Topic-icon Mlyny i mlynarze - okolice Czestochowy

1 rok 8 miesiąc temu #33005 przez andrzej (Andrzej Kuśnierczyk)
Młyn Horowicza w Częstochowie (koniec XIX wieku) znajdował się dawnej ulicy Koszarowej ( dziś: Jaskrowska).

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

1 rok 8 miesiąc temu #33070 przez andrzej (Andrzej Kuśnierczyk)
65-letni młynarz Wojciech Tomczyk w roku 1854 otrzymuje w Częstochowie paszport do wsi Prusicka na okres 10 miesięcy (APCz, zesp.nr 1, sygn. 220).

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

11 miesiąc 2 tygodni temu #34816 przez Majka (Maria Margasińska)
Przeczytałam ,że właścicielami młyna w Rębielicach Królewskich była rodzina Kałużów ,,zastanawiam się czy byli spokrewnienie z moją rodziną ? Wiem ,że byli "związani z młynami "Mój praprapradziadek Maciej Kałuża miał syna Karola ,który miał syna Józefa czyli mojego pradziadka Józef Kałuża urodził się w Skotnicy parafia Praszka 14 marca  1863 roku Skotnica należała kiedyś do Częstochowskiego  .Był on właścicielem młyna w SIEWIERZU . Może dowiem się czegoś więcej o moich przodkach Podrawiam Maria 

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

11 miesiąc 2 tygodni temu - 11 miesiąc 2 tygodni temu #34817 przez henryklukas (Henryk Lukas)
Witam w grupie młynarskiej. Pradziadek mój August Lukas był młynarzem. Był tez stolarzem.. Z przekazów mojego ojca wynika że dziadek oprócz tego że był młynarzem zajmował się również stolarstwem w zakresie mechaniki młyńskiej. Robił i naprawiał koła młyńskie. Myślę że pradziadek również. Obydwaj pochodzą z okolic Gorzowa Śląskiego i Kluczborka. Dziadek urodził się w Gorzowie a pradziadek w Kluczborku. Pradziadek ożenił się w Gorzowie. Stamtąd wyemigrował do miejscowości Borowe w parafii Miedźno około roku 1861 i był tam młynarzem. Nie wiem czy użytkował któryś z młynów czy tez pracował tam jako młynarz.  Przebywał tam do około 1868 roku. Następnie przemieścił się do Praszczyk w parafii Truskolasy i tam występował już jako stolarz. Z akt wynika że miał do czynienia z rodzinami młynarskimi. Tam przebywał do około 1876 roku. Późniejsze zapisy metrykalne mówią o tym, że przeniósł się do Dankowa gdzie znów był młynarzem. W Dankowie zmarł i tam został pochowany. Rodzina przeniosła się do Albertowa. Dziadek mój najstarszy z żyjącego rodzeństwa również był młynarzem. Ożenił się z córką młynarza Augusta Kabusa z Młynów w parafii Rudniki i tam do końca życia młynarzył. Z relacji rodziny wynika że miał licencję na ustawianie kół młyńskich i naprawiał mechanizmy młyńskie, o czym wcześniej wspominałem. Proszę o kontakt osoby, które zetknęły się w swoich poszukiwaniach z informacjami, które przedstawiłem, bądź też wiedzą jak odnaleźć informacje o tym kto i kiedy użytkował lub też pracował w młynach w wymienianych miejscowościach.
Pozdrawiam potomków młynarskich i nie tylko.
Henryk Lukas
Chciałem dodać, że Lukasowie związali się z takimi rodzinami jak Mazoń, Ernt, Fiszer, Jagieła, Prauzer, Florkiewicz ,  Patorski i Skwarczyński z okolic Dankowa
The following user(s) said Thank You: mariazgora (Maria Mroczek)

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

11 miesiąc 2 tygodni temu #34821 przez Witek Śpiewak (Witold Śpiewak)
Informacja o rodzinie Kałuża, właścicieli młyna w Rębielicach Królewskich:
Rodzina ta pochodzi z sąsiednich Iwanowic i kilka ich pokoleń to rolnicy:  Jan ur. ok. 1751, Franciszek ur. 1805, Leon ur. 1854 i Franciszek ur. 1894. Ostatni z nich, Franciszek Kałuża ożenił się z Zofią Furgalską, wnuczką Ludwika Fiszera (1816-1864). Ludwik Fiszer był młynarzem w Rębielicach Królewskich od 1837 a jego syn Józef (wujek Zofii) przejął młyn na własność ok. 1883 roku. Ostatnimi właścicielami młyna był Franciszek Kałuża (1894-1945) i jego żona Zofia (1895-1976).
W drzewie tej rodziny nie występuje Maciej z synem Karolem, zatem nie ma powiązania z rodziną podaną przez Majkę.
Pozdrawiam
Witek
The following user(s) said Thank You: Majka (Maria Margasińska)

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

11 miesiąc 2 tygodni temu - 11 miesiąc 2 tygodni temu #34822 przez Majka (Maria Margasińska)
Dziękuję za odpowiedź .Widocznie inni o tym samym nazwisku.W tej rodzinie byli również właściciele młyna w okolicach Małoszyc .Za szybko poumierali ,niewiele przekazali wiadomości 

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

10 miesiąc 6 dni temu #35160 przez lukasz.hyrchel (Łukasz Hyrchel)
Witam serdecznie,

moim przodkiem ze strony mojej mamy jest Bartłomiej Majewski, młynarz w wiosce Turza - parafia Ciągowice - te informacje znalazłem w spisie ludności z 1791 roku - wtedy on ma 40 lat - załącznik, po prawej na środku.

Na starych mapach widać oznaczony młyn, w sieci są skromne zapiski, że młyn w Turzy był - ale to wszystko co znalazłem.

Czy ktoś miałby jakieś informacje odnośnie tego młyna/młynarza - jakieś księgi cechu młynarza? Gdyby również ktoś miał informacje o Majewskich/Majowskich z tamtych okolic, które pomogłyby mi dotrzeć do wioski z której pochodzą - Ciągowice posiadają indeks urodzeń od 1748 roku, a pierwszy Majewski (syn tego Bartłomieja) rodzi się w 1774 roku więc zakładam, że skądś przywędrowali bo urodzenia Bartłomieja również tam nie ma.

Pozdrawiam,
Łukasz Hyrchel
Załączniki:

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

10 miesiąc 3 dni temu #35200 przez anna.renata123 (Anna Żarek)
Szukam wszelkich informacji o Młynie Żarek albo Młynie Karkoszki,
to jest na północny wschód od Radomska, obecnie koło
miejscowości Borowiecko. W księgach parafialnych parafii
Dobryszyce niestety
jest dziura ze dwadzieścia pięć lat zapisów brak.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

10 miesiąc 3 dni temu - 10 miesiąc 3 dni temu #35203 przez wlodeks (Włodzimierz Stefani)
Dla interesującego Panią zagadnienia z pewnością pomocne będzie sięgnięcie po IX t. Zeszytów Radomszczańskich (2014) wydawanych przez PTH O/Radomsko. Tom ten poświęcony jest w całości parafii i gminy Dobryszyce, z okazji 800-lecia Dobryszyc. Polecam zwłaszcza artykuły dwóch autorów: dr Tomasza A. Nowaka: "Społeczność parafii Dobryszyce (XVI-poł. XVIII w.)" i Tomasza Kuźnickiego: "Dzieje młynarstwa w Dobryszycach i okolicy (do 1945 r.)". Znajdzie w nich Pani nazwisko Żarek i opis miejscowości i młynów Żarek i Karkoszki. Tom znaleźć można m. in. w bibliotece radomszczańskiego Muzeum im. St. Sankowskiego i MBP w Radomsku i do pobrania ze str PTH O/Radomsko:
pthrad.ayz.pl/publikacje/
.
pozdrawiam,
Wlodek

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

10 miesiąc 3 dni temu #35204 przez anna.renata123 (Anna Żarek)
Bardzo dziękuję. Ten tom już ściągnęłam z internetu jakiś czas temu
i rzeczywiście jest doskonałym źródłem informacji.
Zrobiłam drzewo rodziny męża do roku 1747, dwóch
młynarzy z Zeszytów udało się potwierdzić i wstawić w drzewo.
Dalej nie mogę ruszyć, bo jest luka w księgach parafialnych.
Mąż jest z rodziny o młynarskich korzeniach i widzę w Zeszytach Radomszczańskich,
że przed 1747 również byli młynarze o tym nazwisku, więc
któryś z nich jest "nasz", tylko nie wiem który.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

10 miesiąc 2 dni temu #35214 przez wagabund (Michał Klimza)
W gminie Konopiska w miejscowości Wąsosz znajduje się młyn należący dziedzicznie do rodziny Morawców. Obecnie elektryczny dawniej napędzany spiętrzonymi wodami Konopki.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

9 miesiąc 4 tygodni temu #35254 przez skwarek (Grzegorz Skwara)
... a co z młynem w Klepaczce koło Truskolas , nikt nic nie wspomina a bardzo chętnie dowiedziałbym się o tym , jeśli ktoś coś może pomoć w uzyskaniu takich informacji to bede wdzięczny :-P ... 

skwarek

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

9 miesiąc 3 tygodni temu #35297 przez RomanK (Roman Kempa)
Nie wiem co z Klepaczką, ale czy zna Pan akt zgonu z Truskolas 2/1845. Zmarła Ewa Skwara żona  Pawła - młynarza w Gawędziu (Zamłynie).
The following user(s) said Thank You: skwarek (Grzegorz Skwara)

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

9 miesiąc 3 tygodni temu #35304 przez jr120065 (J K R)

skwarek (Grzegorz Skwara) napisał: ... a co z młynem w Klepaczce koło Truskolas , nikt nic nie wspomina a bardzo chętnie dowiedziałbym się o tym , jeśli ktoś coś może pomoć w uzyskaniu takich informacji to bede wdzięczny :-P ... 


Pierwszy raz słyszę, gdzie był młyn w m. Klepaczka no i w jakim miejscu i okresie czasu?

Pozdrawiam JKR.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

9 miesiąc 1 tydzień temu - 9 miesiąc 1 tydzień temu #35450 przez Godzimir (Krzysztof Łągiewka)
Osada młynarska Pająk
Osada młynarska Pająk należała do dóbr Konopiska.
Adolf i Zofia ze Stremerów małżeństwo Bewenze nabyli tę osadę wraz z dobrami Konopiska od Napoleona Stępowskiego 17/29.11.1873 r. za 32.700 rubli.
Adolf i Zofia ze Stremerów małżeństwo Bewenze oddzielili od dóbr Konopiska osadę młynarską Pająk o powierzchni 27 mórg i 284 prętów i sprzedali ją przed notariuszem Zborowskim w Częstochowie Józefowi synowi Łukasza i Józefie córce Jana z domu Turskiej małżeństwu Czernickim 7/19.03.1878 r. za 1250 rubli.
Stanisław syn Józefa i Katarzyna córka Ignacego z domu Deska małżeństwo Czerniccy nabyli osadę młynarską Pająk od małżeństwa Józefa i Józefy Czernickich przed notariuszem Biernackim w Częstochowie za nr aktu 2914, dnia
18.11/1.12.1900 r. za 3300 rubli.
Włodzimierz Rafałowicz nabył osadę młynarską Pająk wraz z budynkami od małżeństwa Stanisława i Katarzyny Czernickich przed notariuszem Kossem w Częstochowie za nr aktu 3071, dnia 24.11.1931 r. za 35.000 zł.
Włodzimierz Rafałowicz zginął w 1942 r.
Skarb Państwa przejął tę osadę mającą według nowych pomiarów14.9770 ha na podstawie decyzji Prezydium Powiatowej Rady Narodowej, Wydział Rolnictwa i Leśnictwa w Częstochowie z dnia 30.04.1964 r. i decyzji Prezydium
Wojewódzkiej Rady Narodowej w Katowicach z dnia 23.07.1964 r.
W uzasadnieniu decyzji z dnia 30.04.1964 r. o przejęciu osady stwierdzono, iż nieruchomość została opuszczona przez właściciela w czasie wojny 1939 – 1945 i od tego czasu nie była użytkowana przez właściciela ani jego rodzinę. Około 1950 r. ówczesny zarząd gminy zagospodarował część odłogów przez zalesienie około 6 ha pastwiska. W późniejszych latach Państwowy Fundusz Ziemi objął w administrację dalsze 4 ha, tak że obecnie leży odłogiem około 5 ha. Na przedmiotowej nieruchomości nie ma żadnych zabudowań. Wprawdzie znaleźli się spadkobiercy, to jest żona właściciela zamieszkała w Kudowie Zdroju i brat inż. Wacław Rafałowicz, obecnie zamieszkały w Częstochowie, którzy przeprowadzili postępowanie spadkowe, ale nie objęli gospodarstwa w posiadanie. Spadkobiercy nie regulują żadnych należności wobec Skarbu Państwa i gromady i tym samym nie interesują się opuszczonym gospodarstwem. Stosownie do przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 5.08.1961 r. (Dz. U. Nr 39, poz. 198),
gospodarstwo powyższe podlega przejęciu na rzecz Skarbu Państwa.
Spadkobiercy, tj. Władysława Materne – Rafałowicz z Kudowy Zdroju oraz Wacław Rafałowicz z Częstochowy złożyli odwołanie od tej decyzji, jednakże Prezydium Wojewódzkiej Rady Narodowej, Wydział Rolnictwa i Leśnictwa w Katowicach swoją decyzją z dnia 23.07.1964 r. podtrzymał decyzję PPRN w Częstochowie z dnia 30.04.1964 r. Była to decyzja ostateczna, od której
spadkobiercom nie przysługiwało już odwołanie.
Poniżej fragment mapy Ekonomia Poczesna, plan przestrzeni wsi Konopiska z 1833 r. na której zaznaczono osady młynarskie Pająk i Kotara
(AGAD, Zbiór Kartograficzny, sygn. 265/12)
Załączniki:

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

6 miesiąc 3 tygodni temu #36337 przez wmacoch (Wiesław Macoch)
Proszę o wszelkie wskazówki i informacje o młynach w miejscowości Kamieńskie Młyny (dawniej Młyny). Wiem, że było ich trzy, jeden poruszany był za pomocą wiatraka, drugi był to młyn wodny, a trzeci był wodno-turbinowy, po którym zostały budynki, turbina i staw.  Najbardziej zależy mi na właścicielach i dzierżawcach w pierwszej połowie XX wieku. Pozdrawiam WM

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

6 miesiąc 2 tygodni temu #36369 przez Ted-B (Tadek Kowalski)
Witam !
Ciekawy dokument na temat młyna Balin przy wsi Dzibice.
Piękne polskie pismo z 1789 roku.
szukajwarchiwach.pl/29/1/0/4.4/455/skan/...4RHSP9cXhXWZp1b3SABA
Pozdrawiam !
Tadek
The following user(s) said Thank You: Maria N (Maria Nowicka-Ruman)

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

2 miesiąc 1 dzień temu #37221 przez krzysztof0357 (Krzysztof Kucharski)
Witam
Poszukuję wszelkich informacji na temat młyna w Wólce Prusickiej.W latach 1800 - 1836 w różnych aktach jako .... " na młynie w Wólce osiadły ".... widnieje Mateusz Zięba / Ziemba /. Na mapie z 1850r  / Pan Rafał Molencki / młyn opisany jest jako " młyn Zięba" , a na mapie z 1872r / Pan Arkadiusz Pluta / ten sam młyn widnieje jako "młyn Ziemba" . Mateusz zmarł ok.1836r.
Zanim trafił do Wólki Prusickiej,wcześniej znajduję go w: Jankowicach,Almierzu i Ważnych Młynach.
Mateusz był cztery razy żonaty,i jak na razie udało mi się ustalić 22-oje dzieci. Jedna z jego córek - Marianna - jest jedną z moich 4 x Pra / ur.w Jankowicach z pierwszego małżeństwa / zaś - Apolonia - jest jedną z moich 3 x Pra / ur.Wólce z drugiego małżeństwa /. Będę wdzięczny za wszystkie wskazówki.
     Pozdrawiam

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

1 miesiąc 4 tygodni temu #37280 przez henryklukas (Henryk Lukas)
Szukam informacji o młynie w Dankowie w drugiej połowie XIXw.  Będę wdzięczny za jakiekolwiek informacje.  :)

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

1 miesiąc 3 tygodni temu #37372 przez Jan (Jan Karkutkiewicz)
Młyn wodny wieś Sygontka (Cygontka) gm.Przyrów.
W 1790r.młynarzem był Kajetan Bielawski,mieszkał w młynie wraz
z żoną Barbarą synem Antonim i córką Katarzyną.Z młyna na Wiercicy
o jednym kole wodnym młynarz płacił rocznie mąki korczyków 30
po 13 groszy i karmił jednego wieprza dla dworu.
The following user(s) said Thank You: Godzimir (Krzysztof Łągiewka)

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

1 miesiąc 2 tygodni temu #37429 przez Godzimir (Krzysztof Łągiewka)
O młynie w Wólce Prusickiej pisałem już w tym wątku przed niemal czterema laty. 
Młyn ten jest zaznaczony na mapie Gillego z 1802 - 1803 roku pod nazwą Wulka M. Dokładnie w tym samym miejscu oznacza go mapa z 1850 r. i wtedy nosi nazwę Mł. Zięba. Na mapie rosyjskiej z 1872 r. również młyn Zięba, ale pisany po rosyjsku Ziemba, gdyż w j. rosyjskim nie ma litery ę. 
Ustaliłem, że młyn ten pod koniec XIX wieku zaczyna nosić nazwę Borowiec. Dlaczego nazwę zmieniono tego nie wiem. Być może budynek młyna uległ zniszczeniu bądź wyburzeniu i zbudowano go od nowa i wtedy nastąpiła zmiana nazwy. Na razie to jednak tylko hipoteza. Młyn Wulka, Zięba i Borowiec istniały w tym samym miejscu. Młyn stał w tym miejscu jeszcze w latach 50tych XX wieku. Nie wiem jednakże kiedy ostatecznie przestał istnieć i w jakich okolicznościach. Obecnie w tym miejscu znajdują się zabudowania prywatne więc nie ma dostępu do tego miejsca. Adres to Wólka Prusicka 90. Miejsce to jest położone prawie kilometr na południe od zabudowań wsi Wólka Prusicka. 
Młyn należał do dóbr Wólka Prusicka. 
Aktem nr 1031 z dnia 30.04.1927 r. sporządzonym przed notariuszem Płanetą w Radomsku Stefan Lubomirski sprzedał osadę młynarską "Borowiec" o powierzchni 19.6440 ha należącą do dóbr Wólka Prusicka wraz z budynkiem młyńskim oraz jego urządzeniem Bolesławowi Sulwińskiemu za 12.000 zł przy czym dla Stefana Lubomirskiego ustanowiono prawo przejazdu.
W 1954 r. nieczynny od 1952 r. młyn był własnością Franciszki Sulwińskiej i spadkobierców Bolesława Sulwińskiego.
Warto wspomnieć, że w gminie Nowa Brzeźnica istniał również drugi młyn o nazwie Borowiec. Położony był w miejscowości Ważne Młyny przy ujściu rzeki Pisi do Warty. Obecnie również nie istnieje.
The following user(s) said Thank You: krzysztof0357 (Krzysztof Kucharski)

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

1 miesiąc 2 tygodni temu #37441 przez krzysztof0357 (Krzysztof Kucharski)
Dziękuję za informację.
W okresie 36-ściu lat w których Mateusz Zięba zamieszkiwał w Wólce Prusickiej,w różnych aktach znajdowałem informację:
..... młynarz na młynie osiadły,w okręgu wsi Wólka leżącym pod numerem 40 / ...41 ..... 48.... / .....
W każdym akcie podany był inny numer młyna.Wydaje mi się,że następnie na młynie została córka Mateusza, Brygida wraz z mężem Antonim Mecnerem.
W analogicznym okresie na młynie Borowiec,w Pustkowiu Borowiec leżącym,młynarzem był Jakub Tałaj z żoną Salomeą Borowiecką.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Czas generowania strony: 0.698 s.