
Josef Weber

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

6 lata 1 miesiąc temu #8016 przez andrzej (Andrzej Kuśnierczyk)
Wydaje mi się ,że informacje dotyczące kolonizacji rejonu Częstochowy są jednymi z najciekawszych na stronach Towarzystwa.
Znam (po części) historię osadnictwa Górnego Śląska, dlatego zależy mi na wysokim poziomie dyskusji. Mamy taką szansę. Nasze ustalenia złożyłyby się na znakomitą książkę. Nawet księgę. Patrzmy szerzej, nie tylko poprzez swoich antenatów. To jest prawdziwa historia Europy!

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

6 lata 1 miesiąc temu #8019 przez henio (henryk gierlik)
Popieram Pana Andrzeja

Kolonizacja tych obszarow siega glebiej tz.
14-15 wiek
Zaludnianie narodowasciami obcymi zaczelo sie wlasnie w
tych czasac
Polecam historie Krakowa i Niemcow Krakowskich
Historie Nowego Sacza
Historie jencow po Grunwaldzie
Wplywy Wegier i Slowacko Czeskie
Wedrowki ze Slaska na tereny Polskie itd

Pozdrawiam

Henryk

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

6 lata 1 miesiąc temu #8022 przez kukulat (Tomasz Kukuła)
Moi Weberowie pochodzili z Bickelsberg w Wirtembergii - stamtąd przyjechali w okolice Krotoszyna w 1799 roku wraz z wieloma sąsiadami z okolicznych wiosek.
Później niektórzy przenieśli się dalej na wschód - do Hilsbach. Czyli osiedlenie w Czarnym Lesie również przebiegło dwuetapowo.
Ciekawa jest dla mnie informacja o urodzonych w tej kolonii w latach 1780-82 sądziłem, że kolonia wtedy jeszcze nie istniała.Polecam bardzo ciekawy artykuł Andrzeja Kuśnierczyka nt. XIX kolonii w tym Huty Starej A i Czarnego Lasu - jest gdzieś link na naszej stronie, może ktoś go odnajdzie i tu przypomni?
To było w "Roczniku TGZC" chyba ?
Mam tez trochę informacji uzupełniających zawarte tam dane - zwłaszcza z zakresu szkolnictwa.
W kolonii Hilsbach - (w 1821 roku nazwę zmieniono na Czarny Las) pierwsza szkoła istniała już w 1818 roku. Co ciekawe była ona dość duża, dobrze zorganizowana, uczęszczało do niej sporo dzieci - w odróżnieniu od innych szkół elementarnych w okolicy - jak donosił kilkakrotnie wizytator. Świadectwem tego jak miejscowa ludność traktowała wykształcenie może być to, że przez cały XIX wiek akta metrykalne są w większości własnoręcznie podpisywane przez wymienionych w nich świadków czy uczestników zdarzeń. Dzięki temu wiemy, że Piotr, Henryk, Jerzy i Jan wymienieni w akcie przez księdza sami nazywali siebie Peterem, Heinrichem, Georgiem i Johannem. Jak było z piśmiennictwem w innych gminach - dodajmy rdzennie polskich bo to przyjąłbym za wyznacznik - to wiemy. Po za wyjątkami umiejętność podpisania się imieniem i nazwiskiem występuje tam powszechnie jakieś 100 lat później. A jak było wśród kolonistów z Huty Starej A?

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

6 lata 1 miesiąc temu #8025 przez Josefweb45 (Josef Weber)
Małe nieporozumienie w sprawie Kolonii Czarny Las, w moim powyższym artykule powinno być:
Jacob Friedrich SAYDER, geb. 1780, seit 1808 Kolonie Hilsbach / Czarny Las
Katharina Magdalena SAYDER geb. 1782, seit 1808 Kolonie Hilsbach / Czarny Las

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

6 lata 1 miesiąc temu #8026 przez Josefweb45 (Josef Weber)
To jest ten Muzeum Rocznik 2011, str. 231
Artykuł Andrzeja Kuśnierczyka nt. XIX kolonii w tym Huty Starej A i Czarnego Lasu

www.muzeumczestochowa.pl/wp-content/uplo...uzeumRocznik2011.pdf
The following user(s) said Thank You: Halina (Halina Klimza)

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

6 lata 1 miesiąc temu - 6 lata 1 miesiąc temu #8035 przez henio (henryk gierlik)
Pierwsza tura Kolonistow 1774r udala sie do Lwowa
1781r tura Dunajem przez Wieden do Bratyslawy potem
Brno-Olomouz - Cieszyn-Bielsko - Gliwice-i Krakow
Pierwsza tura szla na Krakow czesc zostala w Krakowie a inni
udali sie do Lwowa i Okolic
1781 r niechciano Osadnikow aby pozostali w Miastach
Poprowadzono Ich przez Slask a potem na nowo wyznaczone
miejsca
Z Niemiec plyneli na Lodziach transportujacych Drewno
Z Bratyslawy juz draga ladowa

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

6 lata 1 miesiąc temu #8069 przez henio (henryk gierlik)

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

6 lata 3 tygodni temu #8098 przez henio (henryk gierlik)
www.pfalzgeschichte.de/mitarbeiter/roland-paul/


Dla Jacka Tomczyka i Andrzeja Kusnierczyk

To jest ten kontakt z dr Roland Paul

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Czas generowania strony: 0.540 s.